Hiilikuitua on monenlaista. Tässä hyvä yleisesitys hiilikuidusta: http://off.tkk.fi/KT69676D.pdf
Muitakin aineita voi käyttää, mutta tahtoo olla, että jäykkyyden ja lujuuden huommioon ottaen hiilikuitu puolustaa paikkaansa vahvasti. Hiilikuitu sinänsä ei vielä ole rakenne, eikä oikein rakennemateriaalikaan, vaan siitä täytyy tehdä suunnattu laminaatti, joka muotoillaan kuorirakenteeksi. Vasta tässä vaiheessa voidaan puhua rakenteen painosta, jäykkyydestä ja lujuudesta. Selluloosakuoitukin on teoriassa (nanomateriaali) samaa lujuusluokkaa hiilikuidun kanssa, mutta senkään paino ei paljon poikkea hiilikuidun painosta valmiina rakenteena punnittuna.
Joo muistaakseni kardaaniakselissa saman painoinen hiilari oli 4 kertaa vahvempaa kuin teräs. Hiilarille on paikkansa...recumbenteissa ja muissa fillareissa..ja mm. purjelentokoneissa. Liitosyksityiskohdat ovat tärkeitä rakenteissa.
Muistaakseni hiilarin ja puun liittäminen ei ole aivan ongelmatonta ?
Muuten tämä balsa-vaneri lentokone pesi kaikki muut koneet 1944; ..voin vain kuvitella mitä 2-komponentti epoksin ja hiilarin sekä eps:n kanssa siitä olisi syntynyt !?
Viimeksi muokannut Lizard100, 06 Marras 2012, 14:20. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Uteliaisuuttani mietin että tuo on ilmeisesti tarkoitus tehdä ihan rataajoa varten?
kun yleisillä teillähän tuollaisella ei ihan helpolla saa lupaa ajaa...
Miksei kuskin ole tarkoitus polkea?
Voisiko kuski muuten ohjata jaloilla ja soutaa energiaa laitteeseen ?
Tuo vaikuttaa melko kompaktilta..ja varsinkin sukkelalta ? Sopisi tähän mun filosofiaan hyvin.
Tällä kombolla 1 soutaa 3 polkee voisi lähteä Battle Mountainiin ilman aurinkokennoja !
Olenko ymmärtänyt jotakin väärin...laitteeni olisi lyhyempi kuin 2 WAWia peräkkäin ja 80 mm matalampi ja levein leveys vain n. 40 cm enemmän ( tai jopa vain 30 cm ) ?
Katson tuota kaavioita tuosta ja rupesin miettimään miten tuohon tulee mahtumaan kolme polkijaa. Karkeasti arvioiden polkija vaatii n. 250mm tilaa leveys suunnassa. Hartioista mies on n. 500mm leveä. Kolmannen polkijan hartioiden kohdalla ei mahdu polkemaan, koska tuo kapistus on vain 1100mm leveä. Etummaisten polkijoiden jalat on 250mm sivussa keskiviivasta jos etummaiset polkijat on hartiat vastakkain polkemassa, eli jalakojen ulkoreuna on 125 mm sivussa keskiviivasta tämä tarkoittaa että takanaolevalle polkijalle jää hartioiden kohdalle vain 250 mm tilaa.
Uteliaisuuttani mietin että tuo on ilmeisesti tarkoitus tehdä ihan rataajoa varten?
kun yleisillä teillähän tuollaisella ei ihan helpolla saa lupaa ajaa...
Miksei kuskin ole tarkoitus polkea?
Voisiko kuski muuten ohjata jaloilla ja soutaa energiaa laitteeseen ?
Tuo vaikuttaa melko kompaktilta..ja varsinkin sukkelalta ? Sopisi tähän mun filosofiaan hyvin.
Tällä kombolla 1 soutaa 3 polkee voisi lähteä Battle Mountainiin ilman aurinkokennoja !
Minä en nuissa vauhdeissa kyllä ohjaisi jaloilla muuta kuin hikeä kenkiini...
Meinaan josse 4 ei polje niin se on ihan "turhaa" paino lastia...
Muutoinkin mitä seurannut niin tuppaa että tuo hyötysuhde laskee polkijoiden määrän kasvaessa...
Mielenkiintoinen projekti...
Olenko ymmärtänyt jotakin väärin...laitteeni olisi lyhyempi kuin 2 WAWia peräkkäin ja 80 mm matalampi ja levein leveys vain n. 40 cm enemmän ( tai jopa vain 30 cm ) ?
Sinun pitää kokeilla WAWia ja todeta, ettei siellä todellakaan ole ylimääräistä tilaa. Jos sinun ajokkiisi näyttää mahtuvan väki vähemmällä tilantarpeella, täytyy siitä tehdä johtopäätöksiä.
Wacky arvioitsi noita leveyksiä aivan oikein. Takimmaisen polkijan hartialinjan kohdalla tila ei riitä. Se ei toisaalta haittaa, sillä kokonaismuoto ei huonone tuolta kohdin leventämällä. Pikemminkin yläkuvannosta tulee paremmin laminaarinen virtaviivakappale. Samalla saat taemman akselivälin levitettyä samaksi, kuin edessä, mikä helpottaa rungon voimien kuljetuksia ja parantaa ajettavuutta.
Polkevan jalan tilantarvetta arvioidessasi piirrä sivukuvantoon jalka ja kampi johonkin asentoon ja pirrä sitten kengän reunapisteistä kammen suuntaan kammen pituinen viiva piirrä tämän viivan loppupisteeseen ympyrä, jossa piirtämäsi viiva on säteenä. Sama tehdään kaikille kengän siluetin reunapisteille. Tuloksena on parvi ympyröitä, joiden verhokäyrä vastaa polkevan jalan tilantarvetta sivutasossa. Muoto on summittain urheilukentän tai perunan muotoinen.
Liitteet
Viimeksi muokannut jori, 06 Marras 2012, 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Wacky arvioitsi noita leveyksiä aivan oikein. Takimmaisen polkijan hartialinjan kohdalla tila ei riitä. Se ei toisaalta haittaa, sillä kokonaismuoto ei huonone tuolta kohdin leventämällä. Pikemminkin yläkuvannosta tulee paremmin laminaarinen virtaviivakappale. Samalla saat taemman akselivälin levitettyä samaksi, kuin edessä, mikä helpottaa rungon voimien kuljetuksia ja parantaa ajettavuutta.
Polkevan jalan tilantarvetta arvioidessasi piirrä sivukuvantoon jalka ja kampi johonkin asentoon ja pirrä sitten kengän reunapisteistä kammen suuntaan kammen pituinen viiva piirrä tämän viivan loppupisteeseen ympyrä, jossa piirtämäsi viiva on säteenä. Sama tehdään kaikille kengän siluetin reunapisteille. Tuloksena on parvi ympyröitä, joiden verhokäyrä vastaa polkevan jalan tilantarvetta sivutasossa. Muoto on summittain urheilukentän tai perunan muotoinen.
Sivu kuvassa näkee missä menee pieleen. Olet laittanut jalat koukkuun kuten ne on kun poljin on mahdollisimman lähellä mutta poljin on sijoitettu vastakkaiseen ääriasetoon eli tuossa kuvassa näkyy tämä mahdottomuus erittäin hyvin. Tarviit enemmän mittaa jotta mahtuu.
En kyllä ymmärrä mitä tekemistä kulkusuunnalla on hartioiden mahtumiseeen. ? Rengas ottaa kääntyessään kaverin korvaan kiinni, missä hartiat on ? Piirrä jokaiselle päälle hartiat noin 500mm leveet niin asia selviää.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En kyllä ymmärrä mitä tekemistä kulkusuunnalla on hartioiden mahtumiseeen. ? Rengas ottaa kääntyessään kaverin korvaan kiinni, missä hartiat on ? Piirrä jokaiselle päälle hartiat noin 500mm leveet niin asia selviää.
Petri
Okei..nyt pitäis alkaa mahtumaan ! Etupenkkiläinen ei siis polje.
Tuossahan mun mielestä tarvii oikeastaan vain pituus suunnassa lisää tilaa...
tieten kuskille poljintilaa jos sen haluaa polkevan.
jos seinät on rinnan istuvien kohdalla tosi ohuet tuo 110cm saattaa riittää.
Yksi mahdollisuus olisi laittaa rinnakkain istuvat hartioiden syvyyden verran limittäin...
Rinnan istuville poljin tila kohilleen ja sitäkin voi pienentää lyhentämällä kampia...
Ja rinnan istuvien päät ja hartiat ovat renkaiden yläpuolella joten siinähän ei ongelmaa ole..
"edit" no nythän tuossa uudessa kuvassa pituutta on kait lisätty....
Tiesin kyllä, ettei etupenkkiläinen polje, mutta se oli ainoa, jolle oli piirretty jalkaterät ja saatoin siis demota polkemisliikkeen tilantarpeenhahmottamisperunan konstruointia.
Tilantarpeen suhteen oli kai lähinnä kysymys äärimmäisenä oikealla, eli peräpäässä polkevan kaverin hartioiden viereen tulevat keskimmäisten vierekkäin polkevien jalkojen ja kampisysteemien tilantarpeesta. Takapolkijan hartijat 50 cm + kahden keskimmäisen jalat ja kammet 2 x 35-40cm + marginaalit satunnaisille liikkeiden epäsymmetrisyyksille.
Piirtelepä paremmat kuvat niin, että muiltakin näkyvät jalkaterät. Ja kampikeskiöt sellaiselle etäisyydelle, että jalat ulottuvat lähes suoraksi polkimen ollessa kauimmaisessa asennossaan. Sama laulu molempiin projektioihin. Kannattanee tehdä tuo perunakuvaaja jokaisen polkijan jalkoihin myös sivusuunnassa. Tuo kaikki tarvitaan kuitenkin siinä vaiheessa, kun rakennetta ruvetaan oikeasti suunnittelemaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kyllä se siitä, vähän suunnittelua ja protoa väsäämään. Ens vuonna Nokian SM-kisoihin kokeilemaan - eiköhän siihen innokkaita polkijoita löydy paikanpäältä
Silti oon vieläkin sitä mieltä ett "kaikki polkee" olis parempi vaihtoehto eli keulaan vähän tilaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kyllä se siitä, vähän suunnittelua ja protoa väsäämään. Ens vuonna Nokian SM-kisoihin kokeilemaan - eiköhän siihen innokkaita polkijoita löydy paikanpäältä
Silti oon vieläkin sitä mieltä ett "kaikki polkee" olis parempi vaihtoehto eli keulaan vähän tilaa.
Liitteet
Kaikki pelaa.png (193.62 KiB) Katsottu 3687 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma