No ni.
Mittailut ovat edistyneet ja lopullinen kiinnitys pitäisi ratkaista.
Tein tommoisen virityksen penkin kiinnittämiseksi runkoon siitä persauksen kohdalta. Ei oo oikeeta kuvaa, mutta eilinen muistilappu tässä. Tätä penkin päälle tulevaa palikkaa en vielä hitsannut paikalleen.
penkin_kiinnitys_versio_1.png (90.48 KiB) Katsottu 1183 kertaa
Katselin muiden tekemiä ratkaisuja ja alkoi epäilyttämään että olen heiveröisellä linjalla.
Mietin että pitäisikö tehdä jokin toisenlainen kiinnitys esim. suorakaideputkesta tommoinen.
Kiinnitys_versio_2.png (34.11 KiB) Katsottu 1183 kertaa
itse tekisin tuon viimeisen kuvan mukaisen mutta sopivilla lattaraudan pätkillä. Ei tarvi reijittää runkoputkea ja penkkiä voi siirrellä portaattomasti eteen ja taakse. Tuon tyylinen kiinnitys minulla oli lwb:ssä eikä mitään ongelmia. 8mm pulteilla kiinni ja sivu latat tais olla 2 tai 3mm. Vielä kun teet penkin pohjaan 8mm reiällä olevasta putkesta ja pellin palasta kiinnityspalikan jonka pulttaat noiden samojen lattojen väliin niin saat penkkiin myös kallistuksen säädön.
Olen samaa mielä, kuin Jukka. Tee kuitenkin nuo sivulevyt riittävän leveät, jotta tarvitsemasi korkeus ei aiheuta penkin ja kiinnikeläpysköiden liitoskohdassa sorkkarautailmiötä, kun selkänojan tuki vetää penkkiä ylös taakse ja kallistaa noita tukia.
MInä kyllä kokeilisin tässä vaiheessa ensin jeesusteipillä runkoon kiinnitettyä kakkosnelospätkää penkin alla ja puuruuviliitosta penkin ja palikan välillä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
itse tekisin tuon viimeisen kuvan mukaisen mutta sopivilla lattaraudan pätkillä. Ei tarvi reijittää runkoputkea ja penkkiä voi siirrellä portaattomasti eteen ja taakse.
Joo. Ei tässä ollut aiikomus runkoo reijitellä.
Perhana kun olis isoo alumiiniputkee niin siitähän sais kätsysti tommoiset palikat silpaistua suoraan.
Kannatan myös jukan vaihtoehtoa. Omatekeleessä olisi muutenkin hyvä olla säädettävä pena ihan jo inhimillisten virheidenkin takia.
Nimim. Etuhaarukaa jatkanut.
Ihan vaan liioittelun välttämiseksi lujuusluokan 8.8 (normaali lujuusluokiteltu perusruuvi)
M5 kestää kuormaa 0,9 tonnia / ruuvi
M6 kestää kuormaa 1,3 tonnia / ruuvi
M8 kestää kuormaa 2,4 tonnia / ruuvi
Biltema / kiloruuvi reilut puolet tästä.
Noilla kiinnitetään tässä tapauksessa vain parimillistä peltiä, jonka taivuttamiseksi riittää alle 1 Nm / sentin leveys. Viiden millin päässä tuo vastaa 200 N eli noin 20 kg voimaa jokaista pellin leveyssenttiä kohti. Jos tuo kannake olisi vaikkapa 50 mm leveä jäisi yhdenkin ruuvin varmuuskertoimeksi lähes 10. Ruuveja on kuitenkin viisainta laittaa useampi, kun pelti on noin ohutta. Siksi näkisin ainakin M8 ruuvien käyttämisen liioitteluna.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma