Mistä putkikoosta väki on rakentanut rungon? Tuota 38 X 2 teräsputkea ei tunnu löytyvän mistään. Mikä olisi hyvä vaihtoehtokoko sille? Tarkoitus olisi pitää järkevänä paino.
Tiedän, että tästä on käyty keskustelua aiemminkin. Nyt haluan kuitenkin käytännön kokemuksia asiasta.
Runkoputkista vielä
-
Runkoputkista vielä
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
Re: Runkoputkista vielä
terässiipi kirjoitti:Mistä putkikoosta väki on rakentanut rungon? Tuota 38 X 2 teräsputkea ei tunnu löytyvän mistään. Mikä olisi hyvä vaihtoehtokoko sille? Tarkoitus olisi pitää järkevänä paino.
Tiedän, että tästä on käyty keskustelua aiemminkin. Nyt haluan kuitenkin käytännön kokemuksia asiasta.
Eiköhän 50,08 x 1,5 mm putki ole yleisimmin käytetty ja hyväksi osoittautunut, ja on vain 0,06 kg/m painavampaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- jviirret
terässiipi kirjoitti:Mistä putkikoosta väki on rakentanut rungon? Tuota 38 X 2 teräsputkea ei tunnu löytyvän mistään. Mikä olisi hyvä vaihtoehtokoko sille?
Tuota putkeahan ei tarvi kuin emäputkeksi(10-15cm) silloin kun pyörään tuleva keula on 1 1/8" kaulaputkella. Periaatteessa mikä tahansa putki missä on saman kokoinen reikä(olikohan tarkka 33,8mm?) käy.
Jos laitat 1" keulan niin tuohon emäputkeen sopiakseen siihen pitäisi saada sovitus laakerit.
Varsinaiseksi runkoputkeksi tuosta ei ole, kannattaa aina käyttää 1,5mm seinämävahvuutta, painaa vähemmän ja on riittävän kestävää. Nojapyörässä kun kestävyys ei ole niin se ongelma, vaan riittävä jäykkyys. Siihen pääsee vain paksulla putkella, itse olen hyväksi todennut ulkohalkaisijalta 45-50mm putket.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
jviirret kirjoitti:Tuota putkeahan ei tarvi kuin emäputkeksi(10-15cm) silloin kun pyörään tuleva keula on 1 1/8" kaulaputkella. Periaatteessa mikä tahansa putki missä on saman kokoinen reikä(olikohan tarkka 33,8mm?) käy.
Jos laitat 1" keulan niin tuohon emäputkeen sopiakseen siihen pitäisi saada sovitus laakerit.
Varsinaiseksi runkoputkeksi tuosta ei ole, kannattaa aina käyttää 1,5mm seinämävahvuutta, painaa vähemmän ja on riittävän kestävää. Nojapyörässä kun kestävyys ei ole niin se ongelma, vaan riittävä jäykkyys. Siihen pääsee vain paksulla putkella, itse olen hyväksi todennut ulkohalkaisijalta 45-50mm putket.
Tyhjentävästi sanottu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- mhelander
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Tuota putkeahan ei tarvi kuin emäputkeksi(10-15cm) silloin kun pyörään tuleva keula on 1 1/8" kaulaputkella. Periaatteessa mikä tahansa putki missä on saman kokoinen reikä(olikohan tarkka 33,8mm?) käy.
Varsinaiseksi runkoputkeksi tuosta ei ole, kannattaa aina käyttää 1,5mm seinämävahvuutta, painaa vähemmän ja on riittävän kestävää. Nojapyörässä kun kestävyys ei ole niin se ongelma, vaan riittävä jäykkyys. Siihen pääsee vain paksulla putkella, itse olen hyväksi todennut ulkohalkaisijalta 45-50mm putket.Tyhjentävästi sanottu.
Vielä kun tuommosta putkea sais suomenmaalta CrMo-laatuisena ja asiallisella (=ohuella) seinämävahvuudella. Jostakin syystä vieläkään ei ole tiedossa mistä sitä hommaisin maastonojakin seuraavaan kierrokseen...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- Wacky
Mulla olis tarpeettomana pari metrin pätkää 40 x 3 mm alumiini putkea. Totesin että tuli vähän turhan painavaa ja kestävää tilattua.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)