Eksyin jviirret:in sivuille ja lueskelin pythonin ohjauksesta sekä jarruttamisen mahdottomuudesta käsijarrulla,koska ohjaaminen suoritetaan "ajatuksen voimalla" eikä ohjaustangolla. Mieleen tuli vuosien takaa rullaluistimet joissa oli käsijarru. Jarrukahva oli kiinni hanskassa tai vyöllä, josta sitten meni kuorellinen vaijeri luistimeen. kuvaa en näin kännykkäselaimella löytänyt tähän hätään.
Ei muuta kuin irtotanko käteen tai tukeva vyö jossa jarru- ja vaihdevivut helposti saatavilla.
Ideaa saa vapaasti kommentoida, käyttää tai lytätä.
Mun mielestä pythonin rentous tuli juuri siitä ettei käsillä ollut mitään tekemistä. Kun kädet lepää niin aivotkin lepää. Useinkin huomasi ajavansa "väärällä" vaihteella kun ajatus oli karannut ja kädet ei omin päin tajunneet pykälää vaihtaa.
Toki jos pythonilla ajon on tarkoitus olla tavoitteellista suorittamista niin kannattaa laittaa tangot ja kaikki mahdolliset kahvat ja mittarit. Itse en vain ymmärrä miksi tällaista käyttötarkoitusta varten edes rakentaa pythonia.
Mun mielestä pythonin rentous tuli juuri siitä ettei käsillä ollut mitään tekemistä...
Jukka
Ok, asia vilpitön. Teknisen kiinnostuksen takia olen näitä python-juttuja lukenut. Jossainpostauksessa mainittiin että jarrukahvaa painaessa tuli hallitsemattomia suunnanmuutoksia. Tällä tsydeemillä niistä ehkä mahdollisesti voisi päästä.
Disclaimeri: pythonia en ole livenä nähnytkään, ja oma etuveto ( ei python) on vasta työn alla.
Minä käytän etuhaarukan mukana kääntyviä käsikahvoja jossa on jarru- ja vaihdevivut kiinni.
Rauhallisessa ajossa vaihdetta voi pitää pienellä ja muutenkin vaihtamisen tarvetta on sen verran harvakseltaan ettei tämä muuta mielestäni ajonautintoa millään tavalla. Vastavuoroisesti kahvat auttavat jyrkemmissä käännöksissä ja kovemmissa vauhdeissa tasapainottamaan pyörää.
Jarrutus voi alussa olla vaikeaa mutta pitkähkön oppimisvaiheen jälkeen nämä ongelmat häviävät.
Nii, eihän niistä tangoista haittaakaan ole, eihän niistä ole pakko pitää kiinni ja tiukemmissa käännöksissä ovat tosiaan avuksi. Mutta opetelkaa nyt ihmeessä ensin ilman tankoja ajaminen...