Raptobike midracer kopio

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Olen sorvannut aika monia tuommoisia taittopyöriä pommi-muovista, mutta kyllä motiivi loppuisi alta aikayksikön, jos vaadittaisiin niihin hampaat. Olisivat älyttömän työläitä tehdä kotikonstein, ja ilman hampaitahan ne ovat toimineet aivan hyvin.

No ei kai? Porataan vain sopivat reiät puolen tuuman jaolla taittopyörän läpi ennen sorvausta. Sitten kun ketju-ura sorvataan niin nämä reikien jämät muodostaa hammastuksen:

Kuva

On toki haastavaa jos käytössä ei ole kuin käsipora.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

No ei kai? Porataan vain sopivat reiät puolen tuuman jaolla taittopyörän läpi ennen sorvausta. Sitten kun ketju-ura sorvataan niin nämä reikien jämät muodostaa hammastuksen:

Kuva

On toki haastavaa jos käytössä ei ole kuin käsipora.

Juuri näin olin ajatellut tehdä itse josko saan aikaseksi. Metaan pitäis pyöräyttää tollanen ainakin vetopuolelta hammastettu malli... vielä kun pääsis sorvilla päräyttämään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jakolevynä ja poran ohjurina voi käyttää sopivaa takapakan ratasta. Tekee sorvissa ensin työstettävään kappaleeseen sopivan kokosen ohjurin tälle rattaalle. Sen jälkeen laitaa sen rattaan siihen ohjuriin ja poraa ensinmäiset reijät niin että saa tehtyä kierteet työstettävään kappaleeseen. Kun saa kaksi vastakkaista puolta lukittua pultilla . Voi tuota ratasta käyttää jakolevynä. Näin olen itse valmistanut nämä jaot. :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Miun ite sorvaamissa rissoissa ei oo tuota keskiuraa. Ei ollu sopivaa talttaa tai työkaluu. Mikähän tuohon POMmin työstöön olis paras työkalu ? Mie sorvasin puusorvissa ja ilmeisesti puuntyöstöön tarkotetuilla taltoilla, välillä haukkaa pahasti - eli varovasti pitää lastua ottaa. Jos vielä tekee nuo hampaat edellä kuvatulla tavalla, pitäskö työkalu olla enempi "viilamainen" siis hiomalla ottava ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos puutaltoilla sorvaat , voi kyllä haukata aika pahasti. Käypä jossain koneistamossa , tai sellaisessa liikkeessä sosta saisit ostaa lellaisen metalisovin teräpalan joka olisi salmiakkikarkin muotoinen. Sitten lattaraurasta kyhäät sille sellainen puusorvitaltan ja ruuvaa tuo kärkipala siihen kiini . Tämmösiä taltoja on olemassa valmiina .Saa helposti tehtyä itsekin. :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja jori »

Sovittakaapa ketjua sellaiselle rattaalle ja kastokaa tarkasti. Ketju ei isolla kosketuskulmalla istu suinkaan hammasvälien pohjassa, vaan ketjun lenkkiväli on aina hiukan venynyt ja ketju istuu siis vähän ilmassa. Eturattaalla tuon helposti näkee. Kun taittopyöräkäytössä ketjua kiristetään ketjun rullat kiristyvät kiilamaisesti hammaskylkeä vasten ja kontaktivoima on paljon suurempi, kuin pyöreällä kehällä. Venynyt ketju kun siirtyy kosketuksessa eri paikkaan ja veto vaihtaa puolta hammasvälissä tulee rullan ja hammasvälin kesken ylimääräistä liikettä, joka syö kallista polkemisenergiaa.

Tämä on hypoteesi ja mittauslaitteisto on jo suunniteltu. Rakentamaan, saatikka mittaamaan, ei vielä päästy.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

No ei kai? Porataan vain sopivat reiät puolen tuuman jaolla taittopyörän läpi ennen sorvausta. Sitten kun ketju-ura sorvataan niin nämä reikien jämät muodostaa hammastuksen:

Kuva

On toki haastavaa jos käytössä ei ole kuin käsipora.

Juuri näin olin ajatellut tehdä itse josko saan aikaseksi. Metaan pitäis pyöräyttää tollanen ainakin vetopuolelta hammastettu malli... vielä kun pääsis sorvilla päräyttämään.

Pitää kysyä kun ei tiedä. Mikä estää halkaisemasta pyörää pystysuunnassa ja panemasta metallista hammasratasta siihen väliin?

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Ei kai sitä mikään estä.

Rakenteesta tulee vain helpompi noin. Laakerointi on hyvä toteuttaa yhteen kokonaiseen kappaleeseen ja systeemiin ei tule ylimääräisiä liikkuvia osia. Jos siinä olisi kolme erillistä kiekkoa rinnakkain, niiden kaikkien mukana pysymiseen pitäisi olla jokin kiinnityssysteemi.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hopea kirjoitti:

Ei kai sitä mikään estä.

Rakenteesta tulee vain helpompi noin. Laakerointi on hyvä toteuttaa yhteen kokonaiseen kappaleeseen ja systeemiin ei tule ylimääräisiä liikkuvia osia. Jos siinä olisi kolme erillistä kiekkoa rinnakkain, niiden kaikkien mukana pysymiseen pitäisi olla jokin kiinnityssysteemi.

Yksi vaihtoehto on sorvata toinen muovinen pääty niin että siinä on holkki joka pitää molemmat laakerit sisällään ja jonka ulkopinnalle tulee sitten metallinen hammasratas ja toinen pääty. Menee vaan muovia hukkaan.

Yllättävän hyvin pienellä taitolla (ja vähän isommallakin lowracerissa) pelaa tollanen hammastettu muovinen taittopyörä. Ja ei pidä melua. Mun Optimassa on lisäksi vain yksi laakeri...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Tällä pyörällä taas ajanut muutamana päivänä kun kyllästyin ravan roiskumiseen kolmipyörällä. Tänään olin huomaavani ett ohjaus ei niin paljon vispaa, joko oon oppinu tai tottunu.
Jos tuohon kesäks hommais kojakit tai vastaavat ni varmaan kulkis tämäkin.
Tuo rissakaan ei niin usein nappaa lahkeesta kun vaihdoin "sukkahousut"jalkaan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuli taas peräkärrylle käyttöö, tuunasin uuden aisan tuohon vanhaan kontin runkoon. Lumikolasssa oli rikkinäinen aisa jossa oli olevinaan sopiva kulma, todellisuuvessa tais jäädä liian loivaksi - takarengas hankaa jyrkemmäsdä mutkassa. Ei täll pyöräll voi jyrkkiä käännöksiä muutenkaan tehdä. Aisa on pyörässä kiinni sisuskunilla ja kuormaliinalla, tietysti.
Toivottavasti nyt pysyy pystyssä töyssyissä - kohta nähään.

Petri

Liitteet
2013-04-11 13.47.51.jpg
2013-04-11 13.47.51.jpg (176 KiB) Katsottu 4123 kertaa
2013-04-11 13.48.28.jpg
2013-04-11 13.48.28.jpg (152 KiB) Katsottu 4123 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvin pelas tyhjänä sekä lastattuna, vajaa 20km ajoa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Paluu rissa kun siirsin vähän ulos rungosta niin taitaa nyt ketju pysyä paikoillaan.
Ekaa kertaa kuukauteen pyörällä liikkeellä, ei oikeen tuo katkennu kylkiluu tykkää töyssyista. Pitää alotella sairauden jälkeen varovasti, hikee pukkaa heti.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Taas rupes tiputtaa ketjua, muutaman kerran jo tänään. Olisko venyny ja nyt liian löysällä ?
Tuossa ei oo ketjunkiristäjähäkkiä, joutuuko sen laittamaan ennenku tästä taudista pääsee ?
Nuo ketjulinjatkin menee vähän miten sattuu, toinen ratas sojottaa toiseen suuntaan ja rissa toiseen :? pientä säätöö tarteis kai tehdä.

Peetri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja jori »

Piti oikein kaivaa kuva esiin, jotta muistaisin, millainen tuo oli. Panin kuvat vähän valostettuna tähän alle.
Saattaa tosiaan olla, että ketjun pitää tuollaisessa kiristimettömässä olla vähän tiukemmalla. Saat kuitenkin kiristimen laittamalla paluuketjublokin kiinni runkoon jousella. Kumiköysilenkki toimisi varmaan ihan hyvin.
Pitää kuitenkin varmistaa paluuketjublokin sivusuunnan rajoitus, jottei se kovasti pääsee heilumaan sivusuunnassa ja vaihtamaan olemattomalle vetorattaalle. :D

Nyt kun uudelleen katson tuota kuvaa, niin sinullahan on siinä kiristys. Kiristimestä on vain vara loppunut. Lyhennä vähän ketjua ja löysää klemmaria, jotta tulee kiristysvaraa. Sitten vaan klemmarin ruuvista kiristät ketjun sopivaksi.

Ei vain. Etuvetoinen tarvitsee todellisuudessa hiukan joustoa ketjuun, sillä kääntämisen aiheuttama ketjun kiertyminen lyhentää ketjua. Ei paljon, mutta kuitenkin. Minä lyhentäisin ketjua pari lenkkiä ja vaihtaisin klemmarin (kumi)naruun. :D

Liitteet
PW3.png
PW3.png (482.13 KiB) Katsottu 3611 kertaa
PW2.png
PW2.png (425.2 KiB) Katsottu 3612 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin