Silloin kun kirjoittelin tähän ketjuun viimeksi, en ollut vielä ajanut nojapyörällä metriäkään talviajoa. Nyt olen. 
HP Gekko FX toimi talvella hyvin. Nastarengas vetävässä pyörässä se nousi Käpylän mäetkin ihan kiitettävästi. Tosin aika nopeasti oppi välttämään lähtemistä kun uutta lunta oli yli 10 cm. Silloin vain työntövoima ei riittänyt kumoamaan kahden kahlaavan eturenkaan aiheuttamaa vastusta, ei edes tasaisella. Eikä asiaa yhtään auttanut se kaupungin kuormaaja, joka on ottanut tavakseen ajaa aamulla pyörätietä Veräjämäestä Savelaan aura ylhäällä. 
Talven jälkeen vasta tajusin, että jarruista oli lähtenyt teho ihan kokonaan. Ilmeisesti suolainen lumi todella söi Avid BB5:n jarrupalat kolmessa kuukaudessa ihan pilalle. Uusilla paloilla jarrut toimivat taas kuten pitikin.
Mutta siis nyt voin kokemuksesta sanoa, ettei tuo Hasen ja HP-V:n ero todellakaan johdu tekniikasta fillarissa vaan juurikin tekniikasta ajajassa.