Aukasin Nexus-7 navan, aikasemmin tuosta lukenut ett ne on avatessa aina ruosteessa ja pilalla. Tää näyttää ihan hyvällä mustaa rasvaa ympäriinsä, ei ruostetta missään. Ei kai tuossa muuta tartte ku putsata ja rasvata uudelleen, jos vielä osaan laittaa takasin oikeinpäin kaikki osat
Semmonen rohkee ajatus ett jos tuon navan ympärille koittas rakentaa uretaani/lasikuitu komposiittikiekon 406 koossa, Ponkalan malliin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Aukasin Nexus-7 navan, aikasemmin tuosta lukenut ett ne on avatessa aina ruosteessa ja pilalla. Tää näyttää ihan hyvällä mustaa rasvaa ympäriinsä, ei ruostetta missään. Ei kai tuossa muuta tartte ku putsata ja rasvata uudelleen, jos vielä osaan laittaa takasin oikeinpäin kaikki osat
Petri
Testilenkki takana Bromptonilla jossa 3 vaihteinen SA. Jumaleissön. Oli kyllä aika raketti verrattuna Nexus 8:iin. No.
Täh, miten niin raketti. Tuliko tuli takaa ja hirmuisesti savua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vaihdenavat kannattaisi voidella kertavuoteen tai kaksi kertaa jos ajaa talvella. Aika helppoa on tehdä nexus 7:n voiteluhuolto, koska sisuskalut irtoavat yhtenä pakettina. Tarvitsee tosin ohuen 22mm avaimen akselimutterien irrottamiseen.
Tein ko. homman kahteen pyörään, vanhemman pyörän navassa oli jo rasvat kovettuneet, joten lioittelin sitä öljyssä. Laitoin siihen raivaussahan kulmavaihderasvaa, sillä näytti sopivan notkealta että pyörii herkästi ja toisaalta pysyy navassa paremmin kuin öljy. Lisäksi sitä sattui olemaan saatavilla. Seuraavaksi olisi vuorossa nexus-3, joka on melkoisen äänekäs, toivottavasti voitelu auttaa siihenkin. Sen jälkeen olisi tutkittava Tadpolen rutiseva kasivaihteinen nexus.
Minulla on kaksi Nexus seiskaa tuossa työn alla. Ei ollut 22 mm ohutta avainta, mutta lähti nätisti auki 17 hylsyn avulla jakoavain hylsyn ympärillä 22 mm mutterista kiinni pitäen.
Pirun pikeentyneitä ovat molemmat, joten liottaminen olisi paikallaan. Lähteekö purkamatta liottamalla se piki ja millä öljyllä. Osin ovat molemmat ruosteessa, joten sitruunahappoakin ajattelin käyttää ruostepaakkujen pehmentämiseksi, vai kannaako riskeerata.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vaihdenavat kannattaisi voidella kertavuoteen tai kaksi kertaa jos ajaa talvella. Aika helppoa on tehdä nexus 7:n voiteluhuolto, koska sisuskalut irtoavat yhtenä pakettina.
Lähteekö siitä jalkajarrut kuten nexus3:sta lähtee jos niihin joutuu öljyä?
Jarcco kirjoitti:
Seuraavaksi olisi vuorossa nexus-3, joka on melkoisen äänekäs,
Nuo olen voidellut napaa avaamatta. Pyörä kyljelleen niin että vaihtajamekanismi on ylöspäin. Mekanismi ja rummun sisään menevä tappi pois. Tähän tyhjäksi jääneeseen akselin päähän 20cm pitkä pätkä 8mm kumiletkua. Sitten vaan tippakannulla öljyä letkuun. Aluksi läpi tulee melko mustaa jankkia, mutta kirkastuu kun riittävästi puhdasta öljyä läpi valuttaa. Rengasta ja kampia voi välillä pyöritellä niin menee joka paikkaan.
Minulla on kaksi Nexus seiskaa tuossa työn alla. Ei ollut 22 mm ohutta avainta, mutta lähti nätisti auki 17 hylsyn avulla jakoavain hylsyn ympärillä 22 mm mutterista kiinni pitäen.
Pirun pikeentyneitä ovat molemmat, joten liottaminen olisi paikallaan. Lähteekö purkamatta liottamalla se piki ja millä öljyllä. Osin ovat molemmat ruosteessa, joten sitruunahappoakin ajattelin käyttää ruostepaakkujen pehmentämiseksi, vai kannaako riskeerata.
Käytin tavallista moottoriöljyä, laitoin sitä aukileikattuun litran muovipulloon ja rumpu sinne uimaan päiväksi. Valuttelin öljyt sitten pois ja kun rätillä pyyhki niin oli päällisin puolin puhdas.
Luultavasti ruostemujua jää sisuksiin jos kokonaisena uitat. Jos ovat kunnolla ruosteessa niin voisi olla parempi purkaa osiksi (en ole tehnyt, en tiedä onko iso homma saada takaisin kasaan) ja sitten irto-osia voi liuotella vaikka sitruunahapossa.
Vaihdenavat kannattaisi voidella kertavuoteen tai kaksi kertaa jos ajaa talvella. Aika helppoa on tehdä nexus 7:n voiteluhuolto, koska sisuskalut irtoavat yhtenä pakettina.
Lähteekö siitä jalkajarrut kuten nexus3:sta lähtee jos niihin joutuu öljyä?
Jarcco kirjoitti:
Seuraavaksi olisi vuorossa nexus-3, joka on melkoisen äänekäs,
Nuo olen voidellut napaa avaamatta. Pyörä kyljelleen niin että vaihtajamekanismi on ylöspäin. Mekanismi ja rummun sisään menevä tappi pois. Tähän tyhjäksi jääneeseen akselin päähän 20cm pitkä pätkä 8mm kumiletkua. Sitten vaan tippakannulla öljyä letkuun. Aluksi läpi tulee melko mustaa jankkia, mutta kirkastuu kun riittävästi puhdasta öljyä läpi valuttaa. Rengasta ja kampia voi välillä pyöritellä niin menee joka paikkaan.
Jukka
En havainnut mitään eroa jarruissa eikä tytärkään ole valitellut. Valuttelin kyllä suurimman osan öljyistä pois ja laitoin vaseliinia tilalle. Olen tippakannulla myös noita napoja öljynnyt, sama toimii myös Srammilaisissa. Aikaa siinä ei taida säästyä, koska öljyn liruttelu pienestä reiästä on melko hidasta.
Olen tippakannulla myös noita napoja öljynnyt, sama toimii myös Srammilaisissa. Aikaa siinä ei taida säästyä, koska öljyn liruttelu pienestä reiästä on melko hidasta.
Näimpä. Itse olen siinä samalla tehnyt muutakin huoltoa, voidellut vaijereita, putsaillut pyörää, vaihtanut renkaan yms. yms. ja aina välillä täyttänyt letkun pätkän öljyllä. Ei siitä mitään tuu jos ei oo tota letkun pätkää, öljyä joutuu lisäämään tippa kerrallaan eikä sivussa ehdi touhuamaan mitään.
Lämpötila vaikuttaa rajusti öljyn juoksevuuteen. Ennen ketjujen öljyämisessä käytettiin kuumentamista. EIkös tässäkin muutama kymmenen astetta lisää lämpöä öljylle paranna sekä juoksevuutta, että liuotuskykyä. Öljykannun voi lämmittää vesihauteessa tai pihagrillissä hernekeittopurkissa. Navan sisuskaluissa ei liene muoveja, joten sen voisi lämmittää kuumaksikin, vaikka 180 asteeseen, mutta taitaa olla liioittelua se.
Joka tapauksessa normaalin vaihteistoöljyn 80W-90 juoksevuus nousee kymmenkertaiseksi (1000>100 mm²/s), kun lämpölila nousee normaalista suomen kesälämpötilasta 13 astetta vajaaseen 50 asteeseen. Harvoinpa se vaihdenavan lämpötila käytössä nousee tuohon viiteenkymmeneenkään plusasteeseen, mutta käytettävyyttä pitäisi olla vielä -30 lämpötilassa. Siksi niissä pitäisi varmaan käyttää talviöljyä.
Tässä tuon vaihteistoöljyn viskositeetti-lämpötila kuvaaja. http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_Fi ... piraxA.pdf
Tässä vielä niille, jotka haluavat käyttää uusiutuvaa voiteluainetta
Liitteet
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Joka tapauksessa normaalin vaihteistoöljyn 80W-90 juoksevuus nousee kymmenkertaiseksi (1000>100 mm²/s), kun lämpölila nousee normaalista suomen kesälämpötilasta 13 astetta vajaaseen 50 asteeseen. Harvoinpa se vaihdenavan lämpötila käytössä nousee tuohon viiteenkymmeneenkään plusasteeseen, mutta käytettävyyttä pitäisi olla vielä -30 lämpötilassa. Siksi niissä pitäisi varmaan käyttää talviöljyä.
Minä olen talveksi laittanut 5w-50 täyssynteettistä moottoriöljyä. Eihän sen hammasrattaiden hampaiden välisten pintojen paineenkesto varmastikkaan vastaa vaihteistoöljyä, kun ei ole sellaista varten tehty, mutta ei ole vieläkään yksikään rumpuvaihde hajonnut. Paitsi jarrut häviää totaalisesti. Jos pyörä on kesälläkin käytössä niin olen valuttanut rumpuun 80w-90 vaihteistoöljyä.