Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin jos tuo on uusi pyörä ja kokemusta ei oo paljoo kertyny niin kannattaa toki ajella yks kesä ja totutella matalaan menoon. Olikos siulla lukkokengät/polkimet käytössä ? Ne siinä mielessä kans helpottaa ett ei tertte keskittyy jalkojen pitämiseen polkimilla ja tietysti pyörityksen saa tasasemmaksi.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja optimistx »

On kyllä lukkopolkimet, mutta ei niihin sopivia kenkiä. Toisaalta hajamielisenä haaveilijana en uskalla käyttää lukkoja, kun en tiukan paikan tullen muista kuitenkaan, millä liikkeellä niistä päästään irti. Ongelmana ovat pienet nopeudet, jolloin saattaa äkkiarvaamatta tarvita pistää jalka maahan salamana. Suurissa nopeuksissa polkimisen tehokkuus on sitten oma lukunsa.

Jalkojen jännityksen poistaminen on kyllä aiheellista.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

optimistx kirjoitti:

Toisaalta hajamielisenä haaveilijana en uskalla käyttää lukkoja, kun en tiukan paikan tullen muista kuitenkaan, millä liikkeellä niistä päästään irti.

Jeps, vaatii tuokin totuttelua että lähtevät ajattelematta irti...(ei onnistu aina itselläkään)

optimistx kirjoitti:

Ongelmana ovat pienet nopeudet, jolloin saattaa äkkiarvaamatta tarvita pistää jalka maahan salamana.

Tuon olen ratkaissut avaamalla lukot kun näen että pitää hidastaa ja ajelen "lukoitta" hitaan paikan ohi...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja PW »

optimistx kirjoitti:

On kyllä lukkopolkimet, mutta ei niihin sopivia kenkiä. Toisaalta hajamielisenä haaveilijana en uskalla käyttää lukkoja, kun en tiukan paikan tullen muista kuitenkaan, millä liikkeellä niistä päästään irti. Ongelmana ovat pienet nopeudet, jolloin saattaa äkkiarvaamatta tarvita pistää jalka maahan salamana. Suurissa nopeuksissa polkimisen tehokkuus on sitten oma lukunsa.

Jalkojen jännityksen poistaminen on kyllä aiheellista.

Se jalka lähtee kyllä yleensä nopeemmin ku ajatus irti. Nojapyöräily ja nojapyöräily lukkokengillä on niiku kaks eri lajia, jos 11 h kin polkee ja joutuupitämään jalkoja polkimilla ....

petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

jos 11 h kin polkee ja joutuupitämään jalkoja polkimilla ....

Minä ajoin arviolta 20.000km ennen kuin hankin ensimmäiset lukkokengät/polkimet. Enkä vieläkään niitä käytä tuossa työmatkalla, eli enempi vuodessa tulee kilometrejä ilman lukkoja kuin lukkojen kans. Jalat kyllä pysyy polkimilla pitämättäkin, mutta vähempi on lihaksia käytettävissä kuin lukkojen kans.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja jori »

Minäkin ajelin aika kauan ilman lukkoja, kunnes kerran putosi jalka kaivonkannen yli ajaessa polkimelta ja tökkäsi maahan.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... lta#p29831
Säikäytti hommaamaan lukot. Lukot saatuani vauhti parani niin paljon, että purin pois sähköavustuksen. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

En osaisi enään ajatella ajamista ilman lukkopolkimia. Joissakin risteyksissä on niin mukavaa pyöritellä toisella jalalla eteenpäin ja toista roikottaa valmiina äkkipysäystä varten. Vauhdin kasvaessa on suuri turvallisuus kysymys että jalat pysyy polkimilla ,kaikissa hypyissä ja heijauksissa.
Viime syksynä kun ostin ne ajosandaalit niin voin sanoo että , aikasemmin tuomitsin ne käyttökelvottomina ja nyt niillä ajaessa täytyy sanoo että ovat mukavat hiljaisessa ajossa, jalat ei hikoo ja ovat kuitenkin tukevat.
Matka ajossa on kyllä maasto kuviolliset paremmat ja kova kenkä ei rasita jalkaa yhtä paljon.
Kolmannet kengät jotka olen ostanut varalle ovat sellaiset tourinkegät ja liian raskaat pitkälle pyöritykselle. Eli sinäänsä hukka ostos. Menee kun ei paremmasta tierä, niinkuin yksi Pelle Peloton siteeraa. :oops: :oops: :oops:
Mitä tulee siihen peräkärryn vetämiseen , niin itse olen sen niin ajatellut siten että parhaiten siihen sopii nuo esim. Nazcan Pioneerin kaltaiset Nojapyörät, jotka eivät ole mitään kisaraasereita. Yhdellä tutulla oli Fujin perässä aikanaan ja hän sanoettä kyllä se BOBin vetäminen sillä oli kuin lutkuttas........ ei sopinut sen perään olenkaan. Liian kevyt oli rakenteeltaan retkikäyttöön ja tyhjää kärryä ei kukaan viitsi vetää kuin piruttaan perässä. :roll:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja terppa »

Minä kans lämpimästi suosittelen ainakin kokeilemaan lukkokenkiä. Se tässä pyörätyypissä varmasti auttaisi myös ohjaukseen (etenkin ylämäissä) kun pyörityksen saa tasaiseksi ja voi maata enemmän kroppa rentona.

Lukot voi säätää hyvin löysälle jolloin tarvitaan hyvin pieni ja kevyt sivuttaisliike jalan irroittamiseksi mikä tulee ihan luonnostaan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Minä kans lämpimästi suosittelen ainakin kokeilemaan lukkokenkiä.

Niin minäkin, mutta en vain "kokeilemaan". Jos lukoitta polkeminen on juurtunut selkäytimeen ei lukot tunnu aluksi tuovan yhtään mitään etua, päinvastoin, vaikuttavat hirveän hankalilta ja jalatkin kipeytyy kun yrittää käyttää lihaksia joita ei ole ennen käyttänyt. "kokeilun" pitää olla ainakin sata kilomeriä, mieluummin useassa pienemmässä pätkässä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja jori »

Lukot mahdollistavat takareisi- ja pakaralihasten paremman käytön, mikä taas mahdollistaa ylämäessä ylimääräisen hetkellisen teholisän, kun levänneitä lihaksia voidaan kuormittaa anaerobisesti puolisen minuuttia. Tämä lisäteho leikkaa pahimman vauhdin hidastumisen, joka on pahin tasapainon pitämisen rajoite.

Hitaassa nopeudessa täytyy saman tasapainoliikevaikutuksen (renkaiden tukipisteiden ohjaaminen painopisteen alle) aikaansaamiseksi ohjata etupyörä suurempaan kulmaan. Kääntämiseen menee varsinkin tilleritangolla enemmän aikaa, jolloin ohjausliikkeen vaikutuksen alkaminen myöhästyy ja lopulta tarvitaan vieläkin suurempi ohjausliike. Kun pyörä on vielä matala, eli kaatumisnopeus on suuri, ohjauksen pienikin viive aiheuttaa suuren ohjauskuman tarpeen. Suuren ohjauskulman aikaan saaminen nopeasti oravatangolla vaatii nopean sivuliikkeen, jolle ei selkänojassa ole tukea. Aika moni asia on siis kilpurimallisella nojapyörällä hitaan ajon harjoittamista vastaan.

Anteeksi toisto, mutta yritän kirjoittamalla jäsennellä myös itselleni näitä tasapaino-ohjauksen rajoitteita hitaassa nopeudessa, sillä niistä on ilmeisesti tulossa minulle työprojekti lähi aikoina. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Asiaa tutkiville tiedoksi että tällä pitkällä "lowracerilla" tasapainon pito hitaassa vauhdissa on yllättäen vähän helpompaa kuin perinteisellä lowracerilla:

Kuva

Syitä useampia:
-Tanko kääntyy, eikä juuri siirry sivuttain. Tästä johtuen kuljettajan paino ei heilahda ohjatessa ulkokurvin puolelle ja kääntämisliikeet nopeampia.
-Ohjaus on "välitetty" vipusuhteella 4:5, eli eturengas kääntyy noin 20% enempi kuin tanko.
-Istuma-asento pystympi, mutta painopiste varmastikkin suunnilleen samalla korkeudella koska istumakorkeus matalempi.

Vielä kun saisi rungosta yhtä kiertojäykän kuin lyhyissä lowracereissa. Kovaa ajaessa lowracer ja muutki suoralla ohjauksella olevat pyörät on jämäkämpiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...
Hitaassa nopeudessa täytyy saman tasapainoliikevaikutuksen (renkaiden tukipisteiden ohjaaminen painopisteen alle) aikaansaamiseksi ohjata etupyörä suurempaan kulmaan. Kääntämiseen menee varsinkin tilleritangolla enemmän aikaa, jolloin ohjausliikkeen vaikutuksen alkaminen myöhästyy ja lopulta tarvitaan vieläkin suurempi ohjausliike. Kun pyörä on vielä matala, eli kaatumisnopeus on suuri, ohjauksen pienikin viive aiheuttaa suuren ohjauskuman tarpeen. Suuren ohjauskulman aikaan saaminen nopeasti oravatangolla vaatii nopean sivuliikkeen, jolle ei selkänojassa ole tukea. Aika moni asia on siis kilpurimallisella nojapyörällä hitaan ajon harjoittamista vastaan.

Anteeksi toisto, mutta yritän kirjoittamalla jäsennellä myös itselleni näitä tasapaino-ohjauksen rajoitteita hitaassa nopeudessa, sillä niistä on ilmeisesti tulossa minulle työprojekti lähi aikoina. :?

Toisto tuossa tarkoituksessa on hyvä juttu. Selventelen itsekin luulojani pukemalla niitä yksinkertaisen selkeiksi väitteiksi. Silloin ehkä saa vastaväitteitä perusteluineen, lukijoilta tai jopa itseltä ;)
Yllä sanomasi tuntuu niin vastaansanomattomalta, että vain perusteelliset kokeet voisivat edes yrittää tyrmätä asiaa.
Oma Optima Baron (matala, selkänoja mahdollisimman vaakasuorassa) tuntuu yhä niin levottomalta ja hermostuttavalta hitaassa ajotyylissäni, että on pakko parantaa sitä tai luopua siitä. Jukan idea nostaa selkänojaa pystympään varmaankin hieman vähentää levottomuutta (mutta tuskin riittävästi), ja lukkopoljinten käyttö sivuuttaisi ongelmaa siten, että ajaisin suurempaa nopeutta. Mutta kun tahdon ajaa hitaastikin !

Vanha kääntyväselkänojainen joposta tehty nojakkini mahdollistaa tarkan ohjauksen hitaassakin vauhdissa. Siinä istutaan korkeammalla ja ohjauksessa ei ole peräsinvaikutusta (teräsmiesasento, voi ajaa vaikka aidosti 0 asteen makuuasennossakin).

Heitit jossain ajatuksen hallita 2-pyöräisen tasapainoa uusin tavoin. Tässä lienee yksi:
http://www.wired.com/autopia/2012/05/lit-motors-c1/

Gyroskooppisensoreita on jo joissakin puhelimissa, ja niitä voisi käyttää elektroniikan avulla ohjaamaan polkupyörääkin. Testailin yksinkertaista sensorin lukuohjelmaani Nokia E72:ssa, jossa on hidastuvuusanturi ja magnetometri; ei gyroskooppia. Arduino-elektroniikka ja E72 voivat keskustella nopsasti keskenään bluetoothin avulla. Kokeiluun tarvittaisiin lisäksi jokin laite (servo? askelmoottori?) kääntämään ohjaustankoa tai siirtelemään painoja.

Olisi kiehtovaa yrittää tehdä elektroniikalla melkein samaa mitä taitava python-ajaja tekee selkäytimellään...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja jori »

Juttelin eilen Arend Schwabin kanssa (se höpöttävä kaveri ykkösviestin videossa).
Kysyin hänen mielipidettään taakse kurottavasta ohjaustangosta. Ei pitänyt hyvänä ideana lainkaan pyörän stabiilisuuden kannalta. Tietenkin ylös nousevien polvien yli täytyy ohjausmekanismin jotenkin ulottua, mutta turha venyttäminen yhtään kauemmas taakse vie kaikki pois pyörän autostabiilisuutta, sitä joutuu aktiivisesti ohjaamaan ja perstuntuma on rauhaton. Olivat kokeilleet jopa langatonta sähköistä ohjainta pyörän ohjaamiseen. Onnistui sekin aivan hyvin kovin teräviä liikkeitä ja aivan hidasta ajoa lukuunottamatta. Voima ei riittänyt kovin suuriin ja nopeisiin ohjausliikkeisiin.

En nyt muista, mitä olen tästä asiasta tuolla aiemmin ehdotellut, mutta näillä näkymin suosittelisin: Lyhyempiä poljinkampia :) polvien nousukorkeuden pienentämiseksi ja ohjauksen tillerin lyhentämistä niin lyhyeksi, kuin polvien viemä tila antaa periksi. Kaikki paino, joka sijoittuu ohjausakselin takapuolelle on pahaksi ja kaikki, mikä sitä pienentää, parantaa stabiilisuutta.

Muistuttaisin vielä tuosta kampien lyhentämisestä, että pieni kampien lyhentäminen ei paljon polvia laske, mutta isompi laskee progressiivisesti sitä enemmän, mitä enemmän lyhennetään polvikulman oikenemisen myötä. Niille, jotka kuvittelevat lyhempien kampien vievän pois tehoa heitän linkin. Nojapyörien nopeusennätys on ajettu 130 mm kammilla. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Juttelin eilen Arend Schwabin kanssa (se höpöttävä kaveri ykkösviestin videossa).
Kysyin hänen mielipidettään taakse kurottavasta ohjaustangosta. Ei pitänyt hyvänä ideana lainkaan pyörän stabiilisuuden kannalta. Tietenkin ylös nousevien polvien yli täytyy ohjausmekanismin jotenkin ulottua, mutta turha venyttäminen yhtään kauemmas taakse vie kaikki pois pyörän autostabiilisuutta, sitä joutuu aktiivisesti ohjaamaan ja perstuntuma on rauhaton. Olivat kokeilleet jopa langatonta sähköistä ohjainta pyörän ohjaamiseen. Onnistui sekin aivan hyvin kovin teräviä liikkeitä ja aivan hidasta ajoa lukuunottamatta. Voima ei riittänyt kovin suuriin ja nopeisiin ohjausliikkeisiin.

En nyt muista, mitä olen tästä asiasta tuolla aiemmin ehdotellut, mutta näillä näkymin suosittelisin: Lyhyempiä poljinkampia :) polvien nousukorkeuden pienentämiseksi ja ohjauksen tillerin lyhentämistä niin lyhyeksi, kuin polvien viemä tila antaa periksi. Kaikki paino, joka sijoittuu ohjausakselin takapuolelle on pahaksi ja kaikki, mikä sitä pienentää, parantaa stabiilisuutta.

Muistuttaisin vielä tuosta kampien lyhentämisestä, että pieni kampien lyhentäminen ei paljon polvia laske, mutta isompi laskee progressiivisesti sitä enemmän, mitä enemmän lyhennetään polvikulman oikenemisen myötä. Niille, jotka kuvittelevat lyhempien kampien vievän pois tehoa heitän linkin. Nojapyörien nopeusennätys on ajettu 130 mm kammilla. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/

Jepulis oon tätä vähän miettinyt, kun tuo velokraft on rauhaton pyörä, hitaammissa vauhdeissa jos ei ohjaustangosta pidä kiinni se lähtee voimistuvaan heiluriliikkeeseen. Ei kuitenkaan oo mahdollista juuri lyhentää sitä tankoa..

Kuinkahan paljon vaikuttaa se kun takapyörä on 135 millisestä modattu 130 milliseksi? noin 3mm sivussa keskeltä. Aiheuttaako se juuri tämän heiluriliikkeen?

Vähän heikosti noita oikeankokoisia napoja tarjolla ja 650c:t on poikkeuksetta pirun kalliita..

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Hyvä ohjaus ja tasapaino, itsestään

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Syväri kirjoitti:
jori kirjoitti:

Juttelin eilen Arend Schwabin kanssa (se höpöttävä kaveri ykkösviestin videossa).
Kysyin hänen mielipidettään taakse kurottavasta ohjaustangosta. Ei pitänyt hyvänä ideana lainkaan pyörän stabiilisuuden kannalta. Tietenkin ylös nousevien polvien yli täytyy ohjausmekanismin jotenkin ulottua, mutta turha venyttäminen yhtään kauemmas taakse vie kaikki pois pyörän autostabiilisuutta, sitä joutuu aktiivisesti ohjaamaan ja perstuntuma on rauhaton. Olivat kokeilleet jopa langatonta sähköistä ohjainta pyörän ohjaamiseen. Onnistui sekin aivan hyvin kovin teräviä liikkeitä ja aivan hidasta ajoa lukuunottamatta. Voima ei riittänyt kovin suuriin ja nopeisiin ohjausliikkeisiin.

En nyt muista, mitä olen tästä asiasta tuolla aiemmin ehdotellut, mutta näillä näkymin suosittelisin: Lyhyempiä poljinkampia :) polvien nousukorkeuden pienentämiseksi ja ohjauksen tillerin lyhentämistä niin lyhyeksi, kuin polvien viemä tila antaa periksi. Kaikki paino, joka sijoittuu ohjausakselin takapuolelle on pahaksi ja kaikki, mikä sitä pienentää, parantaa stabiilisuutta.

Muistuttaisin vielä tuosta kampien lyhentämisestä, että pieni kampien lyhentäminen ei paljon polvia laske, mutta isompi laskee progressiivisesti sitä enemmän, mitä enemmän lyhennetään polvikulman oikenemisen myötä. Niille, jotka kuvittelevat lyhempien kampien vievän pois tehoa heitän linkin. Nojapyörien nopeusennätys on ajettu 130 mm kammilla. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/

Jepulis oon tätä vähän miettinyt, kun tuo velokraft on rauhaton pyörä, hitaammissa vauhdeissa jos ei ohjaustangosta pidä kiinni se lähtee voimistuvaan heiluriliikkeeseen. Ei kuitenkaan oo mahdollista juuri lyhentää sitä tankoa..

Kuinkahan paljon vaikuttaa se kun takapyörä on 135 millisestä modattu 130 milliseksi? noin 3mm sivussa keskeltä. Aiheuttaako se juuri tämän heiluriliikkeen?

Vähän heikosti noita oikeankokoisia napoja tarjolla ja 650c:t on poikkeuksetta pirun kalliita..

Jos ei löydy hyllystä sopivaa kiekkoa niin ostakaa osat ja rakennuttakaa. Jotkut liikkeet tarjoaa myös custom kiekkoja eli valitset osat ja he rakentelevat ja toimittavat valmiina. Ei ole niin vaikeeta. Käy rihtauttamassa se sun kavennettu keskelle niin auttaa kans.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Vastaa Viestiin