Voi se pelata sittenkin. Vai onko harhaa. Eikö tässä ole vähän samaa ideaa kuin Phyhonissa.
Takaohjaus
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Takaohjaus
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Takaohjaus
Tässä protoo.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Takaohjaus
Nojanalle kirjoitti:Voi se pelata sittenkin. Vai onko harhaa.
Eikö tässä ole vähän samaa ideaa kuin Phyhonissa.
Ei ole harhaa. Pitkät vipuvarret ohjauksessa joilla pyörä pidetään väkisin suorana, nippa nappa uskalsi väkinäisen tervehdyksen vauhdissa tehdä. Eikä tuo ympäristö ole mitenkään "haastava" suoraa ajoa vakionopeudella ja loivia kaarteita.
Yhtälaisyyksiä pythoniin on, mutta paljon erojakin. Negatiivinen jättö paljon suurempi, korkeampi ja ennen kaikkea käsillä ohjattava. Motiivit tuollaisen tekemiseksi jäi myöskin epäselväksi, tuohan on yhtä korkea kuin muutkin 28/28 pyörät. Pythonista mahdollista tehdä matala ja isopyöräinen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Takaohjaus
Täydennän vielä Jukan kommenttia. Tuo on suurilla välityksillä toimivilla ohjausvivuilla varustettu runko-ohjattava. Tyypillinen takaohjattava se on siinä mielessä, että varsinkin prototyyppivideossa näkyy, miten ohjausliike on aina kaksiosainen. Ensin aloitetaan ohjaus isolla liikkeellä, joka heti sitten korjataan pienemmäksi, kun painopiste siirtyy ulommalle radalle kaarteessa ja se pyrkii kääntämään niveltä lisää ja se pitää siinä voimalla pitää. Voiman suunta ohjaustangossa siis välillä vaihtuu. Mitä kauempana painopisteen takapuolella ohjausnivel on ja mitä suuremmat välykset ja joustot ohjausmekanismissa on sitä suurempia ovat nämä kaksoisohjausliikkeet. Mittailin tuosta kuvasta, että jättö näyttäisi olevan summittain sama, kuin Ängeslevän Old Fox Kanapeessa, jolla ei ilmeisesti kukaan muu ole pystynyt ajamaan, kuin Tapio.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Takaohjaus
jori kirjoitti:Mittailin tuosta kuvasta, että jättö näyttäisi olevan summittain sama, kuin Ängeslevän Old Fox Kanapeessa, jolla ei ilmeisesti kukaan muu ole pystynyt ajamaan, kuin Tapio.
Sitä ei kai kukaan muu "pythonautti" koskaan päässyt kokeilemaan?
Miten muuten Nokialla, osasiko kukaan muu ajaa Pastorin pythonilla?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Takaohjaus
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Mittailin tuosta kuvasta, että jättö näyttäisi olevan summittain sama, kuin Ängeslevän Old Fox Kanapeessa, jolla ei ilmeisesti kukaan muu ole pystynyt ajamaan, kuin Tapio.
Sitä ei kai kukaan muu "pythonautti" koskaan päässyt kokeilemaan?
Miten muuten Nokialla, osasiko kukaan muu ajaa Pastorin pythonilla?
Näkyivät osaavan ajaa myös Flevonautit. Pastorin pythoni on pienten pyöriensä takia kai niitä helpoimpia. Tämä helppous on kuitenkin vain kuulopuheita ja ilmeisen suhteellista. Itse en tohtinut edes istuutua pythonille. Olisihan se ollut noloa särkeä pyörä ja pilata kuukausia valmistauduttu koitos.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Takaohjaus
Näillä näkymin ensivuonna on turvallisempaa kokeilla kun ei ole sitä irtoavaa tankoa siellä rungon alla.
Flevonautti lähti hienosti ajelemaan pythonilla. Muilla kokeilijoilla meni normaalisti - eli eivät päässeet juuri liikkeelle.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Takaohjaus
Pastori kirjoitti:Näillä näkymin ensivuonna on turvallisempaa kokeilla kun ei ole sitä irtoavaa tankoa siellä rungon alla.
Flevonautti lähti hienosti ajelemaan pythonilla. Muilla kokeilijoilla meni normaalisti - eli eivät päässeet juuri liikkeelle.
Itsellä jäi kokeilematta, kun lauantaina rikkoutumisvaaran takia Pastori ei antanut lupaa kokeilla, ja sunnuntaina 12h jälkeen en viitsinyt edes yrittää. Istuin päälle, mutta en nostanut jalkoja edes polkimille, oli aikas väsy.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Hei, me hitsataan!
irakas kirjoitti:Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa.
Onko Jouta –mallisissa pyörissä jokin perusteellinen suunnitteluvika, mikä liittyy esim. niiden geometriaan?
Kysyn tätä siksi, koska harkitsin uutta pyörää ostaessani http://www.joutaligfietsen.nl/ -sivun Jouta pyöriä. Nämä kun olivat hinnaltaan Hase Kettwiesel Touriin nähden edullisia.. Valmis Jouta Alfine-11 vaihteella maksaa 2349€ (+ rahti). Sivustolla on ollut myös aiemmin mainos rakennussarjasta, jonka hinta oli vähän yli tonnin.
-Klasu-
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Hei, me hitsataan!
irakas kirjoitti:Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:
Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?
Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Hei, me hitsataan!
Nyt taitaa ja varmaan onkin niin, että me Jukan kanssa moititaan vanhemman mallista Joutaa. Linkissä http://www.joutaligfietsen.nl/ on aivan uuden tyyppinen Jouta, jonka ohjausgeometria muistuttaa Eskon Hipparionia ja on siis pythontrike. Laite on jalkaohjattava kuten SH6 Komsa:
Laite toimii aivan hyvin. Ainoa vika on minussa itsessä, kun en viitsi/jaksa harjoittaa kroppaa jalkaohjaukseen.
Jajångå kertoi, että ei tunne Cruzbikeä. Sellainenhan on esim. SH20 ja mhelanderin V eli Köyhän miehen Vendetta MBB.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Hei, me hitsataan!
Lizard100 kirjoitti:irakas kirjoitti:Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:
Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?
Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?
Takaohjattava on vaarallinen, koska kaartamisen aiheuttama keskipakovoima lisääntyy ja pyrkii työntämään painopistettä ulommas kaarteella -siis ohjaamaan kaarretta jyrkemmäksi, joka taas lisää keskipakovoimaa. Jos tätä ei aktiivisesti estetä ajokki kaatuu tai spinnaa. Vastaavasti takaohjattavan kaarteen lopettaminen vaatii takapyörien kaarteen jyrkentämistä, jotta painopiste pääsee nousemaan kaarteessa sisemmäksi ja kaarre pääsee oikenemaan. Kaarteen oikaisu vaatii takapyöriltä lisää pitoa, jotta oikaisu onnistuisi.
Takaohjaus on siis perusluonteeltaan labiili, oli geometria millainen tahansa. Kyse on siis massan siirtymisestä. Takaohjattavassa massa siirtyy kaarteen alussa ulommas ja palautetaan väkisin takaisin sisemmäs kaarteen lopuksi. Etuohjattavassa etupyörä kääntää massakeskiötä sisemmäs kaarteen aluksi ja kaartaminen lopetetaan päästämällä massa takaisin ulkokaarteen suuntaan, jolloin kaarre oikenee.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Hei, me hitsataan!
jori kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:irakas kirjoitti:Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:
Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?
Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?
Takaohjattava on vaarallinen, koska kaartamisen aiheuttama keskipakovoima lisääntyy ja pyrkii työntämään painopistettä ulommas kaarteella -siis ohjaamaan kaarretta jyrkemmäksi, joka taas lisää keskipakovoimaa. Jos tätä ei aktiivisesti estetä ajokki kaatuu tai spinnaa. Vastaavasti takaohjattavan kaarteen lopettaminen vaatii takapyörien kaarteen jyrkentämistä, jotta painopiste pääsee nousemaan kaarteessa sisemmäksi ja kaarre pääsee oikenemaan. Kaarteen oikaisu vaatii takapyöriltä lisää pitoa, jotta oikaisu onnistuisi. Takaohjaus on siis perusluonteeltaan labiili, oli geometria millaninen tahansa. Kyse on siis massan siirtymisestä. Takaohjattavassa massa siirtyy kaarteen alussa ulommas ja palautetaan väkisin takaisin sisemmäs kaarteen lopuksi. Etuohjattavassa etupyörä kääntää massakeskiötä sisemmäs kaarteen aluksi ja kaartaminen lopetetaan päästämällä massa takaisin ulkokaarteen suuntaan, jolloin kaarre oikenee.
Joo tuo käy kyllä järkeen...entäs jos takapyörien navat ovat ylempänä kuin nivelpiste johon niiden haarukka( haarukat ) kiinnittyy rungossa ..silloinhan suoraan ajaminen on stabiilia ainakin.
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Hei, me hitsataan!
Lizard100 kirjoitti:irakas kirjoitti:Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:
Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?
Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?
Joo, kuvassa oli vaarallinen SH2. Ei takapyörät käänny liikaa, jos ei käännä. Jukka jo tuolla selitti, että alamäissä kovemmissa vauhdeissa tulee ongelmia. Ohjausgeometriansa vuoksi nojakki rupeaa heijaamaan, ja jos ei heijausta saa pysähtymään, ajaja menettää pyöränsä hallinnan ja lentää mukkelis makkelis metsään. Ehdottomasti on myös oltava ohjauksen iskunvaimennin. Ilman sitä tilanne on vielä vaarallisempi.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Hei, me hitsataan!
Mistä Sakari, keksit ett Jouta olis python mallinen ? Miusta näytää edelleen ett taka-akseli kääntyy, enkä löytäny kääntöniveltä noista kuvista.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.