Miusta jalka jarru on yksinkertanen ja toimiva ei tartte olla rassaamassa ja säätämässä kokoajan. En oo vakuuttunut levyjarrujen erinomaisuudesta tällä lyhyellä kokemuksella mitä miulla on.
Sitäpaitsi vaimo ei suostu ajamaan pyörällä jossa on pelkästään " käsijarrut "
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Niin juu, en kysellyt tätä kolmipyörää varten, vaan lasten käyttöpyöriin pitäisi uusia vaihdenapoja saada. Sori OT. Osaako joku sanoa, mikä on vikana, kun Inter 7 navassa, kun se pyrkii pyörittämään kampia rullatessa ja pitää juputtavaa ääntä. En ole saanut aikaiseksi purkaa.
Tuohon vika-asiaan en osaa auttaa mutta olen itse todennut että pystärissä kolmekin vaihdetta riittää, kunhan välitys on oikein valittu. En tosin tiedä miten hurjia mäkiä siellä Mansessa on 3-vaihteisia saa reilusti halvemmalla kuin seiskoja ja niissä en minä ainakaan tunne ylimääräistä kitkaa millään vaihteella, kuten monivaihteisissa.
Mitä minä olen noita inter7 purkanut niin ne on ihan paskoja. Ovat yleensäkkin ainoita rikkinäisiä napoja mitä noista metallin keräys pisteistä löytyy. Vaihteettomat ja 3vaihteiset ovat poikkeuksetta ehyitä. Yhtään ehyttä inter7 en ole koskaan noista löytänyt, risoja on ripakopallinen. Niihin täytyy mennä helposti vesi tai kosteus sisään kun ruostuvat "möykyiksi".
Noiden jarkon mainitsemien etujen lisäksi kolmivaihteiset on helppo purkaa ja huoltaa ilman kuvia ja koulutusta.
PW kirjoitti:
Miusta jalka jarru on yksinkertanen ja toimiva ei tartte olla rassaamassa ja säätämässä kokoajan. En oo vakuuttunut levyjarrujen erinomaisuudesta tällä lyhyellä kokemuksella mitä miulla on.
Vaihdenapa + jalkajarru vain pakottaa käyttämään navassa rasvana semmoista mönjää joka ei heikennä jarrutus tehoa. Se voitelee oikeita rasvoja huonommin.
Saksan kuuntelu jäi vähän huonolle tuossa navassa ei kait ole jalkajarrua, toisen löysin jossa se kampi näkyy joten niitäkin näköjään on. Ei ihan pahan hintanen, pelkkä napa mksaa suomessa enempi. Mitenhän tuolta ostaminen käy, auttaskhan nuo lapset ?
Jep, se Rücktritt on jalkajarru, jotenkin oletin että haluaisit jarruttoman.
Tilaamisesta tuolta ei itsellä ole kokemusta, yksi kaveri taisi tuolta joskus tilata, ei ongelmia. Ja ei ole uusi tulokas, muistan törmänneeni ekaa kertaa tyyliin pari vuotta sitten.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Saksan kuuntelu jäi vähän huonolle tuossa navassa ei kait ole jalkajarrua, toisen löysin jossa se kampi näkyy joten niitäkin näköjään on. Ei ihan pahan hintanen, pelkkä napa mksaa suomessa enempi. Mitenhän tuolta ostaminen käy, auttaskhan nuo lapset ?
Jep, se Rücktritt on jalkajarru, jotenkin oletin että haluaisit jarruttoman.
Tilaamisesta tuolta ei itsellä ole kokemusta, yksi kaveri taisi tuolta joskus tilata, ei ongelmia. Ja ei ole uusi tulokas, muistan törmänneeni ekaa kertaa tyyliin pari vuotta sitten.
Tilaus on tehty, jarrullinen. Sähköpostiin tuli pankkitilinumero johon pitäs käydä maksamassa, eli ei tartte luottokorttia. Nyt en vaan enää tiedä pitääkö se vaihtaa jarruttomaan Ehkei sillä taas oo miulle mitään suurempaa merkitystä. Tuotahan vois käyttää aia uusissa 20" projekteissa alkukehittely vaiheissa. Ei tartte heti näpertää vaihteiden ja jarrujen kanssa, heittää vaan tuommosen haarukoihin ja polkemaan. Lisäksi talvella ja rospuutto kaudella vois käyttää arkipyörässä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Laitoin lukon toiseen poljinosaan tuli taas "kiva tulla kotiin ilmiö" Pitää heti laittaa toiseenkin, ne vaan on nojakissa miusta ehottomat. "Peukalonpäävaihtajakin" siinä nyt on Ja uuta ulkonäköö kans nyt 3*20" muodossa. Etupäätä ja samalla kampia pitää laskee ja hiukan myös siirtää kampia eteenpäin jotta käyvät miulle paremmin. Sitten kun saan tuon rungon ja toiminnot kohilleen voin ruveta kuvittelemaan kopan muotoa.
P1011067.JPG (65.58 KiB) Katsottu 1521 kertaa
P1011069.JPG (76.14 KiB) Katsottu 1521 kertaa
P1011072.JPG (70.36 KiB) Katsottu 1521 kertaa
Lukon hienosäätö jäi silmämääräseksi, vetäsin hitsillä kiinni
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ehkei sillä taas oo miulle mitään suurempaa merkitystä. Tuotahan vois käyttää aia uusissa 20" projekteissa alkukehittely vaiheissa. Ei tartte heti näpertää vaihteiden ja jarrujen kanssa, heittää vaan tuommosen haarukoihin ja polkemaan. Lisäksi talvella ja rospuutto kaudella vois käyttää arkipyörässä.
Olen samaa mieltä. Hyvä ostos.
Saisiko tuosta vielä kuvan kuskin kanssa, niin voisi paremmin arvioida kyynärpäiden ja kiekkojen konfliktiherkkyyttä, painopistettä ja ulkonäköä muutenkin. (ei niinkään kuskin ulkonäköä, vaan enempi niin kuin kokonaisuuden. )
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kiitos paljon! Vielä kun otat toisen sivukuvan, jossa polkimet ovat pystyssä, jotta pääsee arvioimaan katteen korkeutta kenkien kärkien kohdalta. Huomattavan pitkältä näyttää tuo keula. Olisikohan mahdollista tehdä nelipyöräinen siten, että pienet etupyörät olisivat tadpoletyyppisesti tuossa polvitaipeen ja kampiakselin välillä. Tulisi ainakin kompatkti ja ketterä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Laitoin vielä väliaikaset lokarit ku roiskutti kuskin niin kuraseksi, oli sopivat vanerin suikaleet jaloksissa ja nippusiteellä kiinni.
Kävin asioilla ja lukot kyllä helpottaa,toista poljinta pitää siirtää keskemmälle, lukkojen kanssa huomas ett jalat ei oo samassa asennossa. 5 senttii ku siirrän kampia niin sitt alkaa olla kohillaa.
Eilen satuin saamaan käsiini semmosen vatupassin joka näyttää kulman ja ohjauskulmaksi näytti 72 astetta eli pystystä 18 astetta. Kuullostaako sopivalta ? Aika herkältä/äkkinäiseltä tuntuu tuo ohjaus, rauhottuuko jos hiukan kallistaa enempi. Tosi ketterästi sitten kyllä kääntyy, oikeelle lähes paikallaan kun vasenkiekko vetää.
Jorille vielä : Tuota etupäätä meinaan tosiaan vielä laskea ja kampia myös, kun vielä siirrän niitä eteen niin polvet laskee nykyisestä otan siinävaiheessa uuven kuvan.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eilen satuin saamaan käsiini semmosen vatupassin joka näyttää kulman ja ohjauskulmaksi näytti 72 astetta eli pystystä 18 astetta. Kuullostaako sopivalta ? Aika herkältä/äkkinäiseltä tuntuu tuo ohjaus, rauhottuuko jos hiukan kallistaa enempi.
Laita vaan loivemmaksi, tulee suurempi jättö ja keskittää voimakkaammin vauhdissa.
Ei päivää ettei pientä taapakkia toisesta lukosta rapisi nuo liikkuvat osat, jouset sun muut maahan. Onneks tuohon pihalle eikä tielle. Polkimissa se akseli oli puristettuna polkimen rungon väliin niin ettei se päässyt tippumaan, nyt ymmärrän miksi Joudun rälläköimään tuon irti ja jotenkin askartelemaan sen jousen paikalleen, näyttää kinkkiseltä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Olisikohan mahdollista tehdä nelipyöräinen siten, että pienet etupyörät olisivat tadpoletyyppisesti tuossa polvitaipeen ja kampiakselin välillä. Tulisi ainakin kompatkti ja ketterä.
Väitän että tuolla muutoksella ei ketteryys parane. Nytkin tuolla tekee U-käännöksen kapealla pyörätiellä kun eturengas kääntyy vaikka poikittain. Tähän ei muut kolmipyörät, velomobiileista puhumattakaan, kykene.
Lyhemmäksi toki saisi, mutta etupyörät pitäisi laittaa takapyöriä ulommas jotta ne mahtuisivat kääntymään. Lumikelillä perään jäisi siis neljä renkaan uraa ja painoakin tulisi lisää
Taivuttelin tuohon etuosaan kopan muotoon "kaaria" hahmottaakseni kopin kokoa. Otin vähän mittoja : Keskiö akseli on n. 400 mm maasta, kammet 140 mm , lukkopolkimen pohja 25 mm poljinakselin keskeltä , Kantapää noin 100 mm maasta ala-asennossa ja kopan korkeus kampikselin kohdalla maasta max 700 mm , voi olla ett voi päästä muutamankymmenen milliä alemmas.
Aika korkeelta tuntuu vielä, eikä kauheesti ampia voi laskee. Mitenkähän lähellä maata ne kantapäät vois hivotella ? Eihän se tasasella tunnu, kynnyksen yli mennessä eturengas nostaa kantapäitäkin jonkinvarran samalla.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Aika korkeelta tuntuu vielä, eikä kauheesti ampia voi laskee. Mitenkähän lähellä maata ne kantapäät vois hivotella ? Eihän se tasasella tunnu, kynnyksen yli mennessä eturengas nostaa kantapäitäkin jonkinvarran samalla.
Mulla oli kammet 35cm korkeudella maasta ( http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm mitat sivun loppuosassa ) eikä mitään ongelmia. Yrityksistä huolimatta kampipituudeksi tuli yli 160mm vaikka pyrin 150mm:iin. Esteen kohdallahan ne voi polkaista asentoon jossa toinen jalka on suorana ja toinen koukussa.
Minulla konepelti oli alimmasta kohti 68cm, mutta se oli 24" etuhaarukan vuoksi, varpaiden yläpuollelle jäi reilusti tilaa:
Tuosta kuvasta näkee ettei kannat käy lähelläkään tietä. 150mm kammilla ne voisivat olla vieläkin alempana kuin 350mm.