Sykkeen mittaaminen prosentteina maksimisykkeestä on vain lineaarinen skaalamuunnos. Ei sen kontolle voi laskea ilmiselvää anomaliaa mittauksessa. Syketaso edustaa tässä tehoa ja tehoa voi kyllä lisätä. Vaikka yhden ihmisen sydän ei parempaan pystyisi, jonkun toisen kyllä -ainakin sähköavustettuna. Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.
Velomobiili hakusessa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Velomobiili hakusessa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Velomobiili hakusessa
jori kirjoitti:Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.
Tai pystypyöräilijä pystyy tuottamaan kovempisykkeisessä ajossa enempi eteenpäin vievää tehoa kuin samalla sykkeellä ajava nojapyöräilijä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Velomobiili hakusessa
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.
Tai pystypyöräilijä pystyy tuottamaan kovempisykkeisessä ajossa enempi eteenpäin vievää tehoa kuin samalla sykkeellä ajava nojapyöräilijä.
Tuo taas merkitsisi, että nopeusennätykset ajettaisiin pystypyörillä, eikä 1934 nojapyörää olisi tarvinnut bannata kilpailuista ja niitä olisi käytetty pystypyörien rinnalla kisoissa koko tämän 80 vuoden ajan ja siksi niitä olisi myynnissä jokaisessa pyöräkaupassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Velomobiili hakusessa
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.
Tai pystypyöräilijä pystyy tuottamaan kovempisykkeisessä ajossa enempi eteenpäin vievää tehoa kuin samalla sykkeellä ajava nojapyöräilijä.
Tuo taas merkitsisi, että nopeusennätykset ajettaisiin pystypyörillä, eikä 1934 nojapyörää olisi tarvinnut bannata kilpailuista ja niitä olisi käytetty pystypyörien rinnalla kisoissa koko tämän 80 vuoden ajan ja siksi niitä olisi myynnissä jokaisessa pyöräkaupassa.
Eikö kattamattomien pyörien ennätykset ole suunnilleen samaa suuruusluokkaa. Vasta oikeanlainen aerodynaaminen kate pienentää ilmanvastuksen niin pieneksi että se kompensoi pienemmän voimantuoton.
Eikä oo pyöräkilpailut ainoa laji missä urheiluvälineelle on asetettu tarkat rajoitukset
Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Velomobiili hakusessa
jviirret kirjoitti:Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden
Jukka
Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Velomobiili hakusessa
Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden
Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!
Aika vähän nojapyöräilijöissäkin oli maksimisykkeellä yrittäviä
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Velomobiili hakusessa
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden
Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!
Aika vähän nojapyöräilijöissäkin oli maksimisykkeellä yrittäviä
Jukka
Mitä sitä turhaa riehuu jos on ylivoimainen vähän rennomminkin. Muistaakseni YKSIKÄÄN meidät ohittanut ei ajanut pystärillä.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Velomobiili hakusessa
jviirret kirjoitti:Aika vähän nojapyöräilijöissäkin oli maksimisykkeellä yrittäviä
Jukka
Eihän sitä nyt heti kannata täysiä yrittää, on paljon helpompi yrittää parantaa tulosta seuraavana vuonna
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Velomobiili hakusessa
Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden
JukkaEiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!
Mutta koko tänä vuonna mua ei ole ohittanut yksikään nojakki läskipyörällä ajaessa. Mistäs se kertoo?
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Velomobiili hakusessa
Nebulus kirjoitti:Pastori kirjoitti:Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!
![]()
Mutta koko tänä vuonna mua ei ole ohittanut yksikään nojakki läskipyörällä ajaessa. Mistäs se kertoo?
Siitä että lähdin Syöte-MTB:hen ajamaan ennen sua, ja pysyin myös siellä kunnes tuli tekniikkamurheita. Ja tien päällä ei olla satuttu samalle pätkälle samaan aikaan .
Ellinmäen CX-kisassa vaikka kolmen kierroksen ajan korjailin takavaihtajaa ajoin sitten kaksi kertaa kierroksella kiinni paksuttelijan ja melkein pääsin samalle kierrokselle maaliin. Paksutin oli kyllä hieno mutta vauhtia siitä ei paljoa löytynyt.
Täytyy kuitenkin sanoa että kun piti sliksit vaihtaa nappularenkaisiin ja sitten ISP-nastagumeihin ja talvikin tulee niin alkaa paksuttelun edut tulla esille ainakin maastossa. Vielä siellä pääsee ja ihan kohtuu vauhdilla nojakillakin...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Velomobiili hakusessa
mhelander kirjoitti:Nebulus kirjoitti:
![]()
Mutta koko tänä vuonna mua ei ole ohittanut yksikään nojakki läskipyörällä ajaessa. Mistäs se kertoo?
Siitä että lähdin Syöte-MTB:hen ajamaan ennen sua, ja pysyin myös siellä kunnes tuli tekniikkamurheita. Ja tien päällä ei olla satuttu samalle pätkälle samaan aikaan
...
Niin, sun nojakki onkin se ainoa, jonka olen paksupyörällä ohittanut. Ajoin syötteellä suopätkällä ohi, kun olit polun laidassa.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Velomobiili hakusessa
Perjantaina 7.8.15 illalla olin Milanilla ajelemassa Lohjan suunnalla. Olin paluumatkalla takaisin Nummelan suuntaan ja ajelin Suurlohjankatua ja tarkoitus oli kääntyä vasemmalle Nummentielle. Risteyksessä on liikennevalot ja siinä menee yleensä aika pitkään odotellessa, kun valot arpovat havaitsevatko MIlanin odottelemassa kääntyvien kaistalla vai ei...
Odotellessa taakse tuli henkilöautomallinen poliisiauto. Ja ilmeisesti sen takia valot lopulta vaihtuivatkin vihreiksi. Kiitos siitä. No, Nummentien alussa on pikkuinen alamäki, josta Milan helposti kehittää alkavalle tasamaaosuudelle kivasti vauhtia. Päätinkin näyttää poliisisedille, miten MIlan kulkee eli ajelin tietä ns. normaalivauhtia, siis luokkaa kuuttakymppiä.
Vajaan kilometrin päässä poliisit vetivät vilkut päälle ja kehottivat pysähtymään... Jep.
- Mikä tuo on?
- Se on kinneri.
- Onko siinä moottori?
- Ei ole, tämä on polkupyörä.
- Tässä on kyllä neljänkympin rajoitus ja vauhtia oli kuusikymmentä.
- No kun polkupyörissä ei vaadita nopeusmittaria...
- Ei rajoitusta siltikään saa rikkoa!
- No mistä sen tietää...
- Miten se noin nopea voi olla?
- No kun tässä on tätä kate (koputan Milanin katetta), joka pienentää ilmanvastusta kivasti. Tiedät kai, että tavallisella polkupyörällä on aina vastatuuli?
- Okei, tämän kerran saat mennä. Näkemiin.
Tämä taisi olla liikkuvan poliisin partio, koska oli liikkeellä henkilöautolla. Ne ei varmaan vielä ole oppineet tuntemaan minua. Kyllä paikallispoliisit vaan tuntevat. Toisaalta, olihan tässä vähän omaakin vikaa, kun polkaisin hiukan vauhtia vartavasten poliisiauton edessä... Milanilla kun on varsin helppoa ajaa taajamissa ylinopeutta.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Velomobiili hakusessa
Helppo nähdä kohtaaminen filminä - Arin eleillä ja puhetyylillä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Velomobiili hakusessa
Ajarmala: Onko MIlan sl mk2 mahdollista säätää 160cm kuskille? Sinällään vanha topic. Vaimolle ja mulle mahdollisesti sopiva velomobiili.
Houkutteleva mk2 yksilö velomobillforumissa...
Challenge Fujin SL 2 / DF # 103
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Velomobiili hakusessa
jounisi kirjoitti:Ajarmala: Onko MIlan sl mk2 mahdollista säätää 160cm kuskille? Sinällään vanha topic. Vaimolle ja mulle mahdollisesti sopiva velomobiili.
Houkutteleva mk2 yksilö velomobillforumissa...
Tuolla ne http://mission-milan.de/sl_techdat.htm
väittävät laitteen olevan säädettävissä 155 cm pitemmille kuskeille. Ja kyllä minä sen omastanikin pystyn uskomaan - toki silloin penkki ja polkimet ovat aika eri asennoissa kuin nyt, koska olen itse 186 cm...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)