Tuo on kait semmonen letkuliitin, mikähän siinä kannattas olla vetosuunta ? Onko siitä peräkärry ratkasusta mitään kuvia ?
Miusta hienoo jos voi käyttää jotain jo keksittyä osaa "väärään" tarkotukseen kun se vielä löytyy tavallisista kaupoista.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Onko sinulla TMS ollut käyttöä tuolle toiselle sakaralle?
Sakari
Ei ole ollut käyttöä. Mulla on kärry ollut aina vasemmalla puolella kiinni. Puolihan vaikuttaa siihen kumpaan suuntaan pyörää voi rajatta kääntää kärryyn nähden. Niin jyrkkää käännöstä ei ajossa kuitenkaan tarvitse/voi tehdä että kärryn aisa ottaisi renkaaseen kiinni. Lähinnä tämä aisan puoli rajoittaa siis yhdistelmän käsittelyä pysähdyksissä, toiseen suuntaan voi tehdä kuinka jyrkän käännöksen vain ja toiseen suuntaan aika jyrkän. En muista että renkaan ottaminen kiinni aisaan olisi kuitenkaan käytössä haitannut edes pysähdyksissä yhdistelmään käännellessä. Eli jos itse tekisin tuosta kopion niin jättäisin kyllä toisen aisan kiinnityssakaran tarpeettomana tekemättä.
Meillä on aina silloin tällöin ollut tandemissa kiinni tuo kärry, siinnä rupeaa jo olemaan pituutta yhdistelmällä
Alla vielä kuvia kärrystä ja kiinnityksestä, idea varmaan käy niistä selväksi.
Kiitos hyvistä kuvista, joista todella hyvin selviää kiinnitysmekanismi. Onko näissä kuvissa originaali kiinnitys vai oletko tehnyt uuden? Kerroit tuolla aiemmin, että kiinnityssysteemi oli lapsekas ja saattoi irrota kesken ajon.
Itse meinasin laittaa kiinnityksen pulteilla ja siipimutterilla, mutta taidankin tehdä tämän tapaisen.
Itsekin arvelin, että toisella aisalla ei ole juuri käyttöä. Tuon yhden aisanhan voi kääntää tarvittaessa pystyyn, kun kärryä kuljettelee ilman pyörää.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kuvissa on orginaali kiinnityssysteemi. Se on muuten ihan hyvä ja fiksu, mutta tuon pyörään kiinnitettävän koukun muotoilisin toisin. Se on siis ollut syynä kärryn irtoamiseen. Koukun pää saisi kenties olla hieman pidempi/syvempi ja sen päässä saisi ulkopinnassa olla paksunnos joka estäisi sen ettei kärry sokka paikallaan ollessaan millään pääsisi irti. Itse ajattelin hitsata paksunnokset noihin koukkujen päihin (kärryn mukana tuli kolme koukkua) ja kokeilla toiminnan niin, kunhan vaan saisi aikaiseksi... Paksunnoshan ei saisi tulla liian lähelle sokkaa, sillä muuten se estää pyörän kallistamisen toiseen suuntaan kärryn suhteen.
Suunnitteluvirhe näyttäisi olevan. Siirtämällä sokan reikää alemmas koukun kulmanpuolittajan linjalle saadaan kiinnitys kestämään paljon suurempia kallistuksia ilman, että kärryn aisa pääsee pomppaamaan ylös koukusta. Ei kuitenkaan kannata siirtää kauemmas, kuin kulmanpuolittajalle, sillä muuten koukku voi tulla läpi toiseen suuntaan. Tämä ei tietenkään saa kärryä irtoamaan, mutta taittaa koukun tai rikkoo sokan.
Liitteet
Peräkärrykoukun muutos.png (7.86 KiB) Katsottu 3366 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Suunnitteluvirhe näyttäisi olevan. Siirtämällä sokan reikää alemmas koukun kulmanpuolittajan linjalle saadaan kiinnitys kestämään paljon suurempia kallistuksia ilman, että kärryn aisa pääsee pomppaamaan ylös koukusta. Ei kuitenkaan kannata siirtää kauemmas, kuin kulmanpuolittajalle, sillä muuten koukku voi tulla läpi toiseen suuntaan. Tämä ei tietenkään saa kärryä irtoamaan, mutta taittaa koukun tai rikkoo sokan.
Joo, onpa hieno oivallus! Vain siirtämällä sokan reikää alemmaksi pikaliitoksen pitävyys paranee.
Hyvä juttu, kun en vielä aloittanut liitososien tekoa, kun näin lopputulos paranee
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Toimisko se niin ett sokka ja saranatappi olis sama tappi, umpisilmukassa - yks tappi vähemmän ?
Vaikeuttaa käyttöä. Nythän kärryn asentaminen on helppoa, kun ei tarvitse muuta, kuin heittää kärryn aisan pää tuohon koukkuun. Siinä U-sokkaratkaisussa pitäisi molemmat pujottaa paikoilleen pitäen kärryn aisaa oikalla kohdalla oikassa asennossa. Tietysti, jos sokka olisi J-muotoinen, voisi saranaosa olla reiässään ja lukitus tehtäisiin työntämällä se J syvemmälle siten, että lyhyempikin tappi menisi reikäänsä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Itse ajattelin lisätä koukun pään paksuutta alla olevan kuvan mukaisesti (tosin paksunnos olisi omassa tapauksessa hitsi).
Yksi mahdollisuus on - vetoaisa on sopivasti 90 asteen kulmassa mutkalla - vääntää kiinnityskohtaa kierteelle, jolloin tuo reikä tavallaan siirtyy alemmas ja lukituksesta tulee varmempi. Pala putkeen estämään luttuun meneminen ja vetoaisa vain ruuvipenkkiin kiinni. Sitten toisesta päästä apuputkella varovasti ropelia aisaan. Menee ropelille tuollainen kohtuullisen helposti. -Myös vahingossa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma