pw1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Nimitystä "rottanojapyörä" voisi vielä pohtia, kun "rotta" herättänee kielteisiä mielikuvia.

Näin ...
Näin ...
kaksipluskolme.png (2.26 KiB) Katsottu 2383 kertaa
tai näinkin voi sanoa olennaisen
tai näinkin voi sanoa olennaisen
kakspluskolme.png (2.84 KiB) Katsottu 2383 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä nojapyöräluokaan tarvitsisi ottaa luokitus "Rottanojapyörät", joiden tekninen toimivuus on tärkeintä , samaan luokkaan sais sit liittää Jorin pyörä myös.

Eihän sen saavuttaminen itse tehdyllä ole pahakaan homma. Mustasta raudasta hitsaus, jätetään maali pois. Oltuaan muutaman viikon ulkona look on valmis.

Rottapyörä voidaan kyllä maalataan, heti kun se on kunnolla ruostunut ja yhtään osaa ei irroiteta maalauksen ajaksi.
Jotakin alkukantaisen hienoa näissä kyllä on:

Kuva

Kuva

Kuva

Vaikka nuo esimerkit ei polkupyöriä olekkaan...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Miltä pw1 näyttää ja tänään sitä mietiskelin , kun näin vanhan Indian jolle ei ollut tehty mitään kaunistavaa. Kun omistaja sanoi että tämä on Rottapyörä . Siinä samalla tuli mieleen pw1. Niin ovat samanlaisia. Kyllä nojapyöräluokaan tarvitsisi ottaa luokitus "Rottanojapyörät", joiden tekninen toimivuus on tärkeintä , samaan luokkaan sais sit liittää Jorin pyörä myös. Pojille tarvitsisi luukata vaan Rottaluukki , niin tyyli olisi täydellinen. No Jori oli jo lähellä sitä , mutta hukkaa piti se punanen liehuke takki. :oops:

Pari päivää tässä miettiny ett loukkaantusko tstä nimittelystä vai :D ...
Ei tuo miun pyörä taida kelvata ees rottaosastolle ku se ei ruostu oikeen millään. Ja se rumuuskin on katsojan silmässä. Noita rottapyöriä katsellessa näyttää ett niitä on kuitenkin koristeltu kaikenlaisella ylimääräsellä rensselillä vartavasten.
Miun rakennelmien ulkonäkö on enempi pakon sanelemaa ei osaa/kerkiä viimeistellä. Eikä vielä ees tiedä minkälainen se lopullinen versio olis joka kannattas tehdä "viimesen päälle" kunnolla. Yksinkertasella kuskilla o parempi olla yksinertanen pyörä :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4911
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sori ei ollut todellakaan tarkoitus ketään loukata. Tää oli vähän tälläinen pikku juttu ja luokituksen haku pyörille pilke silmäkulmassa. :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Kokoontumis ajot vissiin lähellä ku alkaa kumit puhkeilla :? toivottavasti ei viimevuotiseen tahtiin puhkeile (7 kertaa Mäntyharjun reissulla ). Tarkotus oli ajaa noilla tää reissu ja vasta Nokialle laittaa parempaa alle. Nyt on takana ollu Bilteman rengas talven jäljiltä ja edessä vanha sileä Vredstein. Eturengas tyhjeni tänään ja samalla paljastu ulkorenkaassa melkosia halkeamia joten pitänee sekin vaihtaa.
Ei niin huonoa ettei jotakin hyvääkin, sattui niin ettei ollu mitään työkaluja mukana. Vaimoa ootellessa irrottelin kiekot jotta saa paremmin autoon. Tuo pikalinkku tipahtaa akselilta aina kun sen löysään ja huomasinkin et sitä voi käyttää rengasrautana :D nyt voi jättää sen ruuvarin pois työkalupakista.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitäs tämäkin kulkine laittaa Nokia-kuntoon tai ainakin vähän yrittää virittää. Vaihde/jarruvipu on mallia biltema ja valtavan iso = näkökentän tiellä varsinkin jos lasken vielä penkin kulmaa. Olis pari tommosta pientä vaihdevipua, sanotaankohan noita kitkavivuiksi ? Toinen on 10-vaihteinen ja toinen 7-v. käyköhän nuo 8-pakalle ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Toinen tarve olis isompi eturatas js kun sitä ei oo kaupasta löytyny eikä ite oo saanu aikaseks tehdä niin sattu käsiin tuo lähes "edesmenneen" PW2:sen vääntyny alumiininen ratas. Näinköhän tuon sais jollain lämpökäsittelyllä oikastua ja karkastua takasin suurinpiirtein suoraks ? Heittoo ehkä sentti kaks.
Vois ehkä onnistuu niinkin ett pulttaan sen vaan tuohon nykyisen rattaan kylkeen, vaikka useammalla pultilla ja mahollisimman läheltä hampaita.
Tuolla 58 hampaisella sais ainakin 200m lentävään lisää potkua, kun viimevuonna meni vispaamiseks eli ei pyöritysnopeus riittäny.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Kevväällä ostin pyörätohtorilta 406 renkaita ja niitä oon säästelly nokialle. 2 kpl olis schwalben city maratoneja 32 mm lev. ja 8 bar painetta. 1 löytys saman firman stelvio 28 mm levja 8,5 bar painetta. jos eteen laittas tuon stelvion ja taakse toisen city maratonin.
En tiedä saattavat olla jotain vanhaa varastoo, Jorin kans oli puhetta ett vanhojen kumien pinnat saattaa pillaantua tai vulganointi jatkuu niissä itekseen joten niihin voi tarttuu esim pikee asfaltista ja päälle muuta roinaa tietysti.

Petri

Viimeksi muokannut PW, 25 Marras 2012, 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikun kumi kovettuu niin kovaksi, ettei enää juuri kulu ja tämän jälkeen kumin pintaan tarttuu enemmän pikeä, kuin tällainen lasittunut rengas kuluu. Ei lasittunut rengas pidä mitään, mutta rullaa varmaan hyvin. Katsastusmies raakkaa vanhat renkaat autosta tuon takia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mullon samaa varastoa olevat 32/406:t. Katotaan miten meidän käy.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Nokialta otettuja kuvia kattelin, näyttää jotenkin vaikeelta tuo asentoni pyörän päällä. Liekö mennyt liian loivaksi penkin kulma, tais Pastori olla oikeessa ett on jo liikaa muuteltu/tuunattu tätä pyörää ja pitäs tehdä kokonaan uus. Itse ajossa ei nyt niin pahalta tunnu, penkkissä olis eniten kehittämistä varmaan kun koe istuin tehdaspyöriä niistä löytyi useita joissa oli tosi hyvä ja tukeva tuntuma mm. M5 ja Nocom.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Nokialta otettuja kuvia kattelin, näyttää jotenkin vaikeelta tuo asentoni pyörän päällä.

No mitäs siitä välittämään miltä näyttää, pääasia miltä tuntuu. Onhan noi omatkin kuvat esim 200m rutistuksesta aika kärsivän näköisiä, ja kieltämättä siinä kohtaa aika pahalta tuntuikin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Itse ajossa ei nyt niin pahalta tunnu, penkkissä olis eniten kehittämistä varmaan kun koe istuin tehdaspyöriä niistä löytyi useita joissa oli tosi hyvä ja tukeva tuntuma mm. M5 ja Nocom.

No ei voi omaakaan toista 200m:n vetoa sanoa rennoksi yllä olevasta huolimatta. Tuntui kuin olisin runtannu koko 200m:n välin.

Katsoin Garmin-datasta että kadenssi oli silti 97-99 välillä vaikka vaihdoin suuremmalle mittausvälillä. Ehkä siksi että pahuksen vastatuulen takia vauhti kuoli täysin ja kun mittausvälillä tuuli jo vähemmän pistin kaikki peliin jotta sais edes säädyllisen tuloksen aikaseksi.

Kun sitten maalin jälkeen vilkasin Garminia niin uusi maksimisyke oli taulussa ja kun kelikään ei tyyntynyt en kolmatta kertaa viitsinyt yrittää.

Mutta ajoasennolla ja penkillä on ratkaiseva osuus miten itsestään saa irti. Spekuloitia mutta todennäköisesti MP:llä olisin ajanut kovempaa ainakin tuolla runttaustekniikalla. Siinä kun joustot on vieläkin vähäisempiä kuin lowracerissa ja painoakin vähemmän.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

P1011295.JPG
P1011295.JPG (75.05 KiB) Katsottu 1974 kertaa
P1011294.JPG
P1011294.JPG (77.8 KiB) Katsottu 1974 kertaa

Äidiltä oon periny Helkama kontti merkkisen peräkärryn. Pystypyörällä sitä jonkun kerran vetelin, kiinnitys tulee silloin satulatolppaan kumisella taipuisalla kiinnikkeellä. Nojailuun siirryttyäni oon aina välillä funtsaillu miten sen sais tuohon nojakin perään mutt askartelu on jääny.
Yks päivä sitt tuli tarve peräkärrylle joten laitoin sen pyörään kiinni. Tietysti sisuskumilla ja narulla :D oikeelle kääntyessä saattaa ottaa aisa renkaaseen mutt ajossa ei huomaa, taluttaessa kyllä.
Eka keikka oli 20kg nurmen siementä työmaalle.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikö sen olisi saanut selkänojaan tai niskatukeen kiinni, niin pääsisi kääntyilemään miten haluaa. Pyöreä kapula vain satulaputken paikalle sokaksi kärryn vetosilmukkaan ja silmukka selkänojan reiän kohdalle ja kapula kumilla kiinni niskatuen reiän läpi selkänojaan. Pysyy hyvin kaikkiin suuntiin ja helppo irroittaa ja kiinnittää. Pehmuste sinulla kuitenkin siinä niskatuen reiän kohdalla on. Hyvin kestäisi myös ihan tätä tarkoitusta varten uuden reiän siihen lapaluiden korkeudelle selkänojaankin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin