Ero tulisi siitä että nykysysteemillä ei edessä ole kuin yksi iso ratas. Jos keskellä olisi kiinteällä välityksellä oleva väliakseli niin eteen saisi ainakin tuplarattaat.
Minulle ei nyt oikein tämä avaudu, miten väliakseli vaikuttaa eturattaiden määrään? Jos väliakselin välitys on kiinteä niin eihän se poista alkuperäistä ongelmaa, eli liian kapeaa vaihdeskaalaa.
Takavaihtajan kapasiteetti on suurimmillaan 45 hammasta, ja jos takana on 11-34 pakka, voi eturattaissa olla eroa 22 hammasta. Jos suurempi eturatas on 72 hampainen, niin pienempi voi olla 50, kerroin 1.44. Jos on väliakseli, ja eteen laitetaan 22-32-44 maasturi-kammet, niin kertoimeksi saadaan 2. Jos käytetään takavaihtajan koko 45 hampaan kapasiteetti etuketjussa, voi laittaa eteen vaikka 22-39-67, kerron reilu 3. Etuvaihtaja ei toki tuossa toimi...
Miten tuo takapakan kokovaikuttaa eturattaiden hammas eroon ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Miten tuo takapakan kokovaikuttaa eturattaiden hammas eroon ?
Takavaihtajalla on tietty kapasiteetti hampaita, pisimmissä 45 hammasta. Tuo kapasiteetti tarkoittaa:
suurin_takaratas - pienin_takaratas + suurin_eturatas - pienin_eturatas
Eli lasketaan hammaslukujen erotus eturattaista ja takarattaista yhteen, ja se ei saa ylittää vaihtajan kapasiteettia, tai kaikki kombinaatiot eivät ole käyttökelpoisia.
Jos takapassa on eroa 23 hammasta, (34-11), eturattaiden maksimi eroksi tulee 22 hammasta. Jos takana on 30-11 pakka, eroa 19 hammasta, ja eturattaille jää maksimi eroksi 26 hammasta. 28-11 on 17, eteen jää käytettäväksi 28 hampaan ero suurimman ja pienimmän välille.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Miten tuo takapakan kokovaikuttaa eturattaiden hammas eroon ?
Takavaihtajalla on tietty kapasiteetti hampaita, pisimmissä 45 hammasta. Tuo kapasiteetti tarkoittaa:
suurin_takaratas - pienin_takaratas + suurin_eturatas - pienin_eturatas
Eli lasketaan hammaslukujen erotus eturattaista ja takarattaista yhteen, ja se ei saa ylittää vaihtajan kapasiteettia, tai kaikki kombinaatiot eivät ole käyttökelpoisia.
Jos takapassa on eroa 23 hammasta, (34-11), eturattaiden maksimi eroksi tulee 22 hammasta. Jos takana on 30-11 pakka, eroa 19 hammasta, ja eturattaille jää maksimi eroksi 26 hammasta. 28-11 on 17, eteen jää käytettäväksi 28 hampaan ero suurimman ja pienimmän välille.
Ok, nyt ehkä puutarhurikin ymmärsi Ja jos lyhyt vaihtaja - pienempi hammasero.
Mie oon etsiskelly tuota Shimanon Capreo pakkaa ja napaa, jossa pienin 9hampainen.En tiedä auttaisko se tässä projektissa, ei tartteis niin isoa eturatasta. Olikohan se 9-28 vai 9-26, 9 ratasta yhteensä. Noita isompia rattaita voi kait vaihdella mutt kolme pienintä 9-10 ja 11.
Ei oo kauheesti vaihteiden sumplimisesta kokemusta ku miulla on vaan noin kaheksan vaihetta käytössä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Palaan viellä tähän Trek R 200 tapaukseen. Tässähän on helpo korjata tilaane ja riisua tämä välikertoja systeemi pois ja rakentaa suoraan vedon takapyörälle. Jos tarvitaan väliliin ketjunohjudeita on se helpo rakentaa tähän systeemiin.
Mie oon etsiskelly tuota Shimanon Capreo pakkaa ja napaa, jossa pienin 9hampainen.En tiedä auttaisko se tässä projektissa, ei tartteis niin isoa eturatasta. Olikohan se 9-28 vai 9-26, 9 ratasta yhteensä. Noita isompia rattaita voi kait vaihdella mutt kolme pienintä 9-10 ja 11.
Capreo ajais ihan asiansa tässä, juuri tämmöiseen se on tehty. Vähän ne on kalliimpia kuin tavallisen, ja uutta pakkaa ei saa mistä tahansa. Ja Capreota ei ole levyjarrullisena.
Mie oon etsiskelly tuota Shimanon Capreo pakkaa ja napaa, jossa pienin 9hampainen.En tiedä auttaisko se tässä projektissa, ei tartteis niin isoa eturatasta. Olikohan se 9-28 vai 9-26, 9 ratasta yhteensä. Noita isompia rattaita voi kait vaihdella mutt kolme pienintä 9-10 ja 11.
Ei oo kauheesti vaihteiden sumplimisesta kokemusta ku miulla on vaan noin kaheksan vaihetta käytössä
Petri
Tuohan olisi hyvä, mennyt ohitse.
72 hammasta edessä ja 9 takana @90rpm --> 68km/h. Riittää..
72 / 26 @90rpm --> 25km/h
Jos sitten saisi sen 54 hampaisen eteen niin kevyessä päässä olisi nopeutta 18km/h. ja 90rpm on varaa tiputtaakin kadenssia.. Hmm.. aika kiva.
Eli väliakselin sijaan etsitäänkin Capreo pakkaa ja sitten väsätään ovaalia 54 hampaista ratasta
Mie oon etsiskelly tuota Shimanon Capreo pakkaa ja napaa, jossa pienin 9hampainen.En tiedä auttaisko se tässä projektissa, ei tartteis niin isoa eturatasta. Olikohan se 9-28 vai 9-26, 9 ratasta yhteensä. Noita isompia rattaita voi kait vaihdella mutt kolme pienintä 9-10 ja 11.
Ei oo kauheesti vaihteiden sumplimisesta kokemusta ku miulla on vaan noin kaheksan vaihetta käytössä
Petri
Tuohan olisi hyvä, mennyt ohitse.
72 hammasta edessä ja 9 takana @90rpm --> 68km/h. Riittää..
72 / 26 @90rpm --> 25km/h
Jos sitten saisi sen 54 hampaisen eteen niin kevyessä päässä olisi nopeutta 18km/h. ja 90rpm on varaa tiputtaakin kadenssia.. Hmm.. aika kiva.
Eli väliakselin sijaan etsitäänkin Capreo pakkaa ja sitten väsätään ovaalia 54 hampaista ratasta
t.Ville
Jos löydät tuohon sopivan toimittajan niin tää tahtoo kimppaan Netistä oon lähinnä löytäny usalaisia tai englantilaisia nettikauppoja joissa noita on ollu. Joissain on vaan napoja ja joissain pelkkiä rattaita, toki jossain molempia. Miulla ei vaan oo tuota nettiostos taitoo/kokemusta.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuossa tommonen kotimainen blogi jossa kokemusta capreosta. Kehuu tuota Fillaricentteriä tavaran toimittajana, en oo vielä kysyny tuolta. Olikos tuo Hyvinkäällä jos en väärin muista.
Pitää varmaan soittaa, kun tuo paikallinen pyörämies ei oikeen taida löytää.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Palaan viellä tähän Trek R 200 tapaukseen. Tässähän on helpo korjata tilaane ja riisua tämä välikertoja systeemi pois ja rakentaa suoraan vedon takapyörälle. Jos tarvitaan väliliin ketjunohjudeita on se helpo rakentaa tähän systeemiin.
Samaa aatellu. Ainut propleema, ettei tuohon saa etuvaihtajaa iliman hitsausta. Vaikka riittäshän se 8 vaihettakin aika pitkälle.
Palaan viellä tähän Trek R 200 tapaukseen. Tässähän on helpo korjata tilaane ja riisua tämä välikertoja systeemi pois ja rakentaa suoraan vedon takapyörälle. Jos tarvitaan väliliin ketjunohjudeita on se helpo rakentaa tähän systeemiin.
Samaa aatellu. Ainut propleema, ettei tuohon saa etuvaihtajaa iliman hitsausta. Vaikka riittäshän se 8 vaihettakin aika pitkälle.
Sram dualdrive ja saat 24 tai 27 vaihdetta takapakalla ja napavaihteilla, tosin sillon voisi melkein ostaa suoraan kunnon napavaihteiston.
Tolla yhdistelmällä on 20" takapyörän ongelman ympärin on päästy eikä ole tarvinnu valitella. Ei tarvii etuvaihtajaa ja riittää yksi iso eturatas joka ei ole tilaustavara kokoa.
Alkuperäiseen kysymykseen isot eturattaat hukkaa vähemmän tehoa kun ylimääräinen "step-up" vaihdevälissä jos kyse on rahasta niin step-up voi olla halvempi koska isot eturattaat tuppaa maksamaan jos ei tee itse. Itse ottaisin mielummin isot rattaat ja maksaisin vähän enemmän kun alkaa kikkailemaan jo ei ole pakko.
Palaan viellä tähän Trek R 200 tapaukseen. Tässähän on helpo korjata tilaane ja riisua tämä välikertoja systeemi pois ja rakentaa suoraan vedon takapyörälle. Jos tarvitaan väliliin ketjunohjudeita on se helpo rakentaa tähän systeemiin.
Samaa aatellu. Ainut propleema, ettei tuohon saa etuvaihtajaa iliman hitsausta. Vaikka riittäshän se 8 vaihettakin aika pitkälle.
Näillä lakeuksilla etuvaihtajan tarve on niin harvinaista että vaihdon voi tehdä ketjuputkesta siirtämällä ja onhan niitä sellaisiakin vaihtajia joita ei kiinnitetä putkeen vaan keskiölaakerin alle. Näiden kans ei voi käyttää kyllä kovin suuria hammasrattaita