Hydrauliikkaletkun käytöstä ohjausnivelessä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Hydrauliikkaletkun käytöstä ohjausnivelessä

Viesti Kirjoittaja pketola »

Kokeilin hydrauliikkaletkun käyttöä kinnerin ohjausnivelenä.
Oletuksena oli, että letkun sisällä oleva ristikkäinen teräskudos sallisi mutkalle vääntämisen, mutta estäisi joustamisen sivusuunnassa.

Konstruktio, josta ei valitettavasti ole kuvaa, oli seuraavanlainen:

  • Ohjaustangosta/ratista lähti metalliputki.

  • Metalliputken päässä hydrauliikkaletku kiinnitettynä puristimilla

  • Letku taivutettuna n. 60 asteen kulmaan.

  • Toisesta päästä kiinni metalliputkessa, joka kiinnittyi etupöriä kääntävään ohjausakseliin.

  • Letkun kiinnitys putkiin on kohtalaisen työläs operaatio.

  • Vaatii suuren määrän sovittamista sekä letkun sisällä että metalliputkessa, ja oikeanlaiset puristimet.

  • Suurin ongelma on luistamisen estäminen. Kiinnitys perustuu puristukseen. Esimerkiksi reiän poraaminen letkuun (jotta saisi muutterikiristyksen) on (ainakin allekirjoittaneelle) mahdotonta kotikonstein.

No, kiinnitys onnistui lopulta ja pääsin kokeilemaan käytännössä.
Koeajojen jälkeen totesin, että ohjausnivel-käytössä tuo ratkaisu ei ole hyvä:

  1. Ohjauksen jäykkyys on hirmuinen verrattuna metalliseen nelisuuntaniveleen. Kaksin käsin täytyy ajaessa vääntää, kun aiemmassa konstruktiossa pystyi kevyesti operoimaan yhdellä kädellä. Jäykkyys johtuu ilmeisesti tällaisten yhdistelmästä:
    -Vaikka letku onkin teräsvahvisteinen, se silti joustaa pituussuunnassa ja jousto vie osan voimasta

    • Kulmalle taivutettu letku jäykistää ohjausta. Ts. käännön aikana täytyy ponnistella myös letkun kulman aiheuttamaa voimaa vastaan.
  2. Kiinnitykset vaativat paljon puristimia. Ohjaussauvan kokonaispaino puristimeen ja letkun painon kanssa on n. 50% enemmän kuin nelisuuntaniveleen perustuvassa konstrutiossa. Tätä pystyy jonkin verran optimoimaan, jos intoa riittää.

Onko muilla kokemusta?

Liitteet
Konstruktio hydrauliikkaletkulla
Konstruktio hydrauliikkaletkulla

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hydrauliikkaletkun käytöstä ohjausnivelessä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mielenkiintoinen kokeilu. Olen itse harkinnut useinkin samanlaista konstruktiota, mutta onpa jäänyt tekemättä. Yllättävä asia tuo jäykkyys :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hydrauliikkaletkun käytöstä ohjausnivelessä

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä Pekka, että tämä tuli selvitettyä. Tuollainen puolen tuuman korkeapainehydrauliikkaletku on melko jäykkää taivuttaa lyhyellä matkalla 60 asteen kulmaan. Tuo taivutusmomentti tietenkin kuormittaa ohjauslaakeria, joka sinulla on liukulaakeri ja lisäksi varsin lyhyellä laakerivälillä. Ohjauksen muuttuminen jäykäksi johtui varmasti tästä. Kuulalaakeroidulle ohjausakselille tuo ohjauksen jäykistyminen tuskin nousisi ongelmaksi.

Liitteet
Hydrauliletkuohjaus.jpeg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin