Takaohjaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

irakas kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:

Liitetiedosto ZIPHY 3.jpg ei ole enää saatavilla

Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?

Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?

Joo, kuvassa oli vaarallinen SH2. Ei takapyörät käänny liikaa, jos ei käännä. Jukka jo tuolla selitti, että alamäissä kovemmissa vauhdeissa tulee ongelmia. Ohjausgeometriansa vuoksi nojakki rupeaa heijaamaan, ja jos ei heijausta saa pysähtymään, ajaja menettää pyöränsä hallinnan ja lentää mukkelis makkelis metsään. Ehdottomasti on myös oltava ohjauksen iskunvaimennin. Ilman sitä tilanne on vielä vaarallisempi.

Sakari

Tää on jännä ilmiö...esiintyy myös lentokoneissa jos runko on lyhyt..short coupled..entäs jos takapyörien liikeradat puolitetaan...ja navat ovat nivelpisten yläpuolella...onko vaikutusta ?

Lentokoneissa puhutaan PIO´s ilmiöstä ( pilot induced oscillation ).

Täällä myös mainitaan että JOUTA malli on vaarallinen, mutta nivelpiste on selkeästi napojen yläpuolella.

http://www.wannee.nl/hpv/abt/e-abd.htm

Alla oikeesti heppoinen JOUTA !

Liitteet
dangerous Jouta-model
dangerous Jouta-model
Viimeksi muokannut Lizard100, 13 Joulu 2012, 21:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Mistä Sakari, keksit ett Jouta olis python mallinen ? Miusta näytää edelleen ett taka-akseli kääntyy, enkä löytäny kääntöniveltä noista kuvista.

Petri

Ohoh! Kylläpä nyt on keskustelu vilkasta ja jutut menevät päällekkäin! :mrgreen:

Kyllä olet Petri oikeassa. Kun oikein tarkasti katsoo, uusissakin Joutissa edelleen takapyörät kääntyvät yhtenä telinä, ja kääntöakseli on takana. Liiallinen toiveajattelu tekee sokeaksi. Luulin, että ovat asian korjanneet. Edellisten mallien tekeminen kai jouduttiin lopettamaan ilmenneiden ongelmien vuoksi. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Niin en saanut vastausta..olisiko laite ( JOUTA ) vakaampi jos takapyörien navat olisivat ylempänä kuin kääntyvä nivelpiste ???

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Moderointia kaivataan taas.. Koita nyt lizard keskustella asioista niille kuuluvissa ketjuissa kiitos. Ihan vaan siksi että tässä ei ketjun aloittaja mene ihan sekaisin :roll:

Tän viestin voi sit poistaa myös.

Tässä ketjussahan kaveri etsii huokeaa yksinkertaista trikea..ja sellanen löytyi mutta se leimattiin vaaralliseksi..nyt halutaan selvittää voisiko siltikin olla korjattavissa "turvalliseksi".

Mulla ainakin on erittäin turvallisen tuntuinen takaohjattava design putkella ja se on todella helppo ja huokea rakentaa. Siinä on monta etua tadpole benttiin verrattuna.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jori »

Lizard100 kirjoitti:

Mulla ainakin on erittäin turvallisen tuntuinen takaohjattava design putkella ja se on todella helppo ja huokea rakentaa. Siinä on monta etua tadpole benttiin verrattuna.

Lue edellisen viestini toinen kappale uudestaan. Paksunsin ydinasian. Toisen kappaleen loppu on takaohjauksen ja etuohjauksen ohjausgeometriariippumaton määritelmä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja irakas »

Lizard100 kirjoitti:
"Liitetiedostoa ZIPHY 3.jpg ei ole enää saatavilla"

Miksi ei ole? Onhan se vaikka tässä:

ZIPHY 3.jpg
ZIPHY 3.jpg (65.11 KiB) Katsottu 1405 kertaa

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jori kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Mulla ainakin on erittäin turvallisen tuntuinen takaohjattava design putkella ja se on todella helppo ja huokea rakentaa. Siinä on monta etua tadpole benttiin verrattuna.

Lue edellisen viestini toinen kappale uudestaan. Paksunsin ydinasian. Toisen kappaleen loppu on takaohjauksen ja etuohjauksen ohjausgeometriariippumaton määritelmä.

Okei...eli labiili kuten JAS Gripen hävittäjä..eli sen ohjaus tulee suunnitella hyvin jotta ns. PIO häviää...eikö niin ? Toisin sanoen sitä on erittäin kevyt ja ns helppo ohjata, mutta se on taipuvainen hallitsemattomaan yliohjautumiseen.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Kysyn nyt vielä kerran...onko sillä että takapyörinen navat ovat ylempänä, kuin haarukoiden nivelpisteet, mitään merkitystä vakauteen ?

Omasta mielestäni kottikärrryjen työntäminen on vaikeampaa jos kädet on ylhäällä..verrattuna siihen jos painopiste on alhaalla.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

irakas kirjoitti:

Lizard100 kirjoitti:
"Liitetiedostoa ZIPHY 3.jpg ei ole enää saatavilla"

Miksi ei ole? Onhan se vaikka tässä:

ZIPHY 3.jpg

Sakari

Onko tässä akseliväli edes metriä ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Vastaa Viestiin