13.pv.
22.7
208 km
23,0kmh
70,2kmh max.
1776,5 km yht.
Tämän reissun teema taitaa olla tuuli, yleensä vastainen... Niin tänäkin aamuna, kinnerikelit siis 
Biologinen kello on Suomen ajassa niinpä Ruotsin aika antaa aikaa loikoiluun ennen kuin "pitää" lähteä.
Luulin jo soralta selvinneeni mutta tuli vielä yksi 5 km sakkopätkä, vissiin rangaistuksena siitä, että ajattelin rumia Kustaa Vaasan aikaisista valtateistä
Ånäset oli ensimmäinen taajama, lounaspaikkaa etsin mutta en hokassut kuin yhden pitserian ja ajattelin siirtyä italialaiseen ruokavalioon eilisen ruotsalaislihapulla ja thai-kanan vastapainoksi. Akkuja samalla lataukseen kun aurinkoon ei nyt pariin päivään ole voinut luottaa. Ruotsissa on ollut vähemmän valokuvaajia mutta enemmän tööttäilijöitä. Jotenkin en äänimerkkiin osaa suhtautua positiivisesti vaikka niiden soitolla on sävynsä. Pitserian edessä kuitenkin pari valokuvaajaa kävi kun kuski ei ollut näkösällä.
Jatkoin matkaa burträskin suuntaan, soratie yllätti täälläkin, nyt tosin tietyö ja merkkien mukaan 8 km. Rytkytys oli yhtä pahaa kuin Porvoon tuomiokirkon ympäristössä joten ilahdus oli suuri kun kilometrin päässä alkoi uusi asfaltti.
Kahvin takia tein lopulta 12 km mutkan mutta näinpähän yhden pikkukylän samalla. 20 kr kustansi hyvä kahvi ja pieni makeapala... Saman putiikin yhteydessä oli taidetta ja käsityön oloista tavaraa ja mukavan leppoisa tunnelmat, iäkkäämmät rouvashenkilöt oli kauppaamassa.
Seuraava paikka oli s.. 39 km päässä. Nyt olin 394-tiellä ja se oli hyvä ajaa, kohtuullinen asfaltti mutta silti maaseutua. Taajamista saa palvelut... Ruotsissa osataan ilmeisesti korjata routahalkeamat kunnolla ja niin ettei saumaa tuunu. En tiedä tekniikkaa mutta sen näköisissä paikoissa missä on joskus varmaan ollut routahalkeama on n. 20 cm leveä korjaus jonka reunat on yleensä "saumattomat". Eilispäivän teillä olisi kyllä noita paikkauksia runsaasti kaivannut, sen verran oli pikkuteillä heittoista. Aika paljon joutuisammin 394- tietä olisi eilen päässyt mutta tärkeintä on liike, ei päämäärä ja tulipahan kokemuksia missä ei kannata ajaa sekä nopeusennätys soratiellä 50 kmh... Jos joku toinen vastaavassa tilanteessa osaisi suunnistaa paremmin... Tai ylipäätään hommata ennakkoon tai paikan päältä parhaan mahdollisen kartan, (Kirjastosta voi tuurilla löytää mutta kirjakaupat myy vaan huonoa ja ylimalkaista) itsellä kait sen garmiinin ostattaa jos saa lataushommat pyörään. 2015 jälkeen tiedonsiirrosta ei ulkomailla saa periä ylimääräistä (Soininvaaran blogin mukaan)niin kännykän kartastot tai google voi olla hyvä apu.
Skellfteassa apua taas tarvitsin eli 1:400 000 mitä nuo pohjoisen karttalehdet on olivat liian ylimalkaisia, kuvittelin, että tie jota ajoin tulisi joelle jota seuraamalla ydinkeskustaan, tie vaan kulki lopulta joen suuntaisesti
Pari kertaa foorumin vilkaisin ja puhelin heräsi heti "keskellä ei mitään" mutta taajamassa 5 minuuttia ja puhelin piti lopulta käynnistää uudelleen, silloin kun sitä olisi oikeasti tarvinnut... Pitää vissiin koittaa seuraavalla kerralla navi-ohjelmaa. Ei se mitään, joen rantaraitti oli aika hieno ajella, joutui tosin työntämään kun yhdessä ylämäessä loppui soralla pito... Tosi noloa kun joku saattoi luulla, että loppui kunto 
Ruotsalaiset ilmeisesti harrastaa kävelykeskustoja? Ainakin vähän isommissa paikoissa? Tulisipa Lahteenkin sellainen, ne on vaan niin paljon viihtyisämpiä ja ylipäätään keskustassa liikkuminen pitäisi tehdä ennen kaikkea kevyenliikenteen näkökulmasta sujuvaksi niin pyörän käyttö lisääntyisi huomattavasti ja ilmanlaatu joka Lahden keskustassa on seisovilla kesäilmoilla huono, paranisi.
Koska kävin ensimmäiseltä pankkiautomaatilta mitä näin, nostamassa "kaks donaa, et mä voin ostaa jos mä nään jotain kliffaa" niin rahaa on kuin rosvopäälliköllä, tai ainakin tuntuu siltä kun seteleissä on tavallaan yksi nolla liikaa euroihin verrattuna
mutta kuluttaahan ne pitää ja minulla se tarkoittaa syömistä. Kävelykeskustan liepeiltä katsoin kivan ravintolan ja söin kanaa, vihanneksia ja riisiä kookoskermakastikkeessa. Välipalat (ja juomat) tänään oli enemmän makean sorttisia niin nälkä vaivasi.
Lataustasoa olen koittanut seurailla ja n. 50 - 60% akullista (+ylläpito lentotilassa) on saanut auringosta vaikka on ollut puolipilvistä, latausaika n. 8h, jos käyttöä ei olisi yhtään ja vähän aikaisemmin puhelimen laittaisi kennoon kiinni niin sen lataisi lähes tyhjästä täyteen päivän aikana.
Poispäin rantaraittia, tai kruisailin kävelykeskustaa myös, siellä käsittääkseni on laillista klo 18-9 välillä ajaa ja en sitä suurena syntinä pidä jos ajaa kävelyvauhtia päivällä, tietty jos on tungos niin eri asia mutta syyssateisena päivänä ei varmaan olisi.
Vähän aikataulutus siksaksoratien takia pielessä ja luulin tuolla lounastavani vaan se oli iltanen. Museotalon pihalta löysin itseni ja se olisi voinut olla ihan kiva päivällä.
Eteenpäin vei tie, muutaman nukkumataajaman kautta ylöspäin, meinaan tie rupesi nousemaan kartan ruskealle alueelle... On Ruotsista jäänyt kuva, että nousut on pitkiä ja loivia, ei tämäkään jyrkkä ollut mutta kesti 15 km
noh, mikä menee ylös tulee aikanaan alas, elämäni pisin lasku polkematta yli 6 km, tosin hiipui vauhti välillä 20 kmh tasoon mutta kuitenkin, kylmä meinasi jo tulla sillä yö oli kylmä ja päivä jo yöksi taittunut.
Ajattelin vähän pitemmän päivämatkan, että joudun isompien pitäjien liepeille (ei kun, että saisin tilastollisen keskiarvopäivämatkan vastaamaan suunnitelmaa
), ajatus höyryävästä soppalautasesta jota ei itse tarvitse keitellä ja muusta turistipyörimisestä.
Loppuillasta yhytin taas vihreän linjan joka on Ruotsia halkova pyöräreitti, sitä ajattelin soveltuvin osin seurata (sverigeleden) http://www.svenska-cykelsallskapet.se/p ... 08156.html En ole kännykällä jaksanut tutkia mutta saisiko tuolta tilattua kartat etukäteen? Jos reitillä ei ole väliä niin tuota on ainakin helppo seurailla.
Illalla tuli eteen tietyömaa, 12 km mutta onneksi tällä kertaa kovapohjainen mutta pari kilometrin jälkeen päätin kurvata tien sivuun riippumaan, kylmä oli, joutui vuorellisen takin heti laittamaan.
Mieleen jäi pitkiä metsätaipaleita, jokunen tosi isolta näyttävä maatila sekä siistit taajamat, joenvarrelta löytynyt rantaraitti oli fiilikseltään päivän paras.