Penkin molemmilla puolin kangas liimattuna, takana paksumpaa ja päällä vähän hennompaa. Takaosan liimauksen jälkeen jäykisty selvästi mutt laitoin vielä päällekin. Painoo oli ennen päällimmäistä kerrosta reilu 1800g ei siis mikään painonvartijan penkki
Tartteis vissiin jättää vaneri välistä pois ett sais kevyen mutt voiko se sitt kestää aikuisen käytössä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Penkki on vihdoin paikoillaan,kiinnitys systeemeissä olis vielä laittamista. Koeistumisen jälkeen voi sanoo ett miun penkeistä lähimpänä oikeen muotosta nojakin penkkii.
Aattelin sitt vaihtaa takarattaan isommaksi ku löysin 21 hampaisen tuon 16 hampaisen tilalle. Nexus 7 napaa purkamaan, irrottelin osat ja yritin pitää vaihdepeltihässäkän samassa asennossa. Rattaan sain vaihdettua ja lukkorenkaankin takasin mutta vaihdehässäkkä ei tunnu toimivan kuten ennen Lukkorenkaan jälkeen siinä on muovinen rengas josta en ymmärrä kuinka syvälle se pitäs mennä
Eikös tuossa vaihtajasysteemissä pitäs olla jousi joka palauttaa vaihteen pienemmälle, onkohan se siellä navan sisällä ?
Moinen pikkuhomma eikä meinaa onnistuu,muistaakseni joskus kuitenkin saman homman tehny
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Toi osa 38 on muovinen ja siitä en oo varma kuinka syvälle se pitää saada. Osat on kyllä oikeessa järjestyksessä mutt meneekö tarpeeks pitkälle ja oikeaan asentoon, pitää vielä askarrella- täytyyhän se onnistuu ku on aikasemminkin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ahaa, puhut osasta 38. Se on suojarengas. Hetkinen katson omasta pyörästäni....
...jatkuu
Siinä lukkorenkaan ulkopuolella on tuolle pehmeästä muovista tehdylle renkaalle oma uransa. Menee paikoilleen laittamalla ensin toisen reunan uraan ja sitten vyöryttämällä tuolta kohdin molempiin suuntiin, kuten renkaan päällelaitossa. Menee paljon helpommin paikoilleen, kuin lähtee pois. Kyllä siihen rako jää lukkorenkaan kohdalle niin, että lukkorengas näkyy sieltä välistä.
...jatkuu taas
Nythän minä vasta äkkäsin, mikä tuo osa on. Se on jousi, joka pitää vaihtajapaketin kasassa, kun se viimeinen bajonettimutteri (13) pannaan paikoilleen. Siksi siinä on rako lukkorenkaan puolella. Se tuottaa joustovaran tuolle vaihtajapaketille, jotta ei lonksu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kiitos, kyllä se tais nyt mennä. Yritin vissiin tuota 38 rinkulaa liian syvälle ensiks, enkä vaihtajaosaa saanu oikeessa asennossa laitettua. Miulla on tuossa yks mutteri enempi osien 13 ja 29 välissä. Vaikeinta pikkuosien värkkäämisessä on nykyään ett ei vanha taho nähdä enää, valoo pitäs olla hirveesti ja lasitkin on naarmussa tai rasvassa.
Aikamoista rohinaa tuntuu laakerit pitävän ku pyörittää, pitää kattoo keväämmällä uskaltaako tuota aukoo ja putsata. Nyt pitää saada ees yks pyörä ajokuntoon.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kiitos, kyllä se tais nyt mennä. Yritin vissiin tuota 38 rinkulaa liian syvälle ensiks, enkä vaihtajaosaa saanu oikeessa asennossa laitettua. Miulla on tuossa yks mutteri enempi osien 13 ja 29 välissä. Vaikeinta pikkuosien värkkäämisessä on nykyään ett ei vanha taho nähdä enää, valoo pitäs olla hirveesti ja lasitkin on naarmussa tai rasvassa.
Aikamoista rohinaa tuntuu laakerit pitävän ku pyörittää, pitää kattoo keväämmällä uskaltaako tuota aukoo ja putsata. Nyt pitää saada ees yks pyörä ajokuntoon.
Hyvä että onnistui.
Kyllä siinä tosiaan on se lukkomutteri. Se näkyy tuossa liitteenä olevan tiedoston kuvassa alarivillä. On olevinaan akselin osa.
Joo, täytyisi varmaan hommata sellainen 900 lumenin otsavalo ja kellosepän lasit. Olen joskus nähnyt Nojanallella, vai oliko se Ängeslevän Tapsalla, sellaiset. Noiden yhdistelmä olisi tietysti paras.
Sen rohinan vuoksi tuo minullakin on tuossa vieläkin purettuna. Siksi minä sen saatoin niin helposti katsoa. Minulla on ruostunut siinä rattaan puolella sen muovisen ison kupin (11) alla oleva laakeri (8) ja varsinkin sen kuulat (9). Ostin setin uusia kuulia, mutten ole saanut aikaiseksi laittaa niitä paikoilleen, kun rupesin arpomaan, miten sen kuulauran putsaisi. No, eipä ole tytär pyöräänsä kaipaillut vielä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kuvaa tästä pyörästä "valmiina" - vaikka eihän näistä koskaan oiken valmiita taida tulla.
P1011368.JPG (64.2 KiB) Katsottu 2952 kertaa
Uus penkki, takarattaaksi vaihdettu 21 hampainen talveksi, kammet 152 mm.
P1011370.JPG (46.21 KiB) Katsottu 2952 kertaa
Taas tummakuva yritin sitä kirkastaa mutt ei tainnut tallentua.
Kuva kuitenkin yrittää kertoo kuinka lähellä rissa hipoo reittä. Nyt on pienempi rissa jonka vaihdoin kun suurensin takaratasta - ei tarttennu ketjuja lyhentää ja aattelin samalla jos se mahtus paremmin pyörimään tuossa.
Ajokokemusta ei vielä näillä muutoksilla.
Penkin tukiin pitäs vielä hitsata joku kulmaraudan pätkä sivuttais tueksi.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kaupassa käväsin - penkki narisee ikävsti jostain kiinnityskohdista. Varmaan tuo lasikuitu vastaan metalli - jotain kumia ehkä väliin pitää laittaa. Muuten penkki tuntu aika hyvältä - yläosastaan vähän taipuu.
Tuota rissaa joutuu edelleen varomaan ja silti välillä nappaa housusta kiinni. Oikeeta jalkaa joutuu pitämään mahollisimman oikeella, ajaminen ei oo niin rentoo. Joku rissan suojs pitäs värkätä.
Ohjaus asentoo pitää vielä muokata nyt kädet on liian koukussa ja käsiä joutuu pitämään tangolla. Ohjaus on aika herkkä eli vähän levoton.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ohjaus asentoo pitää vielä muokata nyt kädet on liian koukussa ja käsiä joutuu pitämään tangolla. Ohjaus on aika herkkä eli vähän levoton.
Tarkoitat varmaan hitaassa vauhdissa. Näyttäisi olevan reilumpi jättö, noin 150 mm ehkä. Tuon jätön puolesta voisit tehdä haarukan etupuolelle toiset dropoutit, niin jättö pienenisi ja ketjulinjakin oikenisi ohjausakselin suuntaiseksi. Itse kyllä laittaisin suuremman taittopyörän, joka sekin oikaisee ketjulinjaa.
Käännä stemmi oikein päin, niin menee kädet suoremmaksi ja heiluri poistuu kokonaan. Vai ottaako polvi tankoon? Yritä saada kuva kuskin kanssa.
Onkos sinulla jalkajarru tuossa. Millä paluuketjun taittopyöräbloki on kiinni rungossa. (lähikuva)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ohjaus asentoo pitää vielä muokata nyt kädet on liian koukussa ja käsiä joutuu pitämään tangolla. Ohjaus on aika herkkä eli vähän levoton.
Tarkoitat varmaan hitaassa vauhdissa. Näyttäisi olevan reilumpi jättö, noin 150 mm ehkä. Tuon jätön puolesta voisit tehdä haarukan etupuolelle toiset dropoutit, niin jättö pienenisi ja ketjulinjakin oikenisi ohjausakselin suuntaiseksi. Itse kyllä laittaisin suuremman taittopyörän, joka sekin oikaisee ketjulinjaa.
Minä en viivottimella tähtäilemällä jättöä kuvasta ihan noin isoksi saanut, näyttäisi että ketju on aika lailla ohjausakselin suuntainen vetopuolella?
Ohjaus on luonnostaan herkkä kun akseliväli on noin lyhyt, 1020mm?
Juu, minun virhe. Katsoin, että ohjausakseli on haarukan suuntainen, mutta eihän se olekaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jättö noin 100mm. Lyhyellä akselivälillä on varmaan vaikutuksensa.
P1011376.JPG (69.14 KiB) Katsottu 2853 kertaa
Vetopuolen rissa on vähän pieni saattaa ottaa ketju haarukkaan ajaessa.
Paluupuolen rissa roikkuu metallitapissa putkilemmarin varassa - lemmarista voi vähän säätää kireemmälle tai löysemmälle ketjua.
Jalkajarru joo.
Kuva kuskinkanssa myöhemmin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.