Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Takahaarukka on nyt suurinpiirtein käsitelty. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2197

Otetaan sitten omassa ketjussa toinen kysymys.Treenaan samalla kysymisen formaattia joka voi helpottaa jotain muuta kirjoittamaan kysymyksiään.

Mikä näistä kolmesta tavasta olisi kestävin ja asiallisin ja mentaalisesti hygienisin tapa viedä emäputki runkoputken läpi - tuommoista Z runkoa tehdessä.

  1. Runkoputki jatkuu suoraan reilusti emäputken taakse, jossa liitos toiseen putkeen.
  2. Emäputki viedään runkoputken paksuisen oman kappaleen läpi suorassa kulmassa ja tuo kappale liitetään kahdella liitoksella edessä ja takana toisiin putkiin.
  3. Emäputki viedään runkoputkien läpi putkien liitoskohdassa.
emaputki_liitos.jpg
emaputki_liitos.jpg (17.38 KiB) Katsottu 2217 kertaa

Runkoputken materiaali on terästä - seinämä 1.5mm - putken paksuun 2 tuumaa. Liittäminen on suunniteltu tapahtuvaksi kovajuottamalla. Liitoskohtiin olen suunnitellut lommahdustuet (kuva Jarkon) - mitään ulkoisia lisäpalikoita liitosten tueksi en ole harkinnut.

lommahdustuki.jpg
lommahdustuki.jpg (17.6 KiB) Katsottu 2216 kertaa

Kaikkiin rakennemalleihinhan törmää 5 min netissä kahlaamisella. Onko tässä jokin kultainen keskitien ratkaisu olemassa?

Lopullinen malli on siis hakusessa mutta runkoputkeen tulee siis jonkinasteisia kulmia kuitenkin :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä minusta vaihtoehto 3 on nopein tehdä, riittävän kestävä ja mikä parasta: Seon esteettisesti parhaan näköinen. Minulla on sellainen liitos SH 8:ssa ja SH 11:ssa.

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko tuo kolmos vaihtoehto trkotus tehdä niin ett molemmat runkoputken päät juotetaan erikseen emäputken kylkeen ?
Mie oon tehny tuon 2 vaihtoehdon mukaan tosin niin ett putki on yhtenäinen ja mutkat tehty taivuttamalla. Tuntui alottelijasta helpoimmalta yrittää tehdä keskellä suorahkoa putkea.
Luultavasti seuraavan tekisin erillisistä runko putken pätkistä jotka liittäsin emäputkeen. Tuon reijän tekeminen suoraan runkoon emäputkea varten ei ollu helppoo. Sovittaminen vois olla helpompaa erillisten putkien liitoskohtaan.
Kestävyyden kannalta mutuna en usko ett on merkittävää eroa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kolmonen on minunkin mieleen. Saa yhdellä hitsauksella , kolme putkee kiini . :oops:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hyvä tarkennus. Mitenkäs Sakari teki tämän kolmosen?

versio_3.jpg
versio_3.jpg (14.5 KiB) Katsottu 2203 kertaa
  1. Liittämällä ensin putket yhteen ja sitten reikä emäputkelle, vai
  2. Sovittamalla runkoputken palat ensin emäputkeen ja liittämällä ne erikseen toisiinsa kiinni.
irakas kirjoitti:

Se on esteettisesti parhaan näköinen.

Estetiikasta en onneksi kysynyt mitään - siinä olisi heti isompi hajonta vastauksissa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja jori »

Yksi näkökulma tuossa valinnassa on istumapaikan sijainti. Suuripyöräisessä etuvetoisessa istuin kannattaa olla mahdollisimman lähellä etupyörää. Istumakohdan sijainti riippu etupyörän takana alaviistoon kulkevan putken vinoudesta ja tämä vinous siitä, missä sen liitos on. Tuo emäputken kohdalla oleva yksi liitos edellyttää melko viistoa putkea ja johtaa istumakohdan siirtymiseen kauemmas eturenkaasta. Kuinka kauas, riippuu emäputken kulmasta. Tuossa mielessä ykkös- ja kakkosrakenteet ovat edullisemmat etuvetoisen rungoksi. Pienipyöräisellä tuo ei ole niin tärkeää, sillä etupainoisuus toteutuu luonnostaan helposti. Emäputken kohdalle tehty yksi ainoa liitos säästää työtä, koska liitoksia on vain yksi ja emäputki toimii itse lommahdustukena. Komsi-komsa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Arvelinkin että tähän kokokaisideaan tullaan hetkenä minä tahansa.

Nokialla tuli niitä matalia ohi ajavia pyöriä katseltua. Siitähän se sitten ajatus lähti että elokuussa itselläkin olisi matalampi 20 tuumaisilla renkailla varustettu etuveto.

Lowracereita on maailma väärällään. Vähän epäilyttää josko ihan makaavalla mallilla jaksaisi tuolla maanteillä pyöritellä. Jotenkin semmoinen midraceria hitusen matalampi semi-midracer oli ekana mielessä.

Tässä muutama skissi, mitä olen ajatuksissa pyöritellyt. Kuten huomaatte, noissahan on noi kolme liitosvaihtoehtoa tarjolla :)

Laitehan on ideoitu yläohjauksella - otin vaan piirroksesta pois sen väärässä kohdassa jorottavan stongan. Poljinkeskiön etäisyyskin on luonnosasteella. Mutta kommentoida siis saa mielellään.

semi-mid-20-fwd

roskis_1.jpg
roskis_1.jpg (28.01 KiB) Katsottu 2187 kertaa

semi-low-20-fwd

roskis_2.jpg
roskis_2.jpg (29.48 KiB) Katsottu 2187 kertaa

low-20-fwd (taitaa olla Jiven sukunäköä)

roskis_3.jpg
roskis_3.jpg (28.15 KiB) Katsottu 2187 kertaa

Sen 26mtb etuhaarukan kävin äsken muuten noukkimassa tuolta hangesta.

Yksi idea on se että se takahaarukka on 26 tuumainen vaikka siihen aluksi tulee 20 tuumainen rengas. MUTTA - laitteestahan saisi sitten 26/26 version vaihtamalla etuhaarukka 26 tuumaiseen - hiukan tosin suhteet sitten muuttuisi, mutta ainahan saa ajatella :)

Aiemmista toteutumattomista hankkeista joku voi muistaa että mulla siis on jemmassa jo toi 20 tuuman etuvetohaarukka.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Älä laita tota takimmaista ketjunohjuria noin kauas. Ohjauksesta tulee tosi jäykkä. Ketjun pitäisi kulkea mahdollisemman suoraan . Varsinkin kun ajaa hitaampaa , virhe korostuu väkinäisyytenä ohjauksessa. Itse olen pyrkinyt siihen , jos katsot STERN 3 ketjulinjausta. Pieninmällä rattaala , eli 11 hampaisell ketju tulee kulkemaan täysin haarukan suunassa ja 34 sekulkee lievästi vinossa. :oops:
Tämä vika oli muistaakseni PW pyörässä alus ja nyt korjattuna toimii varmaankin hyvin. :roll:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Se pylpyrä vaan informoi tuosta etuvedosta. Hiukan eteenpäin - siihen emäputken eteen ehkä - siis se akselin kohta :) Tämähän riippuu siitä kuinka ison ohjurin saan tehtyä. Se malli CD:n kokoinen on mielessä. Toi pienempi on jo tehty.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

Hyvä tarkennus. Mitenkäs Sakari teki tämän kolmosen?

versio_3.jpg
  1. Liittämällä ensin putket yhteen ja sitten reikä emäputkelle, vai
  2. Sovittamalla runkoputken palat ensin emäputkeen ja liittämällä ne erikseen toisiinsa kiinni.
irakas kirjoitti:

Se on esteettisesti parhaan näköinen.

Estetiikasta en onneksi kysynyt mitään - siinä olisi heti isompi hajonta vastauksissa.

Tein 2. vaihtoehdon mukaisesti.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja PW »

Noista kokonais kuvista 2:sessa runkoputken ja keskiön saa asennettua mahollisimman alas ja painon mahollisimman eteen. Kolmosessakin tuo toteutuu mutt keskimmäinen runkoputki pitää laittaa pystympään.
Erot ei oo suuria miusta, enempi makujuttui, eli mitä eniten haluu painottaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin jos teet tuosta myös 26/26 version, sekin varmaan kannattaa ottaa huomioon ettei runko oo liian "tiukka" ja iso rengas mahtuu pyörimään.

Petri

Viimeksi muokannut PW, 16 Tammi 2012, 08:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Niin jos teet tuosta myös 26/26 version, sekin varmaan kannattaa ottaa huomioon ettei runko oo lian "tiukka" ja iso rengas mahtuu pyörimään.

ja se, että 26" haarukan jarrutapit ei käy 20" renkaalle :roll: Levyjarrulla ei toki tuon suhteen ole ongelmia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin jos teet tuosta myös 26/26 version, sekin varmaan kannattaa ottaa huomioon ettei runko oo lian "tiukka" ja iso rengas mahtuu pyörimään.

ja se, että 26" haarukan jarrutapit ei käy 20" renkaalle :roll: Levyjarrulla ei toki tuon suhteen ole ongelmia.

Jukka

Mulla on hätätapauksia varten rullajarrullinen napa. Muuten tohon tulee 2:t jarrut eteen - levari ja vannejarruille on paikka tossa haarukassa. Laitan molemmat :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Putken liittäminen - osa 2 - emäputki

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Noista kokonais kuvista 2:sessa runkoputken ja keskiön saa asennettua mahollisimman alas ja painon mahollisimman eteen. Kolmosessakin tuo toteutuu mutt keskimmäinen runkoputki pitää laittaa pystympään.
Erot ei oo suuria miusta, enempi makujuttui, eli mitä eniten haluu painottaa.

Tuolla pienellä pyöräkoolla eroja on vähän vaikea hahmottaa, mutta jos kiekkokokona on 559 tai jopa 622 alkaa olla merkittävä ero istumapaikan sijainnissa liitostapojen kesken. Kahden jiirin rakenne mahdollistaa parhaan istumapaikan sijainnin. Yksiliitoksinen, jossa liitos on emäputken takapuolella, on sekin mahdollinen, mutta liitos tulee aika kauas taakse ja ylös. Yksiliitoksisen, jossa jiiriliitos on emäputken kohdalla, istumapaikka ei voi olla kovin alhaalla ja samalla lähellä etupyörää. Piirtää pitäisi, mutta kun ei ole kotona ohjelmaa. :x

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin