jori kirjoitti:
Huomaatko, kuinka nuo putken mutkat jyrkkenevät heti, kun mitat ovat enemmän oikeat. Kapalevymallissa on 90 ja 95 asteen mutkat piirroksessa molemmat noin 120. Piirroksessa on runkoputken paksuus ilmeisesti vähän ohuempi, jolloin tilaa jää enemmän, mikä näkyy heti mutkien loivenemisena.
Jep. Luonnos on tehty illustratorilla ja en ole ihan tarkkaan keskittynyt tuon viivan paksuuteen. Kapalevy tai jos ihan tarkkoja ollaan niin Kapafix levy on taas leikattu oikeasti putken kokoon.
jori kirjoitti:
Tuosta on nyt helppo ymmärtää Kapamallia katsomalla, miksi niihin runkoputkiin laitetaan se toinenkin mutka sinne yläpäähän. Tulee nimittäin ikävän terävä särmä tuohon ja putkeakin menee turhan paljon. Lisäksi tuollainen yksi jyrkkä mutka on pajon heikompi, kuin kaksi loivempaa, tai ainakin vaatii ehdottomasti sen tukilevyn sinne jiiriin.
Tein tuostakin Kapalla mallin. Unhoitin illalla laittaa senkin tänne. Tuossa on toi pikkupätkä ehkä turhan pitkä. Toisaalta - jos emäputkea vie muutaman sentin eteenpäin voisi mitoittaa tuohon mahtumaan sen 26 haarukan ja renkaan?

- kapakakkonen.jpg (69.73 KiB) Katsottu 1602 kertaa
PW kirjoitti:Kuvassa olevaan kysymykseen, miun vastaus on ett ei juurikaan kannata laskea. Paluu ketju alkaa hipoa rengasta. Tosin nuo osat ei varmaan vieläkään oo ihan pilkulleen paikoillaan eli hiukan voi laskea mutt pitäs osata mittailla tarkaan.
Petri
Ok. Paluuketjun paikkaa ne tietenkään osannu pitää mielessä.
Ei tietenkään ihan oikeilla paikoilla, mutta aika lähellä rupeaa olemaan. Esim. penkin sijainti suhteessa poljinkeskiöön pitäisi olla aika lähellä. Toki ne saattoivat vähän liikuskella tuossa "liitosvaiheessa".
PW kirjoitti:
Ootko hylänny jostain syystä putken taivuttamisen rungoksi ?
En ole. Mulla on sekin tuolla takaraivossa jauhamassa, mutta mä olin joskus hinkannut 2 tuumaista putkea alulle. Litistänyt päätä ja hinkannut poljinkeskiön juottamista vaille valmiiksi. Aattelin että treenaillaan tällä nyt tämä malli "oksennan oppimaani" ja palautan tuon kovajuottamisen mieleen.
Se neliöputken taivutus on niin ruma että heittänen sillä vesilintua ja etsin 60mm putkea johon koulun koneella on taivutuspalikat valmiina.