Suurempi vaikeus on saada siihen noinkin pieni jättö (13 cm). Kuten Petri tuossa äsken kertoi hänen ohjauskulmillaan olisi jättö luontojaan ollut 17 cm.
Vendettassa on jättöä vain normaalit 8 cm, mutta silläkin mennään kovaa. Väitän yhä, että ne ranskalaisten ohjeet suuresta jätöstä ovat tarvikkeiden tulosta, ei niinkään harkinnan ja suunnittelun tulosta. Miksi muuten Cruzbiket, Vendettat ja muut pystymmät MBB-pyörät voisivat toimia. Vino ohjausakseli aiheuttaa vielä suuremman efektiivisen jätön jalkojen painon takia, eli siinä riittäisi Vendettaakin pienempi jättö.
-Luulisin. En tiedä, kun en ole kokeillut. Uskon kuitenkin, ettei ole kukaan muukaan kokeillut. Ei edes ne ranskalaiset, jotka ohjeita laativat.
Nii, ajetaanhan sillä pyhtonillakin ja jättö on puoli metriä ranskalaisten oppien mukaisesta Tuolla aiemmin maintulla tavalla tuo suuri jättö on perusteltu, ainakaan minä en väitä että se toimisi jotakin muuta paremmin. Useimmille riittää että se toimii.
Taitaa jalkaohjauksessa olla aika yhdentekevää kuinka suuri se jättö on, jalkojen voima suhteessa pyöräilynopeuksien aiheuttamiin etupään voimiin on niin suuri että kaikki toimii. Rajat toki löytyy, ängeslevän python nakkasi puolen metrin negatiivisella jätöllä pyörän nurin alle 30km/h nopeudessa, magesin pythonilla 30cm negatiivisella jätöllä rajanopeus oli jossakin 50km/h nopeammalla puolella, bonen baby python on 20cm negatiivisella jätöllä stabiili kaikissa tanskan mäissä... Positiivisen jätön rajanopeuksista en ole lukenut, flevo on muistaakseni aika isolla jätöllä myös...
Jos nyt rupeisin koekaniiniks ja koeilisin "normaalijättöä" 55 asteen ohjauskulmalla niin 32 mm kumeilla laskuri antoi 160 mm offsettiä jolloin jättö olis 48 mm. Ehkä tuosta sais katovalle motiiville jatketta, ei olis pelkkää toisten apinointia.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pienet mittailut kiekon ympärillä osottivat ett 150mm offsetti on aika paljon Pyörän geometria tai etuhaarukan muuttuu paljon. Jos dropoutit laittaa keskiöltä tuleville putkille ja taaksepäin niiden jatkeisiin kiinnittää haarukan - ohjausnivel tulee lähes nivusten kohdalle haarukaksi riittäs varmaan joku 20":sen haarukka.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pienet mittailut kiekon ympärillä osottivat ett 150mm offsetti on aika paljon Pyörän geometria tai etuhaarukan muuttuu paljon. Jos dropoutit laittaa keskiöltä tuleville putkille ja taaksepäin niiden jatkeisiin kiinnittää haarukan - ohjausnivel tulee lähes nivusten kohdalle haarukaksi riittäs varmaan joku 20":sen haarukka.
Toinen mahdollisuus tehdä iso offsetti on taivuttaa haarukkaa heti sieltä kruunun alta. Sahalla melkein poikki pala pois välistä ja hitsaamalla kiinni. Haarukkaputki on ihan hyvää hitsattavaa. Eikös syväri tehnyt juuri näin.
ED. Syväri tekikin koko haarukan "pitkästä tavarasta".
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pienet mittailut kiekon ympärillä osottivat ett 150mm offsetti on aika paljon Pyörän geometria tai etuhaarukan muuttuu paljon. Jos dropoutit laittaa keskiöltä tuleville putkille ja taaksepäin niiden jatkeisiin kiinnittää haarukan - ohjausnivel tulee lähes nivusten kohdalle haarukaksi riittäs varmaan joku 20":sen haarukka.
Toinen mahdollisuus tehdä iso offsetti on taivuttaa haarukkaa heti sieltä kruunun alta. Sahalla melkein poikki pala pois välistä ja hitsaamalla kiinni. Haarukkaputki on ihan hyvää hitsattavaa. Eikös syväri tehnyt juuri näin.
2013-07-14 11.48.50.jpg (192 KiB) Katsottu 2925 kertaa
väänsin ohjeen mukaan haarukan ja nyt se näyttää miusta aika hyvältä eikä semmoselta sätökseltä jos oisin tehny "omastapäästä"
Jättö n. 50 mm ohjausjulma n. 55 astetta ehkä kuvassa vähän alle.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hee, nyt näyttää hyvältä. Yläputki vielä tuohon siteeksi, niin pääset koeajamaan ja sitten kirjoittamaan koajoraporttia, jota nyt tuon muutoksen jälkeen kuumeisesti odotan.
ED: Puuttuuhan sieltä takaakin jotain ja alta näkyy vielä olevan poikki.
ED2:
Kuvan perusteella mittasin jätöksi 66 mm ja ohjauskulmaksi 57 astetta haarukan offsetti oli 135.
Liitteet
PWMBB.jpg (91.02 KiB) Katsottu 2914 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pyörä on valmis hyvin suunniteltu niin ite valmistaminen kesti vajaan työpäivän.
Ajamaan
Johan sinä olet toista tuntia pyöräillyt. Äkkiä nyt jo raporttia tulemaan.
Ai, miten niin intoa piukassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eka kilsa ajettu eestakasin. Lähteminen vaikeaa varsinkin ylämäkeen, sitä haukkausongelmaa ei todellakaan ole, Ohjauksessa "alkujäykkyyttä" mutta sitten kääntyy aika tarkasti hiljasessakin vauhdissa. Opettelemista vaatii tietysti mutta uskon että kulkee sen jälkeen.
Pyörä ei varmastikaan ole suora, ohjaus puoltaa oikeelle ja kääntäminen on vaikeempaa/jäykempää vasemmalle.
Kammet on liian pitkät 170mm, pitäs vaihtaa lyhyemmiks niin paremmin yläsin polkemaan - nyt on ihan sillä hilkulla ett yletän. Etureisi ottaa hiukan ohjaustankoon, joka ei todellakaan oo lopullinen kunhan heppasin kiinni.
Takareisi ottaa haarukan olkapäihin, varsinkin käännöksissä, pitäskö penkkiä nostaa tai keskiötä ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eka kilsa ajettu eestakasin. Lähteminen vaikeaa varsinkin ylämäkeen, sitä haukkausongelmaa ei todellakaan ole, Ohjauksessa "alkujäykkyyttä" mutta sitten kääntyy aika tarkasti hiljasessakin vauhdissa. Opettelemista vaatii tietysti mutta uskon että kulkee sen jälkeen.
Pyörä ei varmastikaan ole suora, ohjaus puoltaa oikeelle ja kääntäminen on vaikeempaa/jäykempää vasemmalle.
Kammet on liian pitkät 170mm, pitäs vaihtaa lyhyemmiks niin paremmin yläsin polkemaan - nyt on ihan sillä hilkulla ett yletän. Etureisi ottaa hiukan ohjaustankoon, joka ei todellakaan oo lopullinen kunhan heppasin kiinni.
Takareisi ottaa haarukan olkapäihin, varsinkin käännöksissä, pitäskö penkkiä nostaa tai keskiötä?
Ohjauksen puoltamista voi taklata etupyörää kallistamalla. Oikealle puoltavaa pyörää pitää kallistaa rungossa oikealle, jolloin renkaan ja tien kosketuskohta siirtyy vasemmalle ja vähentää puoltamista. Dropoutteja viilaamalla, tai jos on paljon säädettävää, rälläkällä poikki ja uudelleen kiinni parempaan paikkaan.
Minusta sinun kannattaa ensin nostaa istuinta ja vaihtaa lyhyemmät kammet. Kun panet lyhyemmät kammet, vähenee tuo olkapäiden tuntuminen takareisissä muutenkin, koska jalat eivät joudu kurottamaan niin suoraksi.
Onneksi olkoon! Taas näki uusi nojapyörä päivänvalon itäsuomessa. Jo toinen tänään.
Ex oriente lux!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma