No niin. Tuossa Nokian kisojen alla kävi nojakit puntarissa ja ihan yllätykseksi tämä värkki painoi tasan 19 kiloa.
No mitä siitä on muutettu sitten 19.95 kg:n punnituksen ? Vaihteisto meni uusiksi, painoa ei säästynyt. Uudet kiekotkin tein ja niihin uudet jarrulevyt, ei muistaakseni mitattavaa keventymistä.
Mutta varsinainen painon säästö on kotoisin Campagnolo C9-ketjusta ja siitä että nyt kiekoilla on ilman ghetto-virityksiä tubelessina Schwalbe Furious Fred 50-559 ja 50-622 gummit.
Tein noille gummeille ne saatuani kolmen 30 kilsan kierroksen rengastestit. Reitillä suurin osa pyörätiesiirtymää, sitten Jäälijärven ympäri jossa soratietä, metsäpolkua kivineen ruohoineen soineen, pehmeätä hiekkaa. Eka kierros Racing Ralph 57-millisillä ghetto tubeless, seuraava Furious Fred sisureilla, molemmat kierrokset minuutin sisään. Mutta suurin yllätys tuli kolmannella jossa FF:t oli tubelessina kun oli 5 minsaa nopsempi, kaikki kiekat parin iskun sisään samalla keskisykkeellä.
Tulos yllätti positiivisesti ja ajokin tuntui nopeammalta etenkin rullaavuus alikulkujen ylämäkeen oli selvästi nopeampaa. Rengas toimii hyvin kaikissa ajamissani olosuhteissa, ainoastaan irtohiekalla pitää olla tarkkana että pitää sulavat lähes suorat ajolinjat, muuten alkaa plaanaamaan.
Kävin sitten Köykkyrin XC-reitillä ja ajoin siellä lenkkisykkeillä kisassa ajamani kovimman kierrosajan. Myöhemmin kävin Paksukumipolokasun reitin ajamassa ja sekin kulki hyvin, toisella kerralla ajoin pari kierrosta joista jälkimmäisen vähän vakavammin ja pistin pari kolme minsaa nokkiin omasta kisan kovimmasta kiekasta.
Koska tässä renkaassa on pyritty minimaaliseen painoon ja maksimaaliseen rullaavuuteen, puuttuu siitä pistosuojat ja muut turhakkeet. Ja kun tämän nojakin painon jako on 38% eteen 62% taakse, on ihanne paineet 1.15 bar eteen ja 2.17 taakse. DT-Swiss XR-400 vanteella edessä ei kummi tahdo pysyä, blurppasin sen ekalla polokasun testillä. Nostin paineet 1.35 bar jolloin tuntuu pysyvän paremmin.
Toisen kerran rengas blurppasi viime viikolla kun kävin Ellinmaan XC-kisan reittiä polkemassa. Tällä kertaa etukumin reunassa pyörähti teräväreunainen kulmikas kivi joka pukkasi kumin reunan irti vanteelta ja pudotti paineet lähes nollaan, ja samalla nirhaisi kaksi vuotavaa jälkeä vanteen reunan tuntumaan. Nurin mentiin mutta paineet pysyivät ja sain kumin kyllä pysymään vanteella mutta Stans:n litkut eivät tiivistäneet noita vuotoja joten sisuria kehiin jotta pääsin kotio.
Tästä suivaantuneena muistin että ekat kiekot tuli tehtyä WTB:n LaserDisc -vanteilla ja niihin oli oma hommansa saada kitkagummit nousemaan paikalleen. Vanteessa on selvät "hyllyt" gummille ja ne varmasti auttavat matalapaineista tubeless-rengasta pysymään ilmatiiviinä kovemmassakin menossa. Tässä vähän kuvajaista eroista:

WTB LaserDisc Cross Country 559

DT-Swiss XM-400 559
Voin olla väärillä jäljillä mutta ainakaan äkkinäinen isku ei pitäisi pudottaa ihan noin vain rengasta vanteen reunalta WTB:n kehältä. Toisaalta sille oli oma hommansa virittää Stans:n teipit ja tubeless-venttiilit, valmistaja ei suosittele niiden käyttöä (takana on LaserDisc Trail 29er) tubelessina mutta valikoimistaan löytyy vartavasten siihen tehtyjä vanteita.
Koska noiden kehien keskellä oli aika lailla paskat Quandon navat, ja pinnat kierrätyspyöristä, purin MetaPhysic:n treenikiekkojen keskeltä samoille pinnamäärille olevat WTB LaserDisc navat (28 edessä, 32 takana). Eteen jouduin vielä käyttämään kierrätyspinnoja mutta olivat onneksi vähän laadukkaampia 2mm:n pinnoitettuja. Taakse löysin ylijäämistä tuliterät lähes oikean mittaiset 2.0/1.8 pinnat.
Kehien paino renkaineen, pakan ja jarrulevyjen kanssa on 50g:n tarkkuudella sama kuin tähänastissa, joissa siis DT-Swiss vanteet + 2.0/1.8 pinnat 32 kpl + WTB LaserDisc navat. Jos alkaa gummit pysyä vanteella niin vaihdan eteen vastaavat pinnat ja DT-Swiss kehät saa päälleen talveksi Schwalbe Ice Spiker Pro nastarenkaat 54-559 eteen ja 57-622 taakse, tubelessina tietysti...