Deltan takaveto molemmilla takapyörillä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Deltan takaveto molemmilla takapyörillä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Deltan takaveto.png

Olen tässä miettinyt toimisikohan deltassa molempien takapyörien veto kuvan mukaisella tavalla. Molemmilla puolilla olisi normaalilla vapaarattaalla toimiva yksirattainen takakiekko jolloin tasauspyörästöä ei tarvittais. Kaarteessa sisäpuolinen kiekko vetäisi ja ulkopuolinen olisi vapaalla. Suoraan mentäessä molemmat vetäisivät. :roll:

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 21 Helmi 2013, 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Deltan takaveto molemmilla takapyörillä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Emmä oikeen keksi että miksei toimis. Takavaihtaja vois ehkä jäädä johonkin esteeseen :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Deltan takaveto molemmilla takapyörillä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Light foot cyclesillä oli ennen tällainen malli, mutta ei näytä enää olevan. Ilmeisesti haitat(tehohäviöt, lisääntyneet huoltokohteet ja paino) voittaa hyödyt olosuhteissa joissa pito ei ole ongelma? Varsinkin tuon väliakselin laakerointi on haasteellinen. Siihenhän on käytännössä pakko laittaa kolme laakeria. Pitää olla pirun jämäkkä akseli ja runko ettei kumpikaan taivu missään tilanteessa yhtään. Jos taipuu niin kolmen laakerin läpi menevän akselin pyörittämin vaatii oikeasti voimaa lujasti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Deltan takaveto molemmilla takapyörillä

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Light foot cyclesillä oli ennen tällainen malli, mutta ei näytä enää olevan. Ilmeisesti haitat(tehohäviöt, lisääntyneet huoltokohteet ja paino) voittaa hyödyt olosuhteissa joissa pito ei ole ongelma? Varsinkin tuon väliakselin laakerointi on haasteellinen. Siihenhän on käytännössä pakko laittaa kolme laakeria. Pitää olla pirun jämäkkä akseli ja runko ettei kumpikaan taivu missään tilanteessa yhtään. Jos taipuu niin kolmen laakerin läpi menevän akselin pyörittämin vaatii oikeasti voimaa lujasti.

Jukka

Kovasti varteen otettava näkökohta. Houkuttaisi kuitenkin kovasti kokeilla esimerkiksi siten, että laittaisi väliakseliin neljä laakeria eli laakerit keskirattaiston molemmille puolille. Väliakselin voi tukea hyvin viereiseen 50 x 1,5 mm:n putkeen.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin