Tässähän olisi Nojanallelle valmis moottori: http://www.wandamotor.fi/polkupyoran-ap ... -3768.html
Sakari
Tässähän olisi Nojanallelle valmis moottori: http://www.wandamotor.fi/polkupyoran-ap ... -3768.html
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Kun laittaa pienitehosen poltomoottorin nojapyörään . Esimerkiksi 25CC , niin täytyykö se tyyppikatsastaa. Vai onnistuuko pelkällä normikatsastuksella kontorilla. Aikaisemmin on ollut keskustelua että Suomessa ei ole käytössä niin sanottua "kevytmopo" termiä. Tässä mietiskelen vaan , että eikö EU yleiset ajoneuvoluokitukset mahdollista mitenkään sellaista ajoneuvoo . Että se kulkisi 25km/h ja pääasiallisesti sitä kuskataan polkemalla. Moottori vain kytketään suuremmissa rasituksissa päälle.
Suomessa ON käytössä kevyt mopo ajoneuvoluokka. 1kW saa olla moottorin teho, mutta kun sitä koskee sama rekisteröinti ja vakuutuspakko kuin mopoakin niin aika harvaa taitaa kiinnostaa
Kevyt mopon varusteiden ei kaikilta osin tarvitse vastata oikean mopon luokituksia, esim. valojen ja renkaiden osalta. Käytännössä siis mahdollistaa polkupyörän rekisteröimisen mopoksi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Suomessa ON käytössä kevyt mopo ajoneuvoluokka. 1kW saa olla moottorin teho, mutta kun sitä koskee sama rekisteröinti ja vakuutuspakko kuin mopoakin niin aika harvaa taitaa kiinnostaa
![]()
Kevyt mopon varusteiden ei kaikilta osin tarvitse vastata oikean mopon luokituksia, esim. valojen ja renkaiden osalta. Käytännössä siis mahdollistaa polkupyörän rekisteröimisen mopoksi.
Mitääh!
Onnistuisiko rekisteröinti myös ilman moottoria. Saisin ajaa Hervannan valtaväylän leveää asfaltoitua piennarta pyörällä joka kumpareen kautta kiertelevän ja nöyrryytysnapeilla varustettujen valoristeysten kautta koukkaavan huonosti auratun kv-väylän sijaan. Katsastusmieskö tämän kertoo, onnistuuko, vaiko eikö. Nyt alkoi kiinnostaa.
POP-vakuutuksesta sain mopolle liikennevakuutuksen 150€ vuosi. LIekö kevytmopolle sama. Ei varmaan ainakaan suurempi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Siinä olis Jonkulle hommia ku kävis konttorilta kysymässä...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Minä joskus sitä kevytmopoksi rekisteröintiä/tyyppihyväksyntää kyselin, ja ei oo halpaa. Ei siitä saanut millään ketään joka olis osannut oikeaa tietoa antaa, mutta arvaus oli että kymmeniä tuhansia siihen menee. En tiedä miten nuo kiinasta tuotavat mopot, onkos jokaisesta mallista maksettu moinen suojeluraha?
Tuohon Jorin caseen, kannatta käydä kysymässä. Veikkaan, että tulee sama ongelma, pitäisi tehdä tyyppihyväksyntä, että voidaan todeta (moottorittomaksi) kevytmopoksi.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
tavasti kirjoitti:En tiedä miten nuo kiinasta tuotavat mopot, onkos jokaisesta mallista maksettu moinen suojeluraha?
Varmaankin, jossakin päin eurooppaa. Voin veikata että ihan kaikissa maissa ei ole samoissa hinnoissa kuin Suomessa ja kun on tyyppikatsastettu johonkin EU-maahan on myynti- ja käyttölupa Suomessakin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
tavasti kirjoitti:Tuohon Jorin caseen, kannatta käydä kysymässä. Veikkaan, että tulee sama ongelma, pitäisi tehdä tyyppihyväksyntä, että voidaan todeta (moottorittomaksi) kevytmopoksi.
Kuulostaa kyllä erikoiselta jos polkupyörän vois rekisteröidä kevytmopoksi, eikä siinä olis moottoria ollenkaan Polkuauto - autoksi , saanko sillä sitten ajaa moottoritiellä
Ei voi pitää paikkaansa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.