Aihetta on aika paljon sivuttu tuolla talvipyöräily säikeessä, mutta loskakeleistä haluisin vielä tarkennusta. Olen itse ajanut talvet tähän asti pystypyörällä ja muuten talvipyöräily täällä Jyväskylässä on mukavaa lukuunottamatta parin viikon jaksoa keväällä, jolloin pyörätiet on ku kynnöspeltoa. Silloin lempeän pyöräilijän kasvojen ilme muuttuu vaaleasta hailakan punaisen kautta tulipunaiseen ja varmaan ohimoa koristaa ainakin yksi tykyttävä suoni. Talvipyöräiljät varmaan tietää mistä puhun. Oon rakentamassa nojapyörää ja miettiny nojapyörälle tähän ratkasua. Leveämpi rengas 35mm marathon wintereiden tilalle varmasti auttaa, mutta kuinka leveä sen pitäisi sitten olla. Wacky on vissiin laitellu metaan läskit alle, ne ainakin kommenteista päätellen toimii. Onko kokemuksia esim. 60mm leveiden renkaiden käytöstä loskakeleillä?? Auttaako tuo leveys jo lingertelyyn?
Renkaat talvipyöräilyssä
-
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
Re: Renkaat talvipyöräilyssä
a_aatsinki kirjoitti:Leveämpi rengas 35mm marathon wintereiden tilalle varmasti auttaa, mutta kuinka leveä sen pitäisi sitten olla. Wacky on vissiin laitellu metaan läskit alle, ne ainakin kommenteista päätellen toimii. Onko kokemuksia esim. 60mm leveiden renkaiden käytöstä loskakeleillä?? Auttaako tuo leveys jo lingertelyyn?
Auttaa, mitä leveämpi sitä parempi jos alusta on niin pehmeä että sinne uppoaa kuin pohjattomaan suohon. "normaali talvikelissä" pyörä taas tuntuu rullaavan sitä paremmin mitä kapeampi kumi.
"normaali talvikeli" on Raahessa kova pintainen lumipolanne jonka päällä sentti tai pari irto lunta. Kevät talvella on tosiaan sitten nuo upottavat loskakelit pari viikkoa, muttei niitä varten vihti omaa pyörää rakentaa jotta saisi riittävän leveät kumit vaihdettua. Ajelee ne pystärillä ja työntää tarvittaessa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Wacky
Täällä etelässä talvella on huomattavasti enemmän kuin kaksi viikkoa loskaa joten tänne kaipaa selvästi levempää rengasta.
Sanoisin että 50-60mm renkailla pärjäisi kohtuu hyvin tollaisen lyhyen loska jakson kanssa. Ei siihen varmaan jää kuin pari pahaa päivää sellaisilla renkailla, mutta muista että nojapyörällä on yleensä aika paljon vaikeampa tasapainoilla kuin pystärillä joten luikertelu on hyvin haastavaa jos sellaista joutuu tekemään.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
Wacky kirjoitti:Sanoisin että 50-60mm renkailla pärjäisi kohtuu hyvin tollaisen lyhyen loska jakson kanssa. Ei siihen varmaan jää kuin pari pahaa päivää sellaisilla renkailla, mutta muista että nojapyörällä on yleensä aika paljon vaikeampa tasapainoilla kuin pystärillä joten luikertelu on hyvin haastavaa jos sellaista joutuu tekemään.
Tuota oon itekki miettiny, että miten tasapainoilu onnistuu nojakilla lumessa/sohjossa. Varmimmat ois varmaan tollaset läskit ja onhan ne nyt miehekkään näköset Miten oot rakentanyt metan, pystyykö ihan lennosta vaihtamaan läskit alle?
- Wacky
Metaan saa läskit alle pelkällä etuhaarukan vaihdolla joka onnistuu helposti. Ketjulinja onkin vähän ongelma siinä ja itse päädyin napavaihteisiin läskeillä joka on melkein välttämätön paha. toisaalta eipä tarvii valitella ettei vaihteet toimi talvellakin aina.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- mhelander
Minä ajoin täpärinojakilla viime talven ajot. Alla Racing Ralph 57-milliset. Ihan ne toimii mutta jäällä toivottomat. Ensi talvi tuo alle Ice Spiker Pro:t. Jos on liian raskaat ajaa kuivalla lumikelillä niin sitten kokeilen Furious Fred 50-millisillä lähes slikseillä tai WTB Bronson Race 2.1/2.2" nappulagummeilla.
Rengasbudjetti kun on jo kulutettu...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.