reiskaw kirjoitti:Mielenkiintoinen tuo lanka. Joo, kyllä tuollainen Metaphysic on varteenotettava vaihtoehto vaan onkohan runkosettinäkin kovin kallis? Langassa sanottiin jossain kohtaa, että:
"Runkokitistä tahdottiin 1480 €, penkin vaihto hiilikuituiseen 147 €, toimitus Suomeen 125 €."
Onkohan tuo hinta runkokitistä kuinka lähellä tämän kevään hintoja?
MP on suunniteltu kisakäyttöön ja melko pitkälle onkin optimointi onnistunut siinä. Ja tämä näkyy hinnassa...
reiskaw kirjoitti:...ja sitten sattui silmään tällainen luettelo:
mhelander kirjoitti:Kirjataan nyt sitten ylös tämän pyörän "lopullinen" kokoonpano pääosin SRAM-osilla:
_49 € _(170g) : PG-970 Road 9s takapakka 11-21 hampaisena
112 € (888g) : Apex GXP kampisarja & keskiö (omatekosilla ovaaleilla 50/34 ketjurattailla)
_53 € (160g) : X9 etuvaihtaja 2x10sp High Clamp
_70 € (204g) : X9 takavaihtaja 3x9 medium cage
_84 € (248g) : Double Tap 9sp suoran tangon vaihdevivut
_93 € (287g) : Rival jarrusarja musta
_32 € _(161g) : Tektro TL720 tangonpää jarruvivut
Osat yhteensä 403 € ja 2118g.
Lisäksi tarvitaan rattaat ja ketjut joten karkeasti jaettuna koko pyörä :
1480 € (4470g) : MetaPhysic runkokitti hiilikuitupenkillä
403 € (2118g) : osat (kuten yllä)
46 € (894g) : PC-971 ketjut x 3 (á 114 linkkiä)
_319 € (1508g) : rattaat (vanteet ja etunapa kierrätetty)
- : Campagnolo Nuovo Record etunapa
- : Arc en Ciel tuubivanteet
170 € : Hope Pro III 130mm takanapa Shimano-kasetille
58 € : DT-Swiss Revolution pinnat eteen ja taakse, hopea
700g : eturatas täydellisenä
808g : takaratas täydellisenä.
31 € (56g) : Mavic BR 601 pistoakseli taakse
63 € (67g) : Suunto (Mavic) pistoakseli eteen (nopeus/matka lähetin Suunnon kellolle)
100 € (_400g) : Continental tuubirenkaat
Yhteensä siis 2442 € ja 9.5 kg.
Kallista on, kallista....
Tämä oli oma valintani. Olisin voinut rakentaa pyörän 100% kierrätysosista, eli siis nurkista löytyvistä 90-luvun kilpa- ja maastopyörän osista. Periaatteessa tavoite alun perin olikin tämä mutta päädyin sitten, kun runkokittiä piti niinkin pitkään odotella, tilaamaan muutamia uusia osia. Lopulta lähes koko pyörä tuli läjättyä uusista...
2010 hankin M5 lowracerin runkokitin ja sen läjäämiseen sijoitin 50-60 € kitin lisäksi. Ja ajelin sillä sellaisenaan syksyyn asti ennen hankintoja.
Jos sinulla on kisapystäri jolla et aja (en tule enää ajamaan omallani, siksi purin sen osiksi jo aikapäiviä sitten), käytä sitä lähtökohtana. Kaikki osat ovat tuttuja, tulevat hyötykäyttöön ja saat lisää aikaa katsoa mitä kannattaisi vaihtaa paremmiksi.
Mitä tulee runkokittien hinnoista, listasit juuri ne valmistajat jotka tekevät kisapyöriä. Ja kittien hinnat ei ole siksi halvimmasta päästä.
reiskaw kirjoitti:Joo, kyllähän jotkut laukut varmaan pitää olla kun täytyy vaihtovaatteita kuljettaa mukana kun töissä ei ole säilytystiloja.
Tilasin lowraceriin tarakan ja siihen satulalaukut, niillä kulkee tuollaiset tosi kätevästi.
MP:hen voisi vaikka ostaa Biltemasta 10 €:n tarakan ja muotoilla siitä sopivan. Tai sitten rakentaa itse laukuille sopivan kehikon vaikkapa rautakaupasta löytyvistä alumiiniputkista. Tai hiilikuidusta... saa nähdä. Se perävaunu voisi olla järkevin.