Tälläistä ketjua en löytänyt, siispä piti sellainen perustaa.
Pohjaksi:
Pastori kirjoitti:
BTW: kun aina kuule se että napavaihteissa on kamalat tehohäviöt, niin missä on oikea info tähän Nexus/Alfine hävikistä? Taannoin etsin ja mitään oikeaa tietoa en kyllä lyhyellä etsimisellä löytänyt.
Ainakin vanhaa (mutta silti pätevää) tietoa löytyy: http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf
Keskimäärin napavaihteiden hyötysuhde oli järkyttävät 2 sadasosaa (%) huonompi!
3-vaihteisia oli viritetty korvaamalla vaseliini öljyllä, mikä vielä pienensi eroa.
Joo, ei ne häviöt hirveän isot ole noissa kolmivaihteisissa jos on hyvät öljyt. 7-vaihteisissa näkyy hyvin 3 ja 5 vaihteiden suuremmat häviöt kun voima menee kahden planeetta pyörästön kautta. Samoin 3vaihteisessa suora välitys on planeetta pyöräsön kautta välitettyä vähähäviöisempi. Suoralla vedolla (2vaihde) tehohäviöt 5% pienemmät kuin 3vaihteella(shimano 3v).
Suoralla vedolla rumpuvaihteisen häviöt ketjuvaihteistakin pienemmät. Eli rumpuvaihdetta käytettäessä tärkeä saada ensiövälitys sellaiseksi että useimmin käytetty vaihde on suora.
Rohlofin tulokset yllättävän huonot, ei ole häviöiltään yhtään 7vaihteisia parempi ja häviää 3vaihteisille navoille.
Juuh. Mullahan on se idis tässä muhivassa hankkeessa että suoralle vaihteelle tulee tavoitekeskinopeuden tuottava välitys (62/16) ja niitä naapureita käytetään vain tilapäisesti. Joensuun tienoolla ja Nokialla ei mitenkaan valtaisia nyppylöitä - ne mitä on, jaksanee sitten kihnuttaa suuremmallakin tehohäviöllä ylös ja alamäessä onneksi sitten se painovoima auttaa kestämään muutaman prossan menetyksen.
http://www.sturmey-archer.com/ Tässä yksi tänne ketjuun sopiva valmistaja, jonka skaala on aika laaja ja vanha valmistaja. Tuote kuvastot on aika hyvät. Löytyy myös rumpuvaihde yhdistettynä , kasettilehtisiin systeemeihin ja kaiken laisia napoja eteen myös. En tierä löytyykö suomesta tälle varsinaista kaupiasta. Mutta lisäämpä tän tänne.
Sram on supistanut tarjontaa vain 3- ja 9- vaihteisiin napoihin. http://www.sram.com/sram/urban/componen ... -gear-hubs
Ysi näyttää hyvältä, ei enää kolhuille arkaa clickboxia akselin päässä eli siltä osin samalla tasolla kuin kilpailijat. Sitä ei vaan näytä löytyvän nettikaupoista.
Kun katselee napavaihteellisten pyörien tarjontaa, Shimanon vaihteet on lähes kaikissa. Eikä siinä mitään, minullakin on trikessä ollut Nexus 8 vuodesta -05, eikä siitä pahemmin valittamista löydy.
Kaksivaihteinen on palannut männävuonna tuotantoon.
70-luvulla ekoilla kesätyö palkoilla ostin pyörän jossa oli tommonen automaatt 2-vahteinen,se oli kyllä hyvä kun paremmasta en tienny.
Sama vika kuin ennenkin, on 1:1 ja 1:1,x välitykset, eli veto on suora tai nopeutettu. Tuon Jarcon testin perusteella olisi hyötysuhteeltaan parempi kun olisi yksi keventävä välitys ja yksi 1:1 välitys.
Nyt kun olen talven tuolla electralla ajellut niin keventävänä olisi talvipyörään tänne tasaiselle hyvä napa. Varmasti yli 95% talven ajoista ajanut 1 ja 2 vaihteella. Niiden kesken tilanne arviolta 50/50.
Laitoin pitkästä aikaa napavaihteen pyörään. Tarkoitus on kokeilla riittääkö 3 vaihdetta rakenteilla olevaan cruiseriin. Näyttää siltä että hyvin riittää, kunhan välitykset on oikein valittu. Minulla on nyt 3,3 - 6 metriä/kammenkierros ja voisi vielä hieman tihentää. Yläpäässä vaihteita ei tarvi kuten nojakissa, koska suurempi ilmanvastus rajoittaa nopeutta.
Täytyisi päättää laittaako Sachs/Srammin vai Shimanon vaihteet. Shimanossa olisi parempi vaihteensiirtosysteemi, koska indeksipalikka on navan yhteydessä. Sitä ei tarvitse jatkuvasti säädellä kuten Sachsin liipaisinvipu tyyppisessä joutuu. Uudemmissa Srameissa on myös vastaava Clickboksi navan kyljessä kuten nexuksessa. Jostain syystä uusissa pyörissä on lähes järjestään Shimanon vaihteet.