Uskoisin että lähden delta tyyppistä ratkaisua hakemaan yksin kertaisuuden takia, mutta pitemmän aikaa miettinyt että voisiko
keski ohjaus toimia?
Kuten traktoreissa ja joissain maan siirto koneissa.
eli 2 rengasta edessä kuten kikottimessa, mutta myös takana kaksi rengasta.
etummaisen voima välitetään etu renkaille ja takemman taakse.
etu tästä ois lyhyt runko ja ketteryys käännyttäessä.
mitetityttää vain että tullaanko tässä taas samoihin ongelmiin kuin taka ohjauksessa?
myös ohjaus nivelen malli ja kestävyys on vielä mietinnässä...
mitetityttää vain että tullaanko tässä taas samoihin ongelmiin kuin taka ohjauksessa?
Kyllä, lisäksi ongelmia aiheuttaa tiellä olevat töyssyt. Mietippä miten laite käyttäytyy jos toinen eturengas osuu monttuun/pattiin. Ohjaus nykäisee voimmakkaasti töyssyn suuntaan. Miksei tuollaisella jossakin hitaassa kruisailunopeuksissa pohjanmaan lakeuksilla pärjäisi...
Uskoisin että lähden delta tyyppistä ratkaisua hakemaan yksin kertaisuuden takia, mutta pitemmän aikaa miettinyt että voisiko
keski ohjaus toimia? Kuten traktoreissa ja joissain maan siirto koneissa.
eli 2 rengasta edessä kuten kikottimessa, mutta myös takana kaksi rengasta.
Entäpä, jos ohjausnivel olisi kuten kolmipyöräisissä tavarapyörissä:
Eli sijoittuisi etummaisen penkin alle, jolloin etummainen kuski kääntyisi eturenkaiden mukana? Tulishan siinä toki vääntöä laakerille, mutta nivelpisteen saisi eturenkaiden etupuolelle.
Entäpä, jos ohjausnivel olisi kuten kolmipyöräisissä tavarapyörissä:
Kolmipyöräisessä tuo toimii kun nivelen voi kallistaa ja näin akseleiden välissä oleva paino keskittää ohjausta. Kallistetusta nivelestä johtuen pyörän taka-osa kallistuu mutkissa ja nelipyöräisessä tämä ei tietenkään onnistu. Niissä nivelen akselin on pakko olla pystyssä.
Mites tollasessa kolmirattaisessa kestäis runko putkena tollanen pyöree 1.5mm x 45mm jos sitä on 2m pätkä keskellä?
Takemman polkijan paikka olisi takaakselin takana joten sen paino ei suoraan tulisi rungolle..
Uskoisin että lähden delta tyyppistä ratkaisua hakemaan yksin kertaisuuden takia, mutta pitemmän aikaa miettinyt että voisiko
keski ohjaus toimia?
Kuten traktoreissa ja joissain maan siirto koneissa.
eli 2 rengasta edessä kuten kikottimessa, mutta myös takana kaksi rengasta.
etummaisen voima välitetään etu renkaille ja takemman taakse.
etu tästä ois lyhyt runko ja ketteryys käännyttäessä.
mitetityttää vain että tullaanko tässä taas samoihin ongelmiin kuin taka ohjauksessa?
myös ohjaus nivelen malli ja kestävyys on vielä mietinnässä...
Mitenkäs tällainen ketju on päässyt livahtamaan ohi. Vastaan kuitenkin, vaikka myöhään.
Mikset tekisi nelipyöräistä täsmälleen maansiirtokoneen mallin mukaan. Molemmille kyytiläisille oma pyröräpari ja painopiste pyöräparin ulkopuolelle.Etumaiselle siis akselin etupuolelle ja taaemmalle takapuolelle. Välirunko kantaa siis taivutusta hitusen ylöspäin, eikä tarvitse siis olla kovin järeä. Tuo rakenne on ainakin periaatteessa stabiili ja ennen kaikkea varsin kompakti. -Ainakin voisi olla. Mielenkiintoinen ajatus, kannattaa kehitellä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Muistelin että olin tuollaisen (keskinivel nelikon) nähnyt, ja löytyihän se juutuubista: http://www.youtube.com/watch?v=Nob0DMu- ... EDDA02FF29
Miksei tuo toimisi muuten, mutta miten alkoi mietityttää pitäiskö vetävät pyörät olla samalla puolella vai ristikkäin vai kaikki vetäviä?
Heh, Toihan on nerokas. Perheen kasvaessa lisää aina perään yhden "yksikön" ja hetken päästä onkin jo rekkakortti tarpeen.
Lastatessa perhettä kyytiin voisi laulaa :"yksi pieni elefantti polki näin aurinkoista tietä eteenpäin. Koska matka oli hauska niin pyysi hän mukaan yhden toverin. Kaksi pientä elefanttia...."
Muistelin että olin tuollaisen (keskinivel nelikon) nähnyt, ja löytyihän se juutuubista: http://www.youtube.com/watch?v=Nob0DMu- ... EDDA02FF29
Miksei tuo toimisi muuten, mutta miten alkoi mietityttää pitäiskö vetävät pyörät olla samalla puolella vai ristikkäin vai kaikki vetäviä?
Etummainen yksikkö on herkkä vetävän pyörän offsetille nivellinjasta. Takapää saa vetää mistä haluaa. Tuo videon nelikko voisi olla kapeampikin. Nelipyöräinen pysyy kyllä pystyssä, kun painot ovat pyörien välissä. Jos tuon vedon saisi edessä molemmille pyörille, olisi tuossa varsin yksinkertainen ja kevyt peli perhepyöräksi. Varsinkin sivuketjulla ja kampiakselipolkimilla toteutettuna.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mikset tekisi nelipyöräistä täsmälleen maansiirtokoneen mallin mukaan. Molemmille kyytiläisille oma pyröräpari ja painopiste pyöräparin ulkopuolelle.Etumaiselle siis akselin etupuolelle ja taaemmalle takapuolelle. Välirunko kantaa siis taivutusta hitusen ylöspäin, eikä tarvitse siis olla kovin järeä. Tuo rakenne on ainakin periaatteessa stabiili ja ennen kaikkea varsin kompakti. -Ainakin voisi olla. Mielenkiintoinen ajatus, kannattaa kehitellä.
Itsellä on ollut ajatuksena (pitkän aikavälin suunnitelma) selät vastakkain poljettava tandem. Jos sen tekisi noilla painopisteillä, niin tulisikohan liiankin lyhyt akseliväli?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Eikös painopiste kuitenkin olisi hyvä saada akseleiden väliin myös yhden henkilön kuormalla? Pitäähän pystyä ajamaan yksinkin. Eli etupäähän normaalit tadpolen mittasuhteet. Takapään paino sitävastoin voi olla akselin päällä.
Eikös painopiste kuitenkin olisi hyvä saada akseleiden väliin myös yhden henkilön kuormalla? Pitäähän pystyä ajamaan yksinkin. Eli etupäähän normaalit tadpolen mittasuhteet. Takapään paino sitävastoin voi olla akselin päällä.
Ei taida onnistua runko-ohjaus tadpolen mittasuhteilla. Painopisteen pitää olla pyöräparin etupuolella edessä, jotta se on stabiili, takana taa taka-akselin takapuolella. Samasta syystä se selät vastakkain ajettava täytyy tehdä muuten kuin runko-ohjattuna.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Muutama kysymys...
-Pysyykö tuolla pystyssä? (Raideleveys takana 62cm)
-jos etummaista penkkiä laskisi 12cm jolloin runko olisi vaakassa auttaisiko se paljoa?
-Tuleeko muita isompia murheita mieleen tuosta mallista?
Huom kuva on huonosta kulmasta jotta viivat ja annetut mitat ei täsmää visuaalisesti.