No harmi kun ei törmätty, teoriassa oltas voitu tulla vastaankin
Sellainen tuuli, että ei minua ainakaan pystärin satulaan olisi saanut.
17.7
- Pv.
148 km
24,8 kmh
71,8 kmh
1095,5 km yht.
Eilen näin tievvarsikyltin jossa mainostettiin buffettia ja kievaria ennen Taivassaloa ja ajattelin parkkeerata lähelle sitä, pari vähän huonommin nukuttua yötä niin oli oletus, että aamulla nukkuu pitkään ja niin nukuinkin... Kun edellisen päivän tarinat olin saanut loppuun ja lähetettyä niin lähtö tapahtuikin puolessa tunnissa mutta enpä pyörääkään katsellut saati rasvannut.
Kun varakumit on edessä ja tavarat on pari pussia pienempänä nyssäköinä niin pakkaus on helppoa eikä kaikkea tarvitse aina purkaa.
Kievarin ruoka oli hyvää mutta varamahan tartteisi mihin tankkaa, juoda kehtasin tällä kertaa 8 desiä, mieli teki kyllä lisää kun oli poikkeuksellisen hyvää kotikaljaa.
Syödessä pohdiskelin eri seutukuntien vieraanvaraisuutta foorumitekstien innoittamana ja luulisin, että maakuntien erot on tasoittuneet Päätalon ajasta jolloin hän 40-luvulla etsi yökortteeria Hämeen taloista halulla hartaalla kun taas Kainuussa silloin ei asiaa juuri tarvinnut kysyäkään. Nykyisin ei tietenkään ole samanlaista kulkumiesten perinnettä mutta voi niitä eroja suhtautumisesta retkeilijöihin olla? Joskus puhelinmyyjän uraa koittanut ja kun Lapin puhelinluettelon perusteella soitteli miesten nimiä läpi metsästysaikaan niin puolet oli metsällä... Jos siis itse liikkuu luonnossa niin ymmärtää sitten toisiakin ja yrittää antaa vinkkejä muille? Ja metsässä yöpyjää ei pidetä outona? Se kuva minulle ainakin on välittynyt pohjoisesta.
Taivassalon kirkolla poikkesin ja tämän seutukunnan kirkoista voi päätellä alueen olevan vanhastaan asuttu ja vaurasta. Kun ruokapaikassa söin kahvin sijaan jälkiruuan niin kahvihammasta kolotti, torilla näkyi sopivan oloinen koju aivan erinomaisine munkkeineen ja kolotuksen sai pois, vaikka syöminen maksaa niin sitä en reissussa laske koska reissussa pitää syödä hyvin...
Sain Pieteriltä mainos/infolappusia kinnereistä ja torikojulla kohtasin henkilön jolle ensimmäisen jaoin, ehkä n. 12-vuotias ja kysymystulvasta päätellen lähes yhtä innostunut kuin minä
jossain vaiheessa totesi, että pitää alkaa säästämään. Hieno mies, ymmärtää jo noin nuorena elämän realiteetit 
Uuteenkaupunkiin matkatessa rupesi jossain vaiheessa aina juilasemaan polvesta, siitä terveestä ja minä miettimään mistä johtuu? No kotona olin virittänyt nippareilla runkoputkeen jalkojen väliin juomapullotelineen ja se oli vinossa ja ison pullon kanssa tulin polkeneeksi vähän polvi sivuttain vinossa. Samoin kun ajan luut ulkona niin mieluusti ohjailen vasemmalla kädellä jolloin ohjaustangon varsi tulee vasemmalle vinoon ja tällöin poljen helposti jalka vinossa. Pullo suoraan niin juilasutkin loppui, on se pienestä kiinni 
Uusikaupunki yllätti, odotin jotain 70-lukulaista mutta samanoloinen idyllinen rannikkokaupunki kuin muuallakin, viihtyisä siis. Keskustan rantaraitilla kävin kruisailemassa ja jossain vanhassa makasiinissa kahvilla ja kirjoittamassa. Ennen kaupunkia poikkesin infotaululla ja siinä oli mainos merimiehen talosta 1700-luvun asussa ja sen löysinkin, ainakin osoitteen perusteella mutta kun ei ollut kylttejä niin en poikennut, lieneekö varsinaisen museon oheiskohde joka oli kivenheiton päässä? Löysinpä matkalla leipomonkin josta karjalanpiirakoita.
Matkalla hokasin myös muistokiven jossa oli Raumankieltä eteläisellä murteella "hanttvärkkäreitte" -kunniaksi, plokintekijä rupesi kiinnostamaan, että mikä on ja mitä intternetti ei tiedä niin sitä ei tarvitsekaan tietää. Kuukkeloin siis ploki -sanalla ja vastaukseksi tuli mm. Sivuja jossa ihmetellään maailman menoa + puhutaan paskaa eli ehkäpä tämä käsityöläinen on ollut se henkilö kun on lähdetty laivalla kaukaisiin maihin niin hän on kaivertanut puuhun kaikkea hassuja sattumuksia ja muita tapahtumia matkan varrelta ja ne puutaulut on lähetetty kotiin postissa ja laitettu torille luettavaksi niin kotoväki ja muu kansa on saanut lukea mitä Takaraivo-Tauno, Parempi-Nylund ja Hilman Onni on koheltanut Saksassa ja onko Kap Kaupungissa ollut lämmin ja paljonko kahvi maksaa Brasiliassa
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... kDs-FlJPGM
Kiven ihmettelyn jälkeen kello oli jo sen verran, että oli aika mennä automuseolle, se on ehkäpä paras automuseo Suomessa, johtuneeko vanhasta rakkaudesta Saabeihin?
Toki paremmat infotaulut voisi autoissa olla...
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... VAYYdHP3tY

https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... ya03mbrLe8

Museossa oli myos ensimmäinen Suomessa valmistettu auto, kotimaisuusaste yli 90% 
Automuseon jälkeen kaupasta eväät ja Savetit, ne pitäisi myydä pinta-alan eikä kappalemäärän perusteella, yllättäen Rainbow on halvempi jos pinta-ala on puolet kilpailevasta merkistä. Kaupan pihalla tapasin iäkkäämmän rouvan joka tuli kysymään mikä tuo on ja ajoinko päivemmällä hautuumaan ohi, no ajelin ja hän oli ihmetellyt, että onko itse paholainen lähtenyt liikkeelle kun on niin kumma kulkine ja kuskia ei näy vaikka vehje liikkuu, vai onko kyseessä joku kauko-ohjattava
no pienihän minä olen mutta kai se pää välillä vilahtaa?
Sinänsä jännä, että Saabeja en nähnyt kuin museossa mutta vanha jäänne sen valmistus taitaa jo olla, tehtaan tuotannosta ainoastaan yksi B-mersu mutta niistäkään tiedä?
Raumalle siis, yhdellä maito ja raejuustotauolla ja pari lyhyempää taukoa, tie muuttui jossain vaiheessa idylliseksi kylätieksi ja tuulen suunta suotuisaksi niin kevyttä oli meno.
Raumalla ei oikein suunnitelmaa, liian myöhä, että olisi viitsinyt mennä leirintäalueelle, vanha kaupunki oli aika kuollut. poikkesin samaan "hippikahvilaan" mitä edellisellä reissulla hyvän teen perässä ja ajattelin vähän akkuja samalla ladata, satuin musavisan aikaan eli sopiva taustahäly ja oma rauha kirjoitella. Minulta kyllä kysyttiin haluanko osallistua mutta sanoin olevani turistina täällä
Sosialisoida ei nyt jaksa mutta ei haittaa jos on ihmisiä ympärillä.
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... O_v3Dmv-jc

Rannassa vielä karjalanpiirakka eväät, yhden risteysvirheen tein omakotitalo-alueella, ajatus oli ajaa lähes samaa reittiä Eurajoelle kuin viimeksi mutta löysin itseni 8-tieltä. Ajattelin, että sama se tähän aikaan, nopea siirtymä kartalla neitseelliselle alueelle ja sen jälkeen yöpaikan etsintä, sellainen tunne on, että ilta olisi valoisampi puolilta öin mutta voipi olla kuvitelmaakin. Se myös ajoi Raumalta pois kun säämies oli kaksi tippaa kartalle laittanut ja ylemmäs vain yhden, jos vaikka Vaasassa välipäivä...
Kaise Mango vähän tuota muistuttaa? https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... eebj0_CqsA