Läskikokeilu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Läskikokeilu

Viesti Kirjoittaja tm »

Otsikosta voi tulla kaikenlaisia mielleyhtymiä, mutta ravinnon yms. sijaan kyse on vaan paksuista renkaista, kimmokehan aiheeseen tuli tuolta Wackyn MetaPhrasticista:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=150

tm kirjoitti:

Hieno on, alkoi oikein mietityttää josko kuitenkin kasaisi varastossa odottavat läskiosat kokeeksi Optimaan, kun ei ole vielä pystyläskin runkoa ehtinyt aloitella. Pugsleyn etuhaarukka istuisi varmaankin Optimaan ilman sen kummempia virittelyjä, mutta uusi takahaarukka tarvisi tehdä. No kaupasta saa putkea, katsotaan mihin väliin tuon projektin saisi ängettyä.

Sanoista tekoihin: perjantai- ja lauantai-iltana virittelin orginaalia tuhdimman etuhaarukan ja kiekon kiinni Optimaan. Keula nousi huomattavasti, joten takapäätäkin piti korottaa pitemmän iskarin kanssa. Onneksi sopiva löytyi omasta takaa. Alla kuvat normaalista ja "turvonneesta" kokoonpanosta.

Ennen palikoiden vaihtoa penkki oli 64 cm:n ja keskiö 86 cm:n korkeudella maasta. Operaation jälkeen penkki 74 cm ja keskiö 97 cm. Alkaa olla pitkäjalkaisellekin jo rajoilla tuo korkeus, vielä juuri riittää jalat maahan.

Sunnuntaina lähdin sitten suurin odotuksin koeajolle. Mielessä oli aiempi kokeilu läskivermeistä tavallisen maastofillarin keulilla. No samanlaista ahaa-elämystä ja fiilistä ei nojakin kanssa tullut, johtui varmaankin osin siitä, että möykyissä kuski ei pysty keventämään, vaan on "kuollutta painoa" pyörän päällä, pomppien pyörän mukana. Toki reilun 10 cm leveä rengas nieli pikkumöykyt paremmin kuin 4 cm:n Marathon-kumi, mutta ei nyt sentään hyvän joustokeulan veroisesti.

Hiekkateillä pystyi laskettamaan rennommin, kun ei irtosoralla ja sepelissä tarvinnut pelätä etupään lähtevän alta tai hyppivän minne sattuu. Etu- ja takapää ei oikein olleet synkronissa, mikä nyt ei tullut yllätyksenä.

Vierintävastus tuntui kasvaneen läskigummin myötä selvästi, tosin eturenkaan ilmanpainekin oli mukavuushakuisesti matala: 0,7 baaria voi kuulostaa mitättömältä, mutta leveän vanteen (ulkoleveys 82 mm) kanssa rengas ei painunut vielä pahasti kasaan.

Ulkoilupolullekin piti sitten mennä kokeilemaan. Kaikki sujui hyvin niin kauan, kun alusta oli suht tasainen. Heti kun isompaa möykkyä ilmaantui, niin eipä ollutkaan enää mukava fiilis. Ei ole tuollaisesta nojakista maastopeliksi, rajat tuli nopeasti vastaan ainakin tuolla maastokelvottomalla takarenkaalla, mihinkään juurakkoon ei tehnyt edes mieli yrittää. Tavallisella pystymaastofillarilla kun menee vihellellen vähän persettä penkistä keventäen paikoista, joissa nojakin kanssa ollaan jo helisemässä ja kaatuilemassa. No harjoitus auttaisi tässäkin, mutta itse en miellä nojakkia miksikään maastokulkineeksi. Optiman ajoasento ei nyt toki ole mikään optimi maastoajoon, selkänojan pitäisi varmaan olla pystymmässä (ja samalla keskiön alempana, jotta lonkkakulma säilyisi sopivana). Etupyöräkin voisi olla edempänä, antaisi vähän varmuutta alamäissä. Mielenkiinnolla seuraan, mitä mhelander saa aikaiseksi off-road-projektissaan: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2674 . Pitkät "pehmeät" joustovarat edessä ja takana helpottavat varmasti etenemistä.

Leveän eturenkaan myötä pienikin kallistus alkoi kääntää ohjausta. Sama "ominaispiirre" ilmeni jo pystypyöräkokeilussakin. Totuttelun jälkeen tuntui ihan mukavalta, kun nojakkia pystyi ohjaamaan kallistamalla, käden vain lepäsivät ohjaustangolla vaimentaen ylimääräiset ja liian isot liikkeet. Ilman käsiä ajaminen ei sujunut, etupyörä tahtoi kääntyillä liikaa.

Lenkin jälkeen mietteet oli vähän kaksijakoiset: toisaalta läskietupyörä toi ajamiseen oman hauskuutensa, toisaalta taas jotain jäi kaipaamaan. Tässä muutama plussa ja miinus:

  • ulkonäkö (siis jos takanakin olisi läskigummi, nyt kokoonpano näyttää lähinnä koomiselta)
  • rento ajaa löysälläkin alustalla, ohjaus ja eteneminen rauhallista huonossakin paikassa
  • nielee möykyt paremmin kuin kapearenkainen (ero ei kuitenkaan niin suuri kuin kuvittelisi)
  • läskieturenkaan ja tavallisen renkaan ero tuntui isommalta pystymaastofillarissa kuin nyt nojakissa -> ylisuuret odotukset?
  • kovalla alustalla selvästi raskaampi ajaa kuin vakiorenkailla: korkeammat rengaspaineet auttaisi, mutta samalla möykkyjen nielemiskyky heikkenisi
  • paljon lisää pyörivää massaa

Jatko on nyt auki: tuhdimpaa takakiekkoa varten pitäisi rakentaa uusi takahaarukka. Ja lopputuloksesta ei voi tämän ensi lenkin perusteella olla varma, eli riittääkö täysläskin "hauskuusarvo" peittämään alleen sen faktan, että vekotin on selvästi raskaampi polkea. Toisaalta tämähän on aivan turhaa valitusta, moottorihan se vaan on liian heikko -> enemmän treeniä :D .
Katsotaan kuinka homma etenee, vai eteneekö ja millä aikataululla.

Liitteet
Optima Orca normaalivarustuksessa
Optima Orca normaalivarustuksessa
IMG_0695_700.jpg (133 KiB) Katsottu 1122 kertaa
Puoliläskivarustus
Puoliläskivarustus
IMG_1391_700.jpg (87.03 KiB) Katsottu 1122 kertaa
Soratiellä
Soratiellä
IMG_1393_700.jpg (202.29 KiB) Katsottu 1122 kertaa
Isoja kauhoja ja renkaita
Isoja kauhoja ja renkaita
IMG_1408_700.jpg (151.23 KiB) Katsottu 1122 kertaa
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Läskikokeilu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Hyvä kokeilu, meikäläisen ulkomitoilla rupesi vaikuttamaan, että mun ei kannata kokeilla tehä läskinojakkia :) on toi symppiksen näköinen...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Läskikokeilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno kuva tuo kauhojen seassa otettu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Läskikokeilu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tm kirjoitti:

Lenkin jälkeen mietteet oli vähän kaksijakoiset: toisaalta läskietupyörä toi ajamiseen oman hauskuutensa, toisaalta taas jotain jäi kaipaamaan. Tässä muutama plussa ja miinus:

  • ulkonäkö (siis jos takanakin olisi läskigummi, nyt kokoonpano näyttää lähinnä koomiselta)
  • rento ajaa löysälläkin alustalla, ohjaus ja eteneminen rauhallista huonossakin paikassa
  • nielee möykyt paremmin kuin kapearenkainen (ero ei kuitenkaan niin suuri kuin kuvittelisi)
  • läskieturenkaan ja tavallisen renkaan ero tuntui isommalta pystymaastofillarissa kuin nyt nojakissa -> ylisuuret odotukset?
  • kovalla alustalla selvästi raskaampi ajaa kuin vakiorenkailla: korkeammat rengaspaineet auttaisi, mutta samalla möykkyjen nielemiskyky heikkenisi
  • paljon lisää pyörivää massaa

Jatko on nyt auki: tuhdimpaa takakiekkoa varten pitäisi rakentaa uusi takahaarukka. Ja lopputuloksesta ei voi tämän ensi lenkin perusteella olla varma, eli riittääkö täysläskin "hauskuusarvo" peittämään alleen sen faktan, että vekotin on selvästi raskaampi polkea. Toisaalta tämähän on aivan turhaa valitusta, moottorihan se vaan on liian heikko -> enemmän treeniä :D .
Katsotaan kuinka homma etenee, vai eteneekö ja millä aikataululla.

Mitkään renkaat ei tosiaan anna nojakille sitä mahdollisuutta siirrellä painoa mitä pystypyörällä saa. Harjoittelulla riittävästi sitä puutetta varmasti pystyy kompensoimaan tai siis oppimaan tasapainoilemaan pyörän päällä. Talviajossa ja nyt syksyllä metsässä kerran rymistellessä olen löytänyt sen ihmeellisen tasapainoilu paikan jossa tuntuu että pyörä hakee ajolinjaa alla, mutta itse tuntuu liikkuvansa suorassa linjassa sen päällä tästä huolimatta ja kaatumatta. Se on todella outo fiilis.

Ne pehmeät mutaiset alustat joilla läskirenkaat todellakin loistais muiden renkaiden ylitse on jo niin hitaita ajaa että nojapyörällä tasapainoilu on jo todella vaikeeta ellei mahdotonta kun painoa pitäisi siirrellä jatkuvasti. Lisäksi nojapyörän ohjaus ei yleensä sovellu sellaiseen ajoon kovin hyvin.
Nojapyörä läskirenkailla on kuin city-maasturi, mutta ero sen ja maasturin välillä tulee päivän selväksi kun lähdetään maastoon ajamaan.

Lisääntyneen vastuksen voi ottaa hyvänä tai huonona asiana kun täytyy polkea kovemmin että saa ohitettua kaikki muut pyöräilijät kuten aina enenkin :D
Keväällä pyörä mahtaa tuntua suorastaan lentävän kun vaihtaa kevyisiin kiekkoihin takas.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Läskikokeilu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kokemukset vahvistaa meditoimalla saadun näkemyksen että ei ole minun kannattanu alkaa investoimaan läskigummeihin. Ainakaan vielä.

Tykkään että pyörivät massat ei kasva kohtuuttomasti, myös maastossa. Se onnistuu "normaaleilla" maastogummeilla ja etenkin kun heittää lillut sisärenkaiden sijaan sisälle. Jos joustoa tarvitaan tehdään se aktiivisilla komponenteilla eli joustokeulalla ja ilmaiskarilla takana. Renkaiden paineella säädetään sitten lähinnä pito-ominaisuuksia.

Kun renkaan leveys pysyy kohtuudessa ei joudu erityisiä etuhaarukoita hankkimaan ja ketjutkin mahtuu paremmin gummin kanssa yhdessä toimimaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Läskikokeilu

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:

Mitkään renkaat ei tosiaan anna nojakille sitä mahdollisuutta siirrellä painoa mitä pystypyörällä saa. Harjoittelulla riittävästi sitä puutetta varmasti pystyy kompensoimaan tai siis oppimaan tasapainoilemaan pyörän päällä.

Maastopyörän tasolle ei tietenkään pääse, hyvä jos vähemmän teknisiä ulkoilupolkuja voisi mukavasti ajella. Epätasaisuudet tasoittava "cadillac"-jousitus olisi hieno, kun penkistä ei pysty nousemaan ja tasapainoilu on mitä on. Täysjoustoläskipyörä, hmm... :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Läskikokeilu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tm kirjoitti:

Maastopyörän tasolle ei tietenkään pääse, hyvä jos vähemmän teknisiä ulkoilupolkuja voisi mukavasti ajella. Epätasaisuudet tasoittava "cadillac"-jousitus olisi hieno, kun penkistä ei pysty nousemaan ja tasapainoilu on mitä on. Täysjoustoläskipyörä, hmm... :D

Joo, läskeillä renkailla ja täysjoustolla sillä ajais jo kevään hangilla. Ei haittaa vaikka välillä on pehmeempääkin seassa. Sama kesäkeleillä jos röykytyksen seassa on suon pätkiä tai lällyä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Läskikokeilu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mikä ja mistä tämä etuhaarukka oli? Ja mikäs tämä läskirengas nyt olikaan? Noin ihan vaan yleissivistystä keräisin :)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Läskikokeilu

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

Mikä ja mistä tämä etuhaarukka oli? Ja mikäs tämä läskirengas nyt olikaan? Noin ihan vaan yleissivistystä keräisin :)

Etuhaarukka: http://www.bike-components.de/products/ ... abel-.html (tuolta taisin taannoin ostaa (135 mm versio), samoin kuin renkaat)
Läskirenkaita ja -vanteita, valmistajan sivu: http://surlybikes.com/parts/category/wheels
Ja tuolta tarkempaa selvitystä fatbike-aiheesta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... bike-ketju

Vastaa Viestiin