Onpas jännäkisa tää arvuuttelu, jos nuo penkin etupään ripustukset on tappeja ne ylätapit on tiellä ku penkki alaasennossa. Mutt kai se on ajateltu niin ett tappia vaihdetaan seuraavaan reikään. Muuta en kyllä keksi, päästä jo jännityksestä Sakari hyvä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuota vois tietysti ihmetellä kestääkö penkin takaosan ripustus paikoillaan kun on vielä jousitus ja varsinkin alaasennossa tuo kulma on noin kallellaan ? Mutt tuokin on tietysti ratkastavissa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Onpas jännäkisa tää arvuuttelu, jos nuo penkin etupään ripustukset on tappeja ne ylätapit on tiellä ku penkki alaasennossa. Mutt kai se on ajateltu niin ett tappia vaihdetaan seuraavaan reikään. Muuta en kyllä keksi, päästä jo jännityksestä Sakari hyvä
Petri
Joo, tappi on 12 mm putkea, ja sitä voi siirtää sopivaan kohtaan runkoputkessa olevissa reijissä . Tässä kisassa tulee samalla testattua koko suunnitelmaa.
Tuota vois tietysti ihmetellä kestääkö penkin takaosan ripustus paikoillaan kun on vielä jousitus ja varsinkin alaasennossa tuo kulma on noin kallellaan ? Mutt tuokin on tietysti ratkastavissa.
Petri
Joo, hyvä Petri! Kyllä oikeastaan nyt ratkaisit ja voitit kilpailun.
Ennen penkin paikalleen panoa, runkohan olisi linkussa ja keskikohdaltaan maassa, kun sekä takahaarukka että selkänojan tukiteräkset ovat nivelöydyt päärunkoon, ja pysyy kohdallaan vain penkin avulla, enkä usko, että sivurungoiltaan vanerirakenteinen penkki kestäisi jännityksen, ellei sitä tee tosi tukevaksi tai metallirunkoiseksi. Minulla oli alunperin selkänojaa tukevat teräsputket hitsattu kiinteästi päärunkoon (ja olenkin jo ne hitsaukset tehnyt). Jos penkin tekisi riittävä tukevaksi, olisi kuitenkin penkin paikalleen asennus hankalaa, kun runko olisi niin hervoton.
sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Arvataan ett pallit puristuu yläasennossa runkoon
Sakari tietää miten nojapyöräilijät (hullut) pidetään jännityksessä ..... kertoo sen huomenna
Petri
Taisi meillä mennä viestit päällekkäin.
Joo, ehkä tuo istuimen etuosan ylin asento on liikaa sukukalleuksille.
Pidän selkänojaa tukevat teräkset kiinteinä ja taivutan niitä niin, että saan penkin takaosan nousemaan sopivan keskimääräiselle korkeudelle. Tässä piirustuksessa se on liian korkealla. Edelleen säilyy istuimen takaosan korkeussäätö vaihtelemalla iskarin kiinnityskohtia.
Sakari
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
SH19 on edennyt kansalaisopiston sallimissa puitteissa, ja on kuvissa lähtemässä rungon etu- ja takapään yhteenhitsaukseen. Kokeilin tänään miltä vempain näyttää 26" ja 20" renkailla. Hankin paikallisesta puutavaraliikkeestä kertopuuväliseinäsoirot, jotka ovat suorat, ja joiden avulla saa hyvin etu- ja takakiekon samaan tasoon. Voit lainata Nojanalle, jos tarvitset niitä Stern 3:n rungon hitsaukseen.
Sakari
Liitteet
30032012 SH 19 26 hitsaukseen menossa.jpg (57.65 KiB) Katsottu 2045 kertaa
30032012 SH 19 20 hitsaukseen menossa.jpg (57.5 KiB) Katsottu 2045 kertaa
30032012 SH 19 20 etuhaarukka.jpg (95.01 KiB) Katsottu 2045 kertaa
30032012 SH 19 20 takahaarukka.jpg (76.97 KiB) Katsottu 2045 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kyllä tuo pyörän ulkonäköönkin lisää syvyyttä ja jotenkin luonnetta tuo, että siinä on ajateltu jotain muutakin, kuin vain että pääsee jotenkin ajelemaan. Se näkyy jotenkin tuosta hahmosta, että olet tavoitellut jotain ekstraa. Tässä tapauksessa siis tuota pyöräkoosta riippumattomuutta. Hieno takahaarukka. Laita lisää kuvia siitä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eiks tossa ole Jori sun makuun vähän liian pitkät noi putket
Pitkä kyllä, mutta hieno rakenne. Laita sakari joku mittakaavaksi siihen kuvaan ja ainesmitat, niin voin koittaa mallintaa ja tutkia tuollaisen rakenteen jäykkyyttä painoonsa nähden.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eiks tossa ole Jori sun makuun vähän liian pitkät noi putket
Pitkä kyllä, mutta hieno rakenne. Laita sakari joku mittakaavaksi siihen kuvaan ja ainesmitat, niin voin koittaa mallintaa ja tutkia tuollaisen rakenteen jäykkyyttä painoonsa nähden.
Etuvetoisissa nojakeissa, varsinkin korkeammissa, etupyörä sutii helposti vastamäissä. Siksi tässä SH19:ssa takahaarukka on pitkä painon jakamiseksi enemmän etupyörälle.
Takahaarukan kuvassa on pohjana 1:1 piirustustus, johon on merkitty skaalaa 100 mm:n välein ja kiekothan ovat 406 ja 559 kokoa.
Runko on 50,8 x 1,5 mm:n ja taka- ja etuhaarukan putket ovat 22 x 1,5 mm:n teräsputkea. Takahaarukan vääntölujuutta lisäävät 6 mm terästangot.
Onkos tuo päistä tulpattu pokkikotelo 40 x 40 x 2.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma