(C)lwb projekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Jep, varmaan katkasen etuhaarukan ja hitsaan uudestaan oikeaan offsettiin sitten kun se on selvillä.

Kattelin tuota pyöräsi kuvaa ja näyttää siltä että vaikka haarukkaa taivuttaa kuinka suureen ofsettiin niin jättö ei juuri pienene koska rengas taivutuksen seurauksena siirtyy enempi ylös kuin eteen päin. Keula tuossa tosin laskee kun haarukkaa taivuttaa riittävästi ja ohjauskulma muuttuu pystymmäksi ja se pienentää jättöä.
Jos haluat kasvattaa jättöä minkään kulman muuttumatta pitää putkia taivutuksen lisäksi jatkaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Haarukan taivutus menikin vituilleen, offsetiksi tuli 205mm eli aavistuksen negatiivinen jättö nyt. No ei siinä mitään, ohjaus toimii vaikka ei oo läheskään niin hauska.. mutta nyt kolisee kammet renkaaseen ja haarukkaan kääntyessä. Joku olis voinut ottaa huomioon ennen hitsausta, minä en :roll:

Mitähän tuolleki nyt sitten, haarukan keskimmäistä putkea voisi jatkaa n. 50mm, muuttuuhan siinä kaikki muutki geometriat mutta en muutakaan keksi. Kilometritolkulla vaan tulee taas saumaa..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:

Haarukan taivutus menikin vituilleen, offsetiksi tuli 205mm eli aavistuksen negatiivinen jättö nyt. No ei siinä mitään, ohjaus toimii vaikka ei oo läheskään niin hauska.. mutta nyt kolisee kammet renkaaseen ja haarukkaan kääntyessä. Joku olis voinut ottaa huomioon ennen hitsausta, minä en :roll:

Mitähän tuolleki nyt sitten, haarukan keskimmäistä putkea voisi jatkaa n. 50mm, muuttuuhan siinä kaikki muutki geometriat mutta en muutakaan keksi. Kilometritolkulla vaan tulee taas saumaa..

Laita lyhyemmät kammet! :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Laita lyhyemmät kammet! :D

Haluan käyttää vakio-osia, muitakaan ei ole just nyt :D rahatilanne heikko. :mrgreen:

Jatkoin sitten haarukan keskimmäistä putkea, tuli kyllä törkeän näköinen mutta toimii. Ehkä vähän pituuden kanssa liioittelinkin.. Muttamutta. Stemmin korjasin, Syväri1 toimi luovuttajana :D Samalla vaivalla siirtyi ohjaustankokin vähän lähemmäs.

Eli eli, nyt tässä vasta alkaa ymmärtää miten toi geometrian pyörittely toimii. En jaksanut mitata tuota jättöä tarkasti, mutta ohjauksen herkkyydestä päätellen lähellä nollaa. Nyt kun kaartaa tiukasti (lähellä maksimia) niin ohjaus vastustaa kääntämistä, eikä floppaa enää. Ei nyt pitäisi varsinaisesti negatiivista jättöä olla, ainakaan paljon, kokeilin sitäkin ja sepäs vasta erikoisen tuntuinen oli.

haarukan rake siis nyt 210mm, ohjauskulma noin 43 astetta. Laskuri antaa jätöksi 13mm
(moneskohan kuva samasta seinästä)
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva jää vähän vajaaksi, mutta näyttäisi siltä, että jättöä on kuormittamattomana tuon alle 20 mm. Kuormitettuna etuhaarukka kuitenkin taipuu hiukan ja offsetti kasvaa, joten tämä lienee hyvin lähellä nollajättöistä, tai jopa hiukan negatiivinen. Arvelisin, että on aika leppoisa ajeltava. :)

Haarukkaputken olisit voinut jättää alun perin vähän pidemmäksi, ja tehdä tuon siirron irrallisella holkilla, jonka voi siirtää emäputken ylä- tai alapuolelle sen mukaan, kuinka paljon tilaa tarvitaan polkemiseen tai mille korkeudella kammet. Nyt tuossa taitaa olla noin 5 cm liikaa tilaa, vaikka kammet ovat pitkät.

Ajele nyt ja kokeile kaikki mahdolliset ongelmapaikat ja tee sitten uusi haarukka niin, ettei jää turhaa tilaa, joka vaikeuttaa ainakin pyörän kuljettamista autossa. Ja ota uusi kuva sivulta, jossa näkyy koko pyörä.

Liitteet
SClwb jättö.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mä vähä luulen että en tee enää tähän muutoksia, vaan ne tulee sitten kehitysversioon :D Jos hitsais vaan jonkin tarakantapaisen viritelmän kiinni ja vetäis paukkumaalilla mahdollisimman törkeästi jonkinlaista ruosteensuojaa päälle :D Sitte vois polkea työmatkaa.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tuossa jorille kulmien mittausta varten kuvaa :D paskasella linssillä vasten aurinkoa :roll: Otin velokraftista niskatuen kun ei se oikeen ollut sopiva siihen. Tähän sopii hyvin. Samoin laukut, jos hyvänä päivänä koittais töissä käydä.. Tiedä nyt sitten kuinka käy :D työkalupakki mukaan vaan.

Akseliväliksi sain 185cm :shock: Kyllä siitä tais LWB tulla. sentin tai pari pitäs vielä pidentääkkin jos lukkopolkimet laittaa. Istuinkorkeus myös vähän suurempi kuin suunnittelin, 64cm. Poljinkeskiö 60cm.

Kuva

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Käväsin töissä tällä. Menomatkaan, 21km, meni 48min, takaisin tullessa tuuli voimistui ja meni 55min. Muutaman minuutin siis nopeampi kuin hybridillä, ja kunhan saan noi polkimet oikealle etäisyydelle niin varmasti vähenee aika. Nyt ehkä 3-4cm liian lähellä niin ei ollut vääntöä käytettävissä.. :D Mukavempaa kyytiä oli myös, etupyörän alla ei pomput tunnu kun runko joustaa ja painoa ei ole paljon. Takajousitukseen kaipaisi vähän lisää herkkyyttä, mutta hyvin tasoittaa isommat pomput. Maastopyöristä tuttu jousitus olisi parempi? Penkin teen uusiksi, enemmän muotoillun ja kapeamman. Nykyisen laitan johonkin lowraaceriin kunhan sellanen joskus valmistuu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Rohkeesti vaan ratas kampien väliin ni saat 15senttiä lyhemmän akselivälin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Rohkeesti vaan ratas kampien väliin ni saat 15senttiä lyhemmän akselivälin...

Jukka

Niin, jos tuota etuhaarukkaa vaihteeksi lyhentäis... Toisaalta ei haittaa tuo akseliväli mua yhtään, mitä nyt keula on jo tiellä kun ylettää liikennevaloissa painonapille :D mutta mittailin tuossa ja saan 5 senttiä lisää etäisyyttä polkimiin pelkästään siirtämällä penkin aivan runkoputkeen kiinni. Tällä mennään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Siinä se nyt sitte olis. 20kg raakaa rautaa.

Kuva

Viimeiset korjaushitsaukset paransi ohjausta, etuhaarukan dropouttien saumat oli toiselta puolelta ratkennut.. Katotaan jos tästä sais jonkunlaisen työmatkapelin.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kävin töissä tällä toistamiseen tällä viikolla, polvia meinas pakottaa, tai lihaksissahan se vika on. Loppumatkasta helpotti kun lihakset lämpeni. Hankin myös uudet shimanon lukkokengät kun vanhat puristi varpaita ja flat/spd polkimet tähänkin pyörään + laitoin valot paikalleen. Töistäpäin lähtiessä Seinäjoen kapernaumin liikenneympyrässä oli normaalisti ruuhka päällä, ja piti odottaa kun muutama auto käytti isomman oikeutta ja meni ensin. Tästä liikkeelle lähtiessä runttasin vähän lujempaa ja jotakin meni pyörässä vinoon ja pahasti, yhtäkkiä piti nojata sellanen 30 astetta oikealle että pysyn pystyssä :D luulin että penkki vaan meni vinoon mutta tuosta teleskooppijatkostahan se luiskahti. Oli ruuvit löysällä, kai mä unohdin kiristää ne kunnolla... no ei muuta kun jakoavain ja kuusiokolosetti huoltolaukusta ja ruuvaamaan. Vähän harmitti. Liian monta silmäparia näkemässä..

Mittaria ei vieläkään pyörässä ole ja en tiiä tarvinko sitä edes? Fiiliksen mukaan on mukava mennä.

Penkki ei vieläkään onnistunu kunnolla, tässä yläosan kaari jäi liian loivaksi. Eli niska väsyy. On se niin vaikeeta :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:

Penkki ei vieläkään onnistunu kunnolla, tässä yläosan kaari jäi liian loivaksi. Eli niska väsyy. On se niin vaikeeta :roll:

Tämä on jännä ilmiö. Omatekemissä istuimissa on aina liian loiva yläkaari. Kaupallisissa istuimissa molemmat kaaret ovat tavallisesti kulmana mitattuna samat -lapaluukaari vain vähän suuremmalla säteellä. Ihmisillä on tavallaan väärä mielikuva, miten istuimesta tukea otetaan. Takapuolen alla tarvitaan istuinta vain hiljaisessa ajelussa ja se voisi olla varsin joustavakin. Kovassa ajossa tuki otetaan yläkaaren avulla ja sen pitää olla melko jäykkä, jotta polkemistehoa ei mene hukkaan. Istuimen yläosan pitäisi olla lähes pystysuora, jotta pyörällä voisi tehokkaasti ajaa.

Tässä pyörässä tuo kaari on olkapäiden yli ja kulma ulottuu negatiivisele puolelle. Tuon yläkaaren tarkoitus on mahdollistaa kovempi polkeminen. MIksi sitä ei mahdollistaisi myös omatekoisella penkillä.
Kuva
Kasokaapas etuketjupyörän muotoa. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Istuimen yläosan pitäisi olla lähes pystysuora, jotta pyörällä voisi tehokkaasti ajaa.

Mulla on yescomissa noin. Painaa niskarangan kipeäksi muutamassa kilometrissä. Pitää pehmustaa niin että lapaluiden kohdalla on paksummasti pehmustetta kuin rangan kohdalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (C)lwb projekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Tämä on jännä ilmiö. Omatekemissä istuimissa on aina liian loiva yläkaari. Kaupallisissa istuimissa molemmat kaaret ovat tavallisesti kulmana mitattuna samat -lapaluukaari vain vähän suuremmalla säteellä. Ihmisillä on tavallaan väärä mielikuva, miten istuimesta tukea otetaan. Takapuolen alla tarvitaan istuinta vain hiljaisessa ajelussa ja se voisi olla varsin joustavakin. Kovassa ajossa tuki otetaan yläkaaren avulla ja sen pitää olla melko jäykkä, jotta polkemistehoa ei mene hukkaan. Istuimen yläosan pitäisi olla lähes pystysuora, jotta pyörällä voisi tehokkaasti ajaa.

Sikäli penkki kyllä toimii että tehokas polkeminen onnistuu hyvin, mäet nousee aika iloisesti kun jännittää ittensä suoraksi. Loivempi yläosa mahdollistaa nousemisen ylemmäs penkissä, vähän niinkun pystärillä sprinttais. Mun mielestä siihen sitä suoraa yläosaa ei välttämättä tarvi, ainakaan lukkopolkimilla. Muuten sitten kyllä kaipais.

Vastaa Viestiin