Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
invicta
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2012, 09:59

Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja invicta »

Terve vaan kaikille foorumilaisille. Kirjoittelen tänne nyt ensimmäistä kertaa, nojakkikärpänen puri tuossa kesällä pahemman kerran kun pääsin kokeilemaan Terpan Optima Cheetahia (Kiitos Terppa!). Tätä ennenkin kiinnostusta oli kyllä.

Nyt on sitten alkamassa ensimmäisen nojakin suunnittelu/rakentaminen. Tavoitteena on saada simppeli perusnojakki jolla onnistuu lenkkeily ja satunnaiset työmatkat (40km/suunta).

Lähtötarvikkeina on 2kpl 26" vanteita, Tunturi Hammer-pystärin runko paloiteltavaksi sekä viitisen vuotta vanhasta Tunturi 28" trekking-fillarista tarvittaessa nyysittävät osat (pyörää hajottamatta).

Budjetti on tarkoitus pitää minimissä, joten mahdollisimman moni "uusi" osa hankitaan käytettynä. Jonkinasteinen paja löytyy autotallista, työkalut on ja lainassa on puikkohitsivehkeet. Aikaa projektille on varsin vähän käytössä, mutta jos nyt talven aikana saisi kasaan niin että keväällä pääsee kokeilemaan.

Koska en aiemmin ole metallitöitä juuri harrastanut enkä fillarimekaniikasta tiedä mitään, valitsin ensimmäiseksi apinoitavaksi malliksi mahdollisimman yksinkertaisen, Atomic Zombien 26" Highrollerin:

Kuva

Tuohon haluaisin lisätä vielä tarakan jotta saa kampetta vähän matkaan.

Runkoputkeksi ajattelin 45x45x2mm neliöputkea. Edut on selvät verrattuna pyöreään: rakenteen suoruus on helpompi saavuttaa kun rungossa on 90 asteen kulmat, materiaali on helpompaa käsitellä, ja mahdollisesti vielä on halvempaakin. Muuten rakenne on vielä mysteeri. Tästä päästäänkin ensimmäiseen kysymykseen:

Onko hitsaustaidottoman kannatavampaa lähteä räkimään puikkohitsillä vai lähteä ennemmin kovajuotoslinjalle? Molemmat on mahdollista toteuttaa. Lähinnä huolettaa laaduttoman hitsisauman kestävyys.

Entä kannattaako lähteä tekemään takahaarukkaa neliöputkesta itse vai hyödyntää ennemmin olemassaolevan rungon istuinputkeen rajoittuvaa takakolmiota? Olemassaolevan käyttö tietysti rajoittaa sitten istuimen säätelyä siltäosin kuin istuin nojaa valmiiseen kolmioon.
Vai lieneekö sittenkin viisainta hankkia vielä toinen romurunko ja käyttää siitä etuhaarukkaa samaan tyyliin kuin esikuvassa?
Jos tekee neliöputkesta, niin onko kannattavaa käyttää samaa kuin runkoputki vai ohuempaa? (tyyliin http://www.atomiczombie.com/Spirit%20Sh ... 0Bike.aspx)

Voinko käyttää rattaita ja vaihtajia suoraan tuosta 28" trekking-pyörästä, saako tuosta poljettavaa noilla? Välitykset on meikäläiselle hepreaa vielä toistaiseksi. Kammet pitänee ainakin vaihtaa lyhyempiin? V-jarrut on tarkoitus ainakin ottaa käyttöön vanhasta fillarista.

Tässäpä ensimmäisiä tyhmiä kysymyksiä, todennäköisesti lisää seuraa. Toivon kärsivällisyyttä ummikon kanssa, joka päivä tässä opitaan uutta. :)

--Invicta

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hyvä ja yksinkertainen malli. Itse en laittaisi tavaratelinettä tuonne istuimen taakse. Vaan ostaisin sellaiset etutavaratelineet, joita Biltema myy . Asentaisin ne mahdollisemmat lähelle pyörän keskikohtaa. Samasta paikasta löytyy vesitiiviit laukut , ovat hyvät. Näin pystyy kuljettaan vähän painavampaakin evästä jos tarvis. Laukut on helpo irottaa. Painopiste on mahdollisemman alhaalla. Sekä keskellä lisäämässä ajonautintoo. :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

invicta kirjoitti:

Terve vaan kaikille foorumilaisille.

Tervetuloa

invicta kirjoitti:

Runkoputkeksi ajattelin 45x45x2mm neliöputkea. Edut on selvät verrattuna pyöreään: rakenteen suoruus on helpompi saavuttaa kun rungossa on 90 asteen kulmat, materiaali on helpompaa käsitellä, ja mahdollisesti vielä on halvempaakin. Muuten rakenne on vielä mysteeri. Tästä päästäänkin ensimmäiseen kysymykseen:

Onko hitsaustaidottoman kannatavampaa lähteä räkimään puikkohitsillä vai lähteä ennemmin kovajuotoslinjalle? Molemmat on mahdollista toteuttaa. Lähinnä huolettaa laaduttoman hitsisauman kestävyys.

45x45x1,5 riittäisi minusta myös tuollaiseen lyhyt runkoiseen. Toki paksumpi helpompi hitsata puikolla. Ei kai puikolla noin ohueen rautaan heikkoa saumaa saakkaan, ongelma enneminkin puhki palaminen.

invicta kirjoitti:

Entä kannattaako lähteä tekemään takahaarukkaa neliöputkesta itse vai hyödyntää ennemmin olemassaolevan rungon istuinputkeen rajoittuvaa takakolmiota? Olemassaolevan käyttö tietysti rajoittaa sitten istuimen säätelyä siltäosin kuin istuin nojaa valmiiseen kolmioon.
Vai lieneekö sittenkin viisainta hankkia vielä toinen romurunko ja käyttää siitä etuhaarukkaa samaan tyyliin kuin esikuvassa?
Jos tekee neliöputkesta, niin onko kannattavaa käyttää samaa kuin runkoputki vai ohuempaa?

Itse olen todennut neliöputken parhaaksi ja helpoimmaksi ratkaisuksi. Jäykässä rungossa riittää esim. 30x15x1,5 putki jos selkänoja tuetaan taka-akselille.
Valmiista kolmiostakin saa, mutta tulee ruma joka on täynnä kompromisseja:

Kuva

Esim. jarrutapit jää hölmöön paikkaan eikä tuohon vakio tarakatkaan käy nätisti.

invicta kirjoitti:

Voinko käyttää rattaita ja vaihtajia suoraan tuosta 28" trekking-pyörästä, saako tuosta poljettavaa noilla? Välitykset on meikäläiselle hepreaa vielä toistaiseksi. Kammet pitänee ainakin vaihtaa lyhyempiin? V-jarrut on tarkoitus ainakin ottaa käyttöön vanhasta fillarista.

28"(=622mm) on oikein hyvä koko, saa nopeita kumeja ja rullaa epätasaisella tasaisemmin kuin pienet renkaat. Kuskin vain pitää olla riittävän pitkä jotta jalat ylettää maahan. Kaikki osat voit hyödyntää vakio pyörästä. Rengaskoko kannattaa päättää ennen rakentelun aloittamista jotta saa esim. jarrutapit oikeaan paikkaan. Tavalliseen 26" maastohaarukkaan mahtuu myös tuo 28" kiekko ohuella kumilla ja ilman lokasuojaa, jarrutapit vaan pitää siirtää jos meinaa vannejarrua käyttää. Harmittavasti V-jarruissa vaijeri on edessä ketjun puolella, eli siinä kohdin voi tulla ahdasta...
Myös noihin maastopyörän 559mm vanteille saa hyviä kumeja, eli niitäkin voi käyttää ja saada näin hieman matalemman nojakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nojanalle kirjoitti:

Hyvä ja yksinkertainen malli. Itse en laittaisi tavaratelinettä tuonne istuimen taakse. Vaan ostaisin sellaiset etutavaratelineet, joita Biltema myy . Asentaisin ne mahdollisemmat lähelle pyörän keskikohtaa. Samasta paikasta löytyy vesitiiviit laukut , ovat hyvät. Näin pystyy kuljettaan vähän painavampaakin evästä jos tarvis. Laukut on helpo irottaa. Painopiste on mahdollisemman alhaalla. Sekä keskellä lisäämässä ajonautintoo. :wink:

Myykö biltema etutavaratelineitäkin? En ainakaan itse ole törmännyt enkä sivuilta löytänyt. Tiedän kyllä että vesitiiviitäetulaukkuja myyvät jotka on oikein mainioita mutta telinettä niille en ole nähnyt koskaan. Olisko sulla linkkiä laittaa?

Viimeksi muokannut Wacky, 26 Loka 2012, 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

On näköjään jäänyt pois artikkelina. Ostin keeväällä , niin oli viellä Jyväskylässä. Sori, kun en huomannut tarkistaa, :oops: Kannattaa kysyä , jos viellä on . Vaikka kuvastossa enään ole, on ainakin poisto tuote.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tervetuloa foorumille.

45x45x2 on hyvä, sovituksien tekoon kannattaa käyttää paljon aikaa jos hitsaat puikolla. Helpottaa paljon koska puikolla reikien paikkaaminen on hankalaa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Neliöputkeen on helppoa tehdä se takaosa suorakaiteenmuotoisesta putkesta. Varmasti iisimpää kuin istuttaa valmis haarukka siihen kiinni.

Tässä ketjussa rakennna erilaista pyörää, mutta tekemisen ongelmista ja vastauksista saa vinkkejä.

Tässä kuvia tuosta haarukan takaosan teosta:

Kulman taivutus:
Kuva

Palikoita kertakäyttöjigissä:
Kuva

Valmiita haarukkapaloja runkoputkessa, hitsaukseen menossa.
Kuva

Sauma:
Kuva

invicta
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2012, 09:59

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja invicta »

Kiitoksia kauhiasti kaikista vastauksista ja vinkeistä, sekä anteeksi pitkästä hiljaisuudesta heti avauspostin jälkeen.

Projekti nytkähti hiukan liikkeelle. Materiaalit on hankittu, runkoputkeksi löytyi Turun Nakoraudasta 45x45x2mm putkea ja takahaarukkaan 40x20x2 putkea.
Ryhdyin pahoinpitelemään vanhasta rungosta osia irti. Ohjaustangon pystyputki on nyt irroteltu, maalit poistettu, vanhat hitsauskohdat viilailtu tasaiseksi. Ongelmaksi tuli vain se, että putken kummankin pään laakerikupit ovat täysin jumissa. Yritin antaa lämpöä, käyttää väkivaltaa sekä liottaa WD-40:llä, mutta ainakaan vielä nuo eivät ole inahtaneetkaan. Onko foorumilaisilla vinkkejä irrotuksen suhteen? Kai nuo normikierteillä kiinni ovat. Rungon edellinen omistaja oli maalaillut runkoa itse, joten raoissa on myös hiukan lisäkiinnikettä spraymaalin muodossa. Pitää käydä ostamassa isommat pihdit...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

invicta kirjoitti:

Ohjaustangon pystyputki on nyt irroteltu, maalit poistettu, vanhat hitsauskohdat viilailtu tasaiseksi. Ongelmaksi tuli vain se, että putken kummankin pään laakerikupit ovat täysin jumissa. Yritin antaa lämpöä, käyttää väkivaltaa sekä liottaa WD-40:llä, mutta ainakaan vielä nuo eivät ole inahtaneetkaan.

Eli stemmi on irti ja etuhaarukka laakereineen on vielä kiinni emäputkessa? Normaalikätinen kierre siinä mutterissa on, se ei useinkaan ole kovin tiukassa ollut, mutta toki haarukka pitää saada tukevasti kiinni.
Jos haarukka on jo irti ja kyse vain laakeri kupeista niin ne on vain painettu emäputkeen. Ei muuta kuin pieksää sopivaa tankoa apuna käyttäen ne irti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

invicta
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2012, 09:59

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja invicta »

jviirret kirjoitti:

Eli stemmi on irti ja etuhaarukka laakereineen on vielä kiinni emäputkessa? Normaalikätinen kierre siinä mutterissa on, se ei useinkaan ole kovin tiukassa ollut, mutta toki haarukka pitää saada tukevasti kiinni.
Jos haarukka on jo irti ja kyse vain laakeri kupeista niin ne on vain painettu emäputkeen. Ei muuta kuin pieksää sopivaa tankoa apuna käyttäen ne irti.

Jukka

Haarukka, laakerit ja kaikki lähti kyllä irti ihan kiltisti, kyseessä on vain laakerikupit. Kuvittelin että nuo on kierteillä kiinni tuolla, mutta jos ne on kerran vain runtattu sinne niin sitten on ollut meikäläisellä väärät metodit. Lisää siis väkivaltaa, eri suuntaan vain kuin aiemmin. Kiitoksia!

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Eka projekti ja tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

invicta kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Eli stemmi on irti ja etuhaarukka laakereineen on vielä kiinni emäputkessa? Normaalikätinen kierre siinä mutterissa on, se ei useinkaan ole kovin tiukassa ollut, mutta toki haarukka pitää saada tukevasti kiinni.
Jos haarukka on jo irti ja kyse vain laakeri kupeista niin ne on vain painettu emäputkeen. Ei muuta kuin pieksää sopivaa tankoa apuna käyttäen ne irti.

Jukka

Haarukka, laakerit ja kaikki lähti kyllä irti ihan kiltisti, kyseessä on vain laakerikupit. Kuvittelin että nuo on kierteillä kiinni tuolla, mutta jos ne on kerran vain runtattu sinne niin sitten on ollut meikäläisellä väärät metodit. Lisää siis väkivaltaa, eri suuntaan vain kuin aiemmin. Kiitoksia!

Otat vaan sopivan kokoista putkea (niin sillä on helpompaa, ohutkin toimii) na napsuttelet pikkuhiljaa kupit irti vaikkapa kolmesta eri kohdasta nitkuttamalla. Eilen tuli tätä harjoiteltua kun jumppasin mönkkäriin parempaa tuumasta ohjainlaakeristoa paikalleen. Eka ei pieksämisestä huolimatta ollu sopiva, vasta toinen oli.

Uudet saat paikalleen siisteimmin pitkällä pultilla (tai kierretangolla) johon isot prikat. Mun tapauksessa meni hermot ton pultin kanssa joten isoja prikkoja käyttäen naputtelin vasaralla paikalleen. Ja haarukkaan se laakeripinta naputetaan juuri ohjainputkea isomman putken avulla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin