Purje nojapyörään?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Haykey

Purje nojapyörään?

Viesti Kirjoittaja Haykey »

Olen seurannut Whike purjenojapyörää netissä. Kuulostaa hyvältä idealta jos on tasaista maastoa ja tuulta? http://www.whike.com
Olen ajanut Blokart.com kilparadalla Papamoa, NZ
Blokart on täysiverinen maapursi. http://www.blokart.com
Liian kallis mulle ja jos tuuli loppuu niin sitten saattaa olla kova työntäminen edessä?
Joten suunnitelmissa on rakentaa Whiken tyylinen nojapyörä purjeella.
Whike on delta trike ja mun uuteen GS Magnum tadpole nojapyörään en vielä uskalla purjetta lisätä!

Delta nojapyörä on varmaan parempi kuin tadpole purjeen laitoon koska purje menee ajajan ylle eikä eteen kuten Pterosail purjenojapyörissä. http://www.pterosail.com/

Onkos kellään kokemusta purjenojapyöristä?

Itsellä on kokemusta purjekelkasta:
Joskus keskikouluaikana minä ja kaksi vejistäni, tehtiin purjekelkka jäälle. Ensin potkurinjalakset johon noin 15 cm korkeudelle 120 cm x 80 cm kokoinen lava, molempiin päihin A putkirunko ja Aan päälle putki joka takaa meni noin 20 cm pitemmäksi. Etummaiseen A runkoon putket johon koivusta tehty masto joka oli noin 2.5 metriä korkea ja purjeen alaosa noin 10 cm vaakaputkesta. Purje oli vanhan patjan päällinen joka sitten ommeltiin sopivaksi.
Se kelkka meni lujaa sileällä jäällä jossa ei ollut lunta. Ohjaaminen oli sama kuin purjelaudalla vaikka ei meillä ollut purjelaudasta tietoa vielä moneen vuoteen! Sitten tuli lumiset talvet ja purjekelkka unohtui. Tein luonnoksen Samsung Galaxy Note 8:lla mutta en osaa vielä laittaa sillä noita kuvia tänne?

Polkuvehje tuore Greenspeed Magnum Rohloff 14 Speed hub tadpole
Potkuvehje on omatekemä Haykey scootboard, myös tadpole.

http://www.stuff.co.nz/marlborough-expr ... -a-mission

irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Purje nojapyörään?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tervetuloa minunkin puolesta näille sivuille! Taidat olla paikallisia Pelle-Pelottomia! :mrgreen:

Jos näillä Keski-Suomen seuduilla olisi tasaisemmat maasto-olosuhteet, laittaisin Hobby-kajakkini purjeen SH22:een:

28062009 Nilakalla.jpg
SH22 20.5.13.2.jpg
SH22 20.5.13.2.jpg (204.32 KiB) Katsottu 2045 kertaa

Pohjanmaan tasangoilla homma lähtisi varmaan pelittämään.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Öö, voisi olla että lähtisi toimimaan, mutta mitä hyötyä purjeesta täällä olisi? Pyörät kun kulkee pyöräteille turvallista nopeutta myötä/sivutuuleen ilman avustuksiakin. Luulen että jos tuollaisella purjeella ajaa maantien laitaa niin ensimmäinen ohittava rekka heittää hökötyksen risukkoon. Paljon suurempi hyöty noista erilaisista avustuksista on mäkisessä maastossa ja täällä vastatuuleen.
Itse olen työmatkalla joutunut vaihtamaan osittain kickbikeen, nojapyörällä tuo 8km työmatka ei kesällä oikein käy edes kuntoilusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

irakas

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Öö, voisi olla että lähtisi toimimaan, mutta mitä hyötyä purjeesta täällä olisi? Pyörät kun kulkee pyöräteille turvallista nopeutta myötä/sivutuuleen ilman avustuksiakin. Luulen että jos tuollaisella purjeella ajaa maantien laitaa niin ensimmäinen ohittava rekka heittää hökötyksen risukkoon. Paljon suurempi hyöty noista erilaisista avustuksista on mäkisessä maastossa ja täällä vastatuuleen.
Itse olen työmatkalla joutunut vaihtamaan osittain kickbikeen, nojapyörällä tuo 8km työmatka ei kesällä oikein käy edes kuntoilusta.

Jukka

Eihän purjehtimista pyörien päällä voi ottaa missään vakavasti. Sehän on pelkkää hupiajoa ja kokeilua, mutta saattaisi olla hauskaa! :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jukka

Eihän purjehtimista pyörien päällä voi ottaa missään vakavasti. Sehän on pelkkää hupiajoa ja kokeilua, mutta saattaisi olla hauskaa! :mrgreen:

Vanhana, ei entisenä purjehtijana komppaan Sakaria, hauskaa varmasti. Pitäs vaan saada aikaseksi rakentaa takila, purje ja kokeilla.
Miusta tuo Whiken purje näyttää järkevämmältä ku tuo toinen jossa on vaan keula purje, luulis ett keulalla kääntää ja heittelee ohjaus suuntaa enempi ja kompaktimpi tuo whike muutenkin.
Tadpolessa, pitäskö ohjaus sitten tehdä yhelle sauvalle ku purjekin vaatii kättä ainakin välillä ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Esko M
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Ihmettelen tuota jenkki-tadpole-mallia, siinä kun etuyörät ovat pitkällä edessä, jolloin sivusuuntainen vakavuus on heikompi kuin normaalissa tadpole-nojapyörässä tai deltassa. Eteenpäin tuki on tietysti hyvä -- eli on enempi myötätuulipyörä. Kettwiesel-tyyppinen delta näyttää ihan järkevältä ja näkyy hyvin menevän Hollannin patokannaksella. Meiltä Suomesta ei taida purjehduspaikkaa löytyä. Miten Kalajoella?

Jos oikein kunnon vauhteja haluaa, pitää hankkia moottoroitu liitovarjo-delta, jossa on moottori ja potkuri selän takana ja jalkaohjaus etupyörässä, kuten Hipparionissa. Lennon jälkeen voi polkea pyörätietä kotiin.

Esko

Haykey

Viesti Kirjoittaja Haykey »

Esko M kirjoitti:

Ihmettelen tuota jenkki-tadpole-mallia, siinä kun etuyörät ovat pitkällä edessä, jolloin sivusuuntainen vakavuus on heikompi kuin normaalissa tadpole-nojapyörässä tai deltassa. Eteenpäin tuki on tietysti hyvä -- eli on enempi myötätuulipyörä. Kettwiesel-tyyppinen delta näyttää ihan järkevältä ja näkyy hyvin menevän Hollannin patokannaksella. Meiltä Suomesta ei taida purjehduspaikkaa löytyä. Miten Kalajoella?

Jos oikein kunnon vauhteja haluaa, pitää hankkia moottoroitu liitovarjo-delta, jossa on moottori ja potkuri selän takana ja jalkaohjaus etupyörässä, kuten Hipparionissa. Lennon jälkeen voi polkea pyörätietä kotiin.

Esko

Terve Esko, tavattiin Hesassa muutama vuosi sitten kun olin lomalla Suomessa. En muista oliko mulla GS GTO vai mun Slida scooter alla silloin?
Liitovarjon kyllä jätän ihan rauhaan. Melkein meni henki sitä harrastaessa mutta ei siitä muuta.
Minä asunkin Uudessa-Seelannissa jossa meillä on pitkiä rantoja joita voi laskuveden aikaan painaa kymmeniä kilometrejä yhteen suuntaan.
Pisin ranta on 90 Mile Beach jossa 1992 tein matkapyöräilyn oman ennätykseni. Oli täysi retkivarustus maastopyörässäni, hyvä myötätuuli ja kova kostea hiekka. Poljin 2 tuntia yhteensoittoon matkaa tuli 59km! Eli 29.5 km/t keskinopeus. Japanilaisten turistibussista ottivat ohimennessään valokuvia hullusta Suomalaisesta keskellä 90 Mile Biitsiä!
Eteläsaaren eteläosassa on Oreti Beach joka on noin vain 10 km? pitkä. Siellä filmattiin World Fastest Indian ja joka vuosi järjestäävät moottoripyöräkisoja.
Ja kotiseudulla Nelsonissa on Rabbit Island jossa kaveri ajelee omalla Blokartilllaan. Eli baanaa riittää!

Se delta tyyppi saattais olla paras. Kettwiesel tai Greenspeed Anura saattais olla hyviä esikuvia?
Mulla on entisestä Greenspeed GTOsta etupyörät joita vois käyttää takapyörinä?
Eli pitäiskö laittaa etuveto? Etuveto ja purje saattaa riidellä?

Polkuvehje tuore Greenspeed Magnum Rohloff 14 Speed hub tadpole
Potkuvehje on omatekemä Haykey scootboard, myös tadpole.

http://www.stuff.co.nz/marlborough-expr ... -a-mission

Esko M
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Eli pitäiskö laittaa etuveto? Etuveto ja purje saattaa riidellä?

Hei vaan, Heikki,

Juu, etuvetodelta sopisi hyvin. Purjeen pitää kuitenkin olla selän takana, samalla sivusuuntainen tuki on parhaimmillaan, kun purje on kahden takapyörän välissä. Takapyörien raidevälin voisi tehdä suureksi, jolloin tuki olisi entistä parempi.

JuuTuubista löytyy niitä etuvetoiseen kolmipyöräiseen deltaan liitettyjä riippuliitimiä / liitovarjoa, jotka saa lähtöalueelle polkemalla, vaikka parempi tosiaan pysyä maan pinnalla ja vielä nojapyörän päällä, putoamiskorkeus on mahdollisimman pieni. Jopa pystypyörä on vaarallisen korkea keikauksen sattuessa (kokemusta on, tosin vuosikymmenten takaa; muutama pyllähdys nojakolmipyörällä ei ole haitannut).

Olen joskus miettinyt, miten saisi apuvedon kolmipyörän sivuun sijoitetusta potkurista, joka sivutuulella vetäisi ketjulla toista takapyörää. Hyötysuhde jää huonoksi purjeeseen verrattuna, mutta nojakki ei kaadu herkästi ja lisäksi tuulimyllyä voi käyttää camping-alueella lataamaan akkua (kännykkä, tietokone, apumoottori) vaikka koko yön. Kun potkuria ei tarvita, pannaan roottorisiivet suppuun.

Esko

Vastaa Viestiin