Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:
Liitetiedosto ZIPHY 3.jpg ei ole enää saatavilla
Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?
Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?
Joo, kuvassa oli vaarallinen SH2. Ei takapyörät käänny liikaa, jos ei käännä. Jukka jo tuolla selitti, että alamäissä kovemmissa vauhdeissa tulee ongelmia. Ohjausgeometriansa vuoksi nojakki rupeaa heijaamaan, ja jos ei heijausta saa pysähtymään, ajaja menettää pyöränsä hallinnan ja lentää mukkelis makkelis metsään. Ehdottomasti on myös oltava ohjauksen iskunvaimennin. Ilman sitä tilanne on vielä vaarallisempi.
Sakari
Tää on jännä ilmiö...esiintyy myös lentokoneissa jos runko on lyhyt..short coupled..entäs jos takapyörien liikeradat puolitetaan...ja navat ovat nivelpisten yläpuolella...onko vaikutusta ?
Lentokoneissa puhutaan PIO´s ilmiöstä ( pilot induced oscillation ).
Täällä myös mainitaan että JOUTA malli on vaarallinen, mutta nivelpiste on selkeästi napojen yläpuolella.
Mistä Sakari, keksit ett Jouta olis python mallinen ? Miusta näytää edelleen ett taka-akseli kääntyy, enkä löytäny kääntöniveltä noista kuvista.
Petri
Ohoh! Kylläpä nyt on keskustelu vilkasta ja jutut menevät päällekkäin!
Kyllä olet Petri oikeassa. Kun oikein tarkasti katsoo, uusissakin Joutissa edelleen takapyörät kääntyvät yhtenä telinä, ja kääntöakseli on takana. Liiallinen toiveajattelu tekee sokeaksi. Luulin, että ovat asian korjanneet. Edellisten mallien tekeminen kai jouduttiin lopettamaan ilmenneiden ongelmien vuoksi.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Moderointia kaivataan taas.. Koita nyt lizard keskustella asioista niille kuuluvissa ketjuissa kiitos. Ihan vaan siksi että tässä ei ketjun aloittaja mene ihan sekaisin
Tän viestin voi sit poistaa myös.
Tässä ketjussahan kaveri etsii huokeaa yksinkertaista trikea..ja sellanen löytyi mutta se leimattiin vaaralliseksi..nyt halutaan selvittää voisiko siltikin olla korjattavissa "turvalliseksi".
Mulla ainakin on erittäin turvallisen tuntuinen takaohjattava design putkella ja se on todella helppo ja huokea rakentaa. Siinä on monta etua tadpole benttiin verrattuna.
Mulla ainakin on erittäin turvallisen tuntuinen takaohjattava design putkella ja se on todella helppo ja huokea rakentaa. Siinä on monta etua tadpole benttiin verrattuna.
Lue edellisen viestini toinen kappale uudestaan. Paksunsin ydinasian. Toisen kappaleen loppu on takaohjauksen ja etuohjauksen ohjausgeometriariippumaton määritelmä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mulla ainakin on erittäin turvallisen tuntuinen takaohjattava design putkella ja se on todella helppo ja huokea rakentaa. Siinä on monta etua tadpole benttiin verrattuna.
Lue edellisen viestini toinen kappale uudestaan. Paksunsin ydinasian. Toisen kappaleen loppu on takaohjauksen ja etuohjauksen ohjausgeometriariippumaton määritelmä.
Okei...eli labiili kuten JAS Gripen hävittäjä..eli sen ohjaus tulee suunnitella hyvin jotta ns. PIO häviää...eikö niin ? Toisin sanoen sitä on erittäin kevyt ja ns helppo ohjata, mutta se on taipuvainen hallitsemattomaan yliohjautumiseen.