Lisää isompia pykäliä ensi kesäksi kun ne edellisestä pyörästä meinaa loppua kesken, tiedä sitten tuleeko liiankin isoja pykäliä kun edellisessä pyörässä ei pieniä vaihteita meikäläiselle ollut yhtään liikaa.
Juu eli otsikon mukaista pyörää rupesin suunnitteleen ja etu haarukaa jo muutamana iltana värkkäillyt ja aikalailla sen valmiiksi saanutkin, vaihtajan paikka vielä heftissä.
Mikähän olisi hyvä jättö 28" renkaalla?... vai sama noin 5cm kuin 20 tuumaisessa renkaassakin?
Entä mikä olisi hyvä ohjauskulma? kun euthaarukka on melkein suora, saattaa olla 5-10mm offsettia.
Saa nähdä valmistuuko ikinä kun elellisenkin valmiiksi saaminen oli työn ja tuskan takana.
Liitteet
IMG_0333.JPG (137.18 KiB) Katsottu 4899 kertaa
Viimeksi muokannut noja, 19 Maalis 2013, 22:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ootko ite tuon haarukan tehny vai taivuttanu jostain normihaarukasta ? Vähän ehkä pystympikin vois olla tuo haarukan asento ku tuossa kuvassa, tää on ihan silmämääränen arvaus. Siis ihan hiukan. Antakoon viisaammat tarkat jätöt ja kulmat.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mun etuvetoisessa on keulakulma 78° ja jättö 70mm, 47-559 kiekoilla.
No asteet olis aika liki, kuvissa keulakulma jotain 75-80 astetta, jättöä en oo mitannut ja rengas tossa on 37-622.
Kiukaastako teit "ahjon"
Joo tai oikeestaan talon lämpökattilan pesästä, täyty vähän säveltää kun oli jäänyt happipullon hana auki ja senhän tietää että oli tullut ilmat pihalle . Tota toista haarukkaa lämmittelin nestekaasulla, pienellä töhöllä oli vähän hidasta puuhaa.
Eipä ihan vuotta kerinnyt olla jäissä tämä projekti mutta, taas jatkuu...
Vuosi sitten keväällä tällä tuli ajeltua joku 150km, ensin penkin takatuet oli pulttaamalla kiinni molemmista päistään, penkin säätämisen helpottamiseksi. Oli kuitenkin liian huteran tuntuinen, tuntui että runko kiertyi aina polkemisen tahtiin.
Seuraavaan versioon hitsasin vinoputken penkin selkänojan taakse ja etuhaarukan tukemaan selkänojaa.
(Liitetiedosto kuvat väärässä järjestyksessä, saakohan niiden järjestystä muutettua?)
Etuhaarukka penkin tukena ei kuitenkaan miellyttänyt silmää ja sitä myöten projekti unohtui keväällä 2012. Tänään tuli urakoitua pyörän takapää uusiksi, jarrutapit siirsin etuhaarukasta runkoputkeen, samalla lyhensin akseliväliä. Penkkiä tukemaan tulee vielä jotkut putket. Tarakkaakin piti ruveta sommittelemaan jospa sille sattuisi olemaan ensi kesänä käyttöä . Nyt vaan vaivaa että tulikohan pyörästä liian töpö kun, akseli väliksi tuli 106cm.
Etuhaarukka penkin tukena ei kuitenkaan miellyttänyt silmää ja sitä myöten projekti unohtui keväällä 2012. Tänään tuli urakoitua pyörän takapää uusiksi, jarrutapit siirsin etuhaarukasta runkoputkeen, samalla lyhensin akseliväliä. Penkkiä tukemaan tulee vielä jotkut putket. Tarakkaakin piti ruveta sommittelemaan jospa sille sattuisi olemaan ensi kesänä käyttöä . Nyt vaan vaivaa että tulikohan pyörästä liian töpö kun, akseli väliksi tuli 106cm.
No pysyyhän siinä pää vielä taka-akselin etupuolella. En tiedä tuosta etuhaarukan kulmasta joka on pystymmässä kuin MetaPhysic:ssä ja diy-Vendetta:ssa mutta näillä kahdella on sama metrin akseliväli ja ihan näppäriä on ajaa. Penkki on molemmissa enemmän selällään, noin 20 asteessa.
Eilen ajelin kolmenkympin testilenkin ja kai tämä täytyy tässä vaiheessa todeta valmiiksi, viimeistelyä ja maalausta lukuunottamatta. Testin perusteella jos nyt pitäisi päätää että kummalla pyörällä ajaisin ensi kesän ajot niin en epäilisi hetkeäkään, valitsisin vanhan pyörän. Ajo asento tuntuu tässä pyörässä paremmalta kuin vanhassa, pitääpä vähän fiksata vanhaa pyörää siltä osin. Huononpia puolia on että tämä uusi pyörä tuntuu jotenkin huteralat ja löysältä, eikä se tunnu oikein rullaavankaan hyvin. Mutta täytyy ajella lisää ja vuoron perää vanhalla ja uudella, niin pystyy sitten paremmin vertaileen.
Aikalailla samanmalliseen pyörään oot päätyny ku miun midraser kopio. Samat tuntemukset miulla, vanhassa vara parempi. Mutta totuttelun jälkeen ajotuntuma voi parantua ja tykkääminen lisääntyy.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Huononpia puolia on että tämä uusi pyörä tuntuu jotenkin huteralat ja löysältä,
En nyt löytänyt kuvaa vanhasta pyörästäsi, mutta tuohon huteruuden tuntuun vaikuttaa ainakin osittain tuo ohjaustangon "heiluri", eli tankoa ei käännellä vaan sitä siirrellään sivusuunnassa ja samalla kuljettajan paino siirtyy "väärään suuntaan". Jos rakentelu intoa piisaa niin kokeile ihmeessä teräsmies/open cockpit -tankoa:
Kädet siis ajaessa näin:
Lyhyt akselivälisessä ei kädet juuri liiku sivu suunnassa ohjatessa. Tuossa ilman vastus aavistuksen suurempi ja yli tunnin ajorupeamissa mulla alkaa olkapäät rasittuun, mutta muuten mukavempi ja parempi kuin tuollainen suuri heilurinen hamsteri ohjaus.
Huononpia puolia on että tämä uusi pyörä tuntuu jotenkin huteralat ja löysältä,
En nyt löytänyt kuvaa vanhasta pyörästäsi, mutta tuohon huteruuden tuntuun vaikuttaa ainakin osittain tuo ohjaustangon "heiluri", eli tankoa ei käännellä vaan sitä siirrellään sivusuunnassa ja samalla kuljettajan paino siirtyy "väärään suuntaan". Jos rakentelu intoa piisaa niin kokeile ihmeessä teräsmies/open cockpit -tankoa:
Minä sanoisin oman isopyöräisen kokemukseni perusteella, että isopyöräinen on hyvin herkkä emäputken laakerin, kiekkojen laakerien ja takahaarukan punoutumisjouston määrille. Laakerit on helppo tarkastaa, mutta takahaarukan punoutumisjousto pitäisi oikeastaan laskea, mutta siihen tarvittaisiin tarkat mitat. Tai sitten mittaamalla. Minä varmistaisin laakerien välykset pois ensin ja sitten tukisin takahaarukan istuimen selkänojan reunoihin parilla tikulla. Jos tämänkin jälkeen on hutera, ei kysymys jole joustoista, vaan ainoastaan erilaisesta tuntumasta, joka johtuu korkeammista pyöristä uudessa pyörässäsi.
Tässä muuten nojan matalampi pyörä
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma