jeps,kuten jukkakin niin 50x50x1,5 suosittelisin käyttämään omien käytännön kokemusten mukaan, ja mitä täällä on aiheen tiimoilta sivuttu.
Ev 0,571/0,571 vk
-
- Sisällöntuottaja
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
No joo, kun haluaa helpompaa asiointia niin saa sitten vissiin rakentaa vaikeamman jälkeen eli Biltemaan keksin muutakin asiaa ja parin metrin pätkä pakoputkea (51 mm, 1,5mm seinämä) tarttui mukaan ja yksi kulmamuhvi kun ajatus oli tehdä pätkä samasta matskusta tuki selkänojalle ja väsyneissä aivoissa pyöri ajatuksen poikanen, että samanlaisesta tulee nätti. Kun olin kassan ohittanut niin heräsin ja läpsin itseäni poskille ja hoin "rumaa, rujoa mutta käytännöllistä" ja käytännöllinenhän on kaunista, eikö? Kai tällä konstilla selkänojasta saa tukevan mutta mikä olisi sopiva putken paksuus "nousulle" jos haluaa painon optimoida? nyt joku 45-50cm pätkä olisi 810 - 900g. laitan Pioneerin mallikuvaksi eli selkänoja tulisi vähän tuohon tapaan kiinni:
Semmoisia tikkumallisia tukia en halua kun ne minun mielestä tulee tavaratilan tielle tai sitten pyörästä pitäisi tehdä vielä pitempi. Työpaikan jätelavalla kolusin, 2mm seinämällä olisi ollut jotain vähän ohkasempia putkia ja ohuempaa neliörautaakin mutta sinne jäi... jos olisi parempi etukäteissuunnitelma niin kait kesänmittaan jätelavoilta oikean paksuiset raudat olisi löytänyt mutta eipä näissäkään vararikkoa tee Puuilosta tarttui parin metrin pätkä 40 x 20 mm rautaa ja seinämä on samat 1,5 mm, tiedä mitä ne oikeissa rautakaupoissa maksaa mutta tämä taisi olla 9.90€, josko siitä etupää.
Painotavoite siis on alle 20 kg mutta ei ole tarkoitus lähteä grammoja viiilaamaan, mieluummin vähän tukevampaa kuin liian heppoista. Pyörätohtorin sivuilla katselin kiekkoja, eteen saisi teettämällä ja taakse olisi valmiina mutta katotaan nyt, recumbentpartsista tod. näk. penkin tilaan niin samalla tulisi vanteetkin. Kärkkäisellä hypistelin sellaista bmx-kiekkoa ja jäi mielikuva, että saattaa olla tukeva mutta aika raskas oli ja vanteen saumassa "pykälä" eli saaneeko vannejarrujen kanssa toimimaan? maantiejarrut ajattelin laittaa taakse.
Rengastus tulee olemaan 35-406 Kojak ja Optimasta jäävä Continental joku... Siihen kun pyörätohtorilta sain Duranot ja Kojakin kerkesin tilata vararenkaaksi mutta pääsee nyt siis käyttöön. Kammet on alkuvaiheessa 152 mm 38/48 rattain ja taakse 11-32 piikkinen ratas, vaihteita 9 (tai siis 18). Etuvaihtajaa ei tule ja yksirattaiseksi meinaan vehkeen muuntaa kun pääsen kokeilemaan välityksiä, laskureilla olen koittanut hahmottaa, että 46 edessä ja 11-34 pakka takana voisi olla paras, ei kai tämä vauhtipeli ole? vaan mitä python tykkää kovista kierroksista?
Kattotaan nyt tuleeko sutta tai sekundaa... jos työkaveri sattuu tulemaan töihin niin perjantai pitäisi olla vapaata ja ensiviikollakin pari päivää ehkä mahdollisesti... sen verran luja usko on valmistumiseen, että apupyörät ostin, python-kuskeilla kait pitäisi olla tukevat hanskat ja ne sitten opettelun jälkeen kehystetään olohuoneen seinälle mutta ajattelin kokeilla appareilla ajoa jos jyvälle pääsisi nopeammin... jos vaan pyörä joskus valmistuu ja pyörähän on tarkoitus viimeistellä maalaamalla, pensselillä
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- Pastori
- Viesti:
Elä niillä apupyörillä rupee. Mun mielestä on parempi oppia yhdellä tapaa heti. Eikä ensin apupyörillä ja sitten ilman niitä.
-
Pastori kirjoitti:Elä niillä apupyörillä rupee. Mun mielestä on parempi oppia yhdellä tapaa heti. Eikä ensin apupyörillä ja sitten ilman niitä.
Minä kun olin ymmärtävinäni, että ne apupyörät tulevat käsiin estämään hanskoja ja olkapäitä menemästä rikki.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
Äh, mieluummin vaikka lyhyet kepit. Rattaat luiskahtelee varmastikkin eteen ja taakse holtittomasti jos niitä vasten yrittää tukeutua. Aluksi pitäisi malttaa vain istua pyörän päällä kädet maassa, ei yrittääkkään liikkeelle lähtöä vaan "aistia" tasapainoa ja havainnoida jalkojen liikeratoja pyörää kallistellessa ja käännellessä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- terppa
Huomenna pääsee alkamaan... puoleen päivään sai jännittää onko vapaapäivä vai tehdäänkö taas hulluna ylitöitä mutta onneksi hommat järjestyi. Työpaikan jätelavalta keräilin paksua rautaa "ohjainlaakerin" kouraa varten, Onko tuohon muuten joku minimipaksuus minkä voisi kuvitella kestävän? Pastorilla taisi olla 4,5mm mutta kuvassa oleva näyttää jytkymmältä? samanlaisen yritän tehdä kuin kuvassa. Biltemasta kävin vielä yhden kulmamuhvin ja kuormansidonta lenkkejä.
Joutuu vaan huomenna iltapäivällä hakemaan dhl-pakettia Lahdesta kun jakaja oli ryssinyt, 3 kertaa siis yrittänyt jakaa ja en tietenkään ollut kotona eikä paketissa muka ole puhelinnumeroa niin en päässyt kertomaan vaihtoehtoista osoitetta (aikaisemmissa on kyllä ollut kun sen tilauksen yhteydessä jättää) eikä numeroa muka löydy fonectalta (kokeilin ja kyllä löytyy), oli siis laittanut paketin takasin Vantaalle... no se nyt kuulu tähän, kunhan avauduin... kylhän tuota pyörää alitajunta on työstänyt mutta saa nähdä miten onnistuu käytännössä, olettehan kuullut miehestä joka listottaessa kun piti sahata 100cm lista, sahasi listan ensiksi 102 senttiseksi, sitten vähän lyhensi ja tulos oli 99 senttä... minä olen miehen joskus nähnytkin, peilistä
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
- jviirret
terppa kirjoitti:olettehan kuullut miehestä joka listottaessa kun piti sahata 100cm lista, sahasi listan ensiksi 102 senttiseksi, sitten vähän lyhensi ja tulos oli 99 senttä... minä olen miehen joskus nähnytkin, peilistä
Onneksi nojapyörän rakentaminen ei oo sentin tarkkaa puuhaa, varsinkaan pythonin...
Jukka
Mä olen käyttänyt ohjainlaakerin kourassa kolmen millin lattarautaa. Joku sopiva u-rauta olisi varmaan siistimpi, mutta reikien poraaminen kohilleen on hankalaa. Ainakin käsiporalla ...
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
- Pastori
- Viesti:
Mulla oli siis iso neliöputki josta mä sahasin puolet pois.
Ensin siis putki sopivaan mittaan ja senjälkeen vetelin sen puoliksi. TÄMÄ oli virhe. Jos nyt tekisin uuden, NIIN poraisin ensin reiät ja sitten nappaisin puoliskot erilleen. Ai miksi. Kouran lyhyemmät sivut joustavat enemmän sisäänpäin kun poraa ne reiät. Ne piti itseasiassa sitten tehdä niin että tein kiilan sinne kouran sisään puupalikoista - ja sitten porasin reiän. Päin persettähän se meni. Kun kiinnitin sen sitten runkoputkeen tein virityksen jossa laitoin teräsputken varaan sen kouran että sain sen suoraan ja heppasin putkeen kiinni - hitsasin - ja hioin reunoilta vinot osat helkuttiin.
Tässähän palikka on vielä ilman niitä reikiä.
- jviirret
Mulla on ollu tuo "koura" 5-6mm levyä. Sehän ei autotallissa enää nätisti C:n malliin taivu, joten olen rälläköinyt melkein poikki, sitten vääntänyt ja hitsannut. Ensin tietenkin porannut reiät.
Jukka
- tavasti
- Viesti:
eemeli kirjoitti:Mä olen käyttänyt ohjainlaakerin kourassa kolmen millin lattarautaa. Joku sopiva u-rauta olisi varmaan siistimpi, mutta reikien poraaminen kohilleen on hankalaa. Ainakin käsiporalla
...
No eikö vielä hankalampaa ole porata ensin lattaan, ja sitten taivuttaa se latta niin että reijät menevät oikealle kohdalle?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
tavasti kirjoitti:eemeli kirjoitti:Mä olen käyttänyt ohjainlaakerin kourassa kolmen millin lattarautaa. Joku sopiva u-rauta olisi varmaan siistimpi, mutta reikien poraaminen kohilleen on hankalaa. Ainakin käsiporalla
...
No eikö vielä hankalampaa ole porata ensin lattaan, ja sitten taivuttaa se latta niin että reijät menevät oikealle kohdalle?
Mä olen hitsaillut ne kolmesta eri palasesta...
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
- terppa
En tuon enempää saanut aikaiseksi tänään, tosin tovi meni kun kävi varastolta hitsivehkeet ja pyörän raadot ja purki ne. Ehjää keskiölaakeria ei niistä saanut niin samalla kun kävin dhl:n paketit Lahdesta ostin Biltemasta uuden laakerin, kaksi pyörää oli vanhempaa mallia jossa oli tyyliin irtokuulat eikä semmoista "kasettia" mitä uudemmissa pyörissä. Hong Kongissa oli viilapenkit/ruuvipuristimet tarjouksesta niin semmoinen lähti mukaan myös, kivempi rälläköidä kun saa kappaleen johonkin kiinni. Äipän vanha kukkapöytä löysi uuden elämän työtasona
26" etuhaarukasta lyhensin 20-tuumaiseen sopivan ja sen sain roiskittua kiinni kunnes sade keskeytti työt sopivaan aikaan, huomenna ehkäpä enemmän kun pääsee suoraan tekemään. Sen verran pyörän teko poltteli, että paketit avasi vasta illalla, Pioneeriin tuli kevyt joustokeula vaikka 44g oli ylipainoa (piti olla 1350g) mutta siitä tarinaa toisaalle kun on sen aika...
- terppa
Takapää on jo aika hyvällä mallilla, tiedä sitten noista kulmista onko sopivat? Kouran heppasin vaan vähän kiinni, että saa helposti pois jos tarvitsee vielä poistaa. Penkkiä mallailin, Pitää räkiä etupää kasaan niin sitten ehkä osaisi mallailla paremmin, onko siinä joku pointti, että tuo nivel lähes kaikilla on jakkaran alla? vai kannattaisiko minunkin lyhentää takapään etupäätä (hassu sanayhdistelmä ) aatos oli vaan, että nostan mutkalla suurinpiirtein saman verran kun takahaarukassa.
Joo, ei tätä kauheasti suunniteltu ole... eipähän ahdista kun hyvät etukäteissuunnitelmat menee mynkään kun toteutus ei osu kohilleen
- terppa
Laitetaan kuva vielä kourasta, on 3 mm matskua.