jviirret kirjoitti:Tämän suuntaista on havaittavissa tuossa jarcon laittamassa PDF:kin http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf
En osaa copy pasteta alkuperäistä tekstiä, mutta tekstissä sanotaan että huonoimmat hyötysuhteet ovat vaihteilla 18, 24 ja 27. Ne kaikki käyttävät takana 12hampaista ratasta. Näiden vaihteiden keskimääräinen hyötysuhde 91,2%. Vertailun vuoksi vaihteet jotka käyttävät 16hampaista takaratasta ovat 11, 20 ja 25, niiden hyötysuhde 93,5%.
Tuosta pääteltynä 9piikkisellä takarattaalla hyötysuhde on jo rumpuvaihdettakin huonompi.
Jukka
Tässä pari mielenkiintoista lausetta:
However, two of the 3-speed hub gears did not follow this trend. The grease in the Sachs 3 and the
Sturmey Archer 3-speeds was replaced with light oil, and unlike the other hub gear transmissions, the efficiencies of the Sachs 3 and Sturmey 3, compare well with the best of the derailleur transmissions (figs. 7, 9, and 12).
Also, these transmissions were worn in, whereas many of the others were new. Manufacturers would do well to replace heavy grease in their hub gears with light oil. Although oil wouldn’t last as long as grease, the energy savings would be significant. Unfortunately commuters have a tendency to ignore maintenance until something breaks, so light oil probably wouldn’t be a popular choice.
Eli jos tehtaan öljy vaihdetaan notkeampaan, napa ajetaan sisään, ja ei unohdeta huoltoa eli uudelleen voitelua riittävän usein, on 3-vaihteinen napavaihde hyötysuhteeltaan yhtä hyvä kuin parhaat avovaihteistot.
Tämänhän käsittääkseni ovat pari foorumin jäsentä vahvistaneet omilla kokemuksillaan.
Näin, jos verrataan pelkkään avovaihteistoon, 3-vaihteisen napavaihteen haitat on lähinnä suuremmassa painossa (ainakin napa painaa enemmän) ja vähissä vaihteissa. Onkohan SRAM 3x(7/8/9) yhtä hyvä hyötysuhteeltaan ?
For example, a 12-tooth sprocket seems to cause inefficiency. In the Shimano 27-speed, gears 4, 9, 15, 18, and 24 have the lowest efficiency. The two gears with the lowest efficiency of the 15 tested, both use a 12-tooth sprocket. The gears with 12-tooth sprockets (18, 24 and 27) have an average efficiency of 91.2%, while those involving 16-tooth sprockets (11, 20 and 25) have an average efficiency of 93.5%.
Tässä todetaan että avovaihteistossa kaikki kombinaatiot joissa on 12-piikkinen on keskimäärin 2.3% huonompi hyötysuhde kuin vastaavat 16-piikkisellä.
Ja sitten se tärkein:
An average 2% difference in efficiency is thus easily possible if the wrong gears are chosen. If racers, or even commuting or touring cyclists, could choose optimum gears they would be hundreds of meters ahead at the end of 60 km (37 mi). For example, if Lance Armstrong, in the Tour de France 58.5-km time trial (36.4 mi) were to choose the wrong gear, a drop of 2% in efficien cy would cause him to be 410 meters behind (27 seconds) at the end of the time trial, easily enough to lose the stage [3]
No jos tätä nyt peilataan sitten mun vaihteistovalintaan... jossa lenkillä ajelen 34-piikkisellä ja takana on 19-17-16-15-14-13(-12-11). Ylämäet pois lukien ajelen ehkä vähän huonommalla hyötysuhteella nuo lenkit.
Sitten kun ajan kovempaa on edessä lähes aina 50-piikkinen ja käytössä on vaihteet 23-21-19-17-16-15-14(-13-12-11).
Jos hyötysuhdetta haluaa pitää hyvänä on vauhdin kasvaessa vaihdettava isolle etulehdelle kun takana on 16/15-piikkinen. Jos taas tykkää pitää piikin nousulla alueen päällä niin sitten ajetaan 13-piikkiselle ja seuraavaksi vaihteeksi vaihdetaan eteen isompi ja taakse 17-piikkinen.
Ihan mukava pohdiskella nämä vaihteet tältäkin kannalta. Lenkillä ei jaksa alkaa säätämään etulehtien kanssa jos vauhti muuten riittää eikä tarvi pahemmin rullailla. Näin yleensä tuli viime kesänä suurin osa lenkeistä ajettua, pois lukien pitkät alamäet joihin piti tietysti puristaa max-vauhdit ihan periaatteenkin vuoksi.
Mutta tuo hyötysuhde ajattelu vaihteissa pitää treenata sisään ennen seuraavia vakavampia koitoksia.