Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Lähes kaamea kokemus, käydä ensimmäistä kertaa kinnerillä kokeilemassa.
Kävin testaamassa kinnereitä Velocraftilla. Hirvittää, miten sillä kinnerillä on raskasta nousta mäkeä ylös.
VALTAVAN paljon kiitoksia Pieterille. Upeaa palvelua ja Pieter kyllä jaksoi säätää oikeaan istuinasentoon. Ostakaa kinnerit häneltä tai hänen kauttaan - kiitos.

Millaisia kokemuksia sinulla on? Miten nopeasti sait omat ns. lajilihakset kasvatettua?
Onko ajot nyt maittanut ja miten nyt nousee tuttu mäki (millä nopeudella) verrattuna siihen, kun ensimmäistä kertaa sen nousit kinnerillä?

Tarkoituksella vähän härnäsin kärjistämällä - ei saa pahastua. :wink:
Usko tai älä, minustakin tulee kinneristi jonain päivänä!

Testiajosta omat subjektiiviset kokemukset:
Mango Plus: Mahduin parhaiten, koska yläosa oli kokonaan poissa. Siihen asenneltiin vielä uutta ja uudenlaista sähköavusteista moottori. On siitä moottorista hyötyä ylämäissä, on. Mutta sen ohjaus oli niin yliherkkä (=olen tottumaton), että en uskaltanut päästellä alamäkeen kuin max 30 km/h. Koin ongelmaksi pienen takapyörän, joka kolusi lähes kaikki kuopat. Ei minun peli.
Strada: Tätä kokeilin eniten. Säädöt ei riittänyt. Polvet otti edelleenkin kanteen kiinni, vaikka penkki oli viimeksi alimmassa asennossa ja selkkänojaa säädetty pystymmäksi. Pedalit myös viimeksi niin kaukana, että jalkoja piti jo hieman kurkotella (tahtoi jalat pudota pois polkimilta). Polvet vaan otti kanteen kiinni. Ohjaus tuntui kohtuu hyvältä ja isompi takapyörä tuntui olevan hyvä. Kabiinin kapuaminen isokokoiselle äijälle oli parasta urheilusuoritusta ja jumppaa päästä sieltä pois. Miksi nämä kulkupelit pitää tehdä tällaisiksi? Olen isokokoinen, kankea, ja ikää alkaa olla kohta lähempänä 70 vuotta kuin 60.
Maiharit ottivat joka paikasta kiinni, niin ulkosyrjistä, varpaista, kantapäistä. Tarkoituksella jätin pyöräilykengät pois. Hartiat juuri ja juuri mahtuivat olemaan, mutta käsivarret olivat liian tiukassa. Tämä asento johtuu siitä minulle "älyttömästä" asennosta, johon ohjaussysteemi pakottaa asettumaan.
Kiva sillä oli lasketella mäkeä alas, vaikka satoi rännäntapaista vettä. Mutta alamäki loppuu aina joskus.
Muutoin hyvä peli, mutta minulle liian pieni.
WaW: Tosi mielenkiintoinen peli - varmaankin. Yritin sinne mennä istumaan, aivan toivotonta. En saanut mahtumaan kuin jalkaterät sisälle (kun siinä on niitä paikkoja niin paljon, mistä ei voi ottaa tukea tai astua). No, kajakkimiehenä olisin sinne sisälle kyllä päässyt jalat suorina, mutta en olisi varmasti päässyt pois. Istuinaukon kehys minulle liian ahdas, todennäköisesti myös kinnerin sisäleveys.

Joku kuitenkin kysyy kokoani: Pituus 183, painoa 103 alasti, roteva, tyypillisesti Suomalaisen jäykkä mies, hieman mahaa, jalkineen koko 44, ei lihava.

Pystyfillarilla käytän koko kehoa ajamisessa, niin käsiä kuin vartalon painoakin harkiten. Näissä kinnereissä ei pystynyt kuin istumaan perseellään, kädet sylissä. Ei mitään vaihtoehtoa, että käsillä olisi tehostanut jalkojen poljinvoimaa.
Kinnereissä olevat kammet tuntuivat ylipitkiltä jalat ylöspäin olevassa ajoasennossa. Jos niitä lyhentää, tehot häviää, eikö vaan?
Onko joku kokeillut ajaa sellaisella, jossa jalat liikkuvat edes - takaisin?
Miltä tuntuvat?
Ja ohjaus: "Kokemuskseni" mukaan sen pitää olla sauva, molemmin puolin ja säädettävissä sopivalle etäisyydelle. Näistähän voi vetää, kun jalat tarvitsevat lisää voimaa.

Hannu

Viimeksi muokannut hannu619, 07 Marras 2013, 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

hannu619 kirjoitti:

Lähes kaamea kokemus, käydä ensimmäistä kertaa kinnerillä kokeilemassa.
Kävin testaamassa kinnereitä Velocraftilla. Hirvittää, miten sillä kinnerillä on raskasta nousta mäkeä ylös.

Ihan varmasti on jos ei ole lihaksiaan nojapyörällä ensin harjaannuttanut. Hyvälaatuiseen pystypyörään verrattuna kun painoa tulee helposti 20kg lisää ja vielä kolmannen renkaan vierintävastus lisäksi.

hannu619 kirjoitti:

Näistähän voi vetää, kun jalat tarvitsevat lisää voimaa.

Ei todellakaan, ei se käsillä vetäminen ainakaan voimaa jaloille lisää. Penkki pitää olla niin että se antaa riittävästi tukea, silloin siinä ei liu ylöspäin polkiessa. Jos tuntuu että käsillä vetämällä saa polkemiseen voimaa lisää niin silloin penkki on väärän muotoinen tai väärin säädetty. Pakaralihakset saa kunnolla mukaan kun takamusta vähän nostaa ja painaa ristiselkää ja hartioita penkkiä vasten. Tekniikka vaatii paljon harjoittelua ja ensin pitää saaha jalkoihin niitä noja-asennossa polkemiseen tarvittavia lihaksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja jori »

hannu619 kirjoitti:

Strada: Tätä kokeilin eniten. Säädöt ei riittänyt. Polvet otti edelleenkin kanteen kiinni, vaikka penkki oli viimeksi alimmassa asennossa ja selkkänojaa säädetty pystymmäksi. Pedalit myös viimeksi niin kaukana, että jalkoja piti jo hieman kurkotella (tahtoi jalat pudota pois polkimilta). Polvet vaan otti kanteen kiinni.

Tuo viittaisi siihen, että Hannulla on tavallista pidemmät reidet, jos kerran istuin oli aivan alhaalla. Minäkin jotenkuten mahduin Stradalla ajamaan, vaikka olen 1,92 pitkä. Jalkaterät ja polvet, molemmat hälppivät kyllä joka polkaisulla kanteen, mutta ajamaan pystyi. Kaikki tuo helpottuu, kun käytetään lyhempiä kampia.
Pieterin kannattaisi varautua laittamaan lyhyemmät kammet kinneriin, kun tulee isoja ja kankeita koeajajia. -Eikä nuo muillekaan pahasta ole. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja PW »

On varmaan yksilöllistä kuinka kauan pitää nojakilla ajaa enenku lihakset tottuu jalat ylhäällä polkemiseen - hatusta heitän 500km jälkeen vois alkaa helpottaa.
Oma kokemus Nokian kisoissa Mangolla ajamisesta jätti mieleen sen uskomattoman keveyden tunteen ja pienen tehon millä tuo laite liikkui verrattuna omaan nojakkiin.
Käsillä ei tosiaan nojaillessa voi voimaa saada, vaan selkänojaan vaan puristettava ja polettava. Ylämäkeen otettava vauhtia jos mahollista ja mieluummin pyöritettävä tehokkaasti.
Lyhyet kammet perustuu kans pyöritysnopeuden lisäykseen.
Ihmettelin tuota Questiä, eikös niissä ole 26" takakiekko ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo sisäänmeno/ poistulo on miustakin kaupallisten kinnereiden suurimpia ongelma kohtia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Oma kokemus Nokian kisoissa Mangolla ajamisesta jätti mieleen sen uskomattoman keveyden tunteen ja pienen tehon millä tuo laite liikkui verrattuna omaan nojakkiin.
Käsillä ei tosiaan nojaillessa voi voimaa saada, vaan selkänojaan vaan puristettava ja polettava. Ylämäkeen otettava vauhtia jos mahollista ja mieluummin pyöritettävä tehokkaasti.

Nokian radalla on yksi ylämäki mailin matkalla, korkeutta 4metriä ja vapaata baanaa vauhdin ottamiseen :roll:
Monessa paikassa vauhtia ei voi ottaa muun liikenteen, tien huonon kunnon tai mutkien vuoksi :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oma kokemus Nokian kisoissa Mangolla ajamisesta jätti mieleen sen uskomattoman keveyden tunteen ja pienen tehon millä tuo laite liikkui verrattuna omaan nojakkiin.
Käsillä ei tosiaan nojaillessa voi voimaa saada, vaan selkänojaan vaan puristettava ja polettava. Ylämäkeen otettava vauhtia jos mahollista ja mieluummin pyöritettävä tehokkaasti.

Nokian radalla on yksi ylämäki mailin matkalla, korkeutta 4metriä ja vapaata baanaa vauhdin ottamiseen :roll:
Monessa paikassa vauhtia ei voi ottaa muun liikenteen, tien huonon kunnon tai mutkien vuoksi :(

Jukka

Joo , tottakai on jyrkempiä mäkiä ja vaikeita paikkoja - elämää on.
Vertasin kuitenkin kinnerikokemusta samalla radalla ajamaani nojakki kokemukseen ja siinä oli valtava ero. Ehkä olin vaan hurmiossa saamastani tilaisuudesta kokeilla Mangoa ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja eemeli »

"Erehdyin" ostaa talveksi uuden maastopyörän. Voi kiesus, että sillä ajaminen on raskasta. Tasasella ei pääse mihinkään, alamäessä ei pääse mihinkään ja ylämäessä mies pomppii satulassa kuin heinämies. Joka paikkaa särkee, kylkiluu murtunut, mutta helkutin hauskaa on polkea pitkästä aika metsässä... Eli kaikki uusi vaatii totuttelua.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

eemeli kirjoitti:

"Erehdyin" ostaa talveksi uuden maastopyörän. Voi kiesus, että sillä ajaminen on raskasta. Tasasella ei pääse mihinkään, alamäessä ei pääse mihinkään ja ylämäessä mies pomppii satulassa kuin heinämies. Joka paikkaa särkee, kylkiluu murtunut, mutta helkutin hauskaa on polkea pitkästä aika metsässä... Eli kaikki uusi vaatii totuttelua.

Ristiin menee kokemukset. Heitin varastoon lähes kilpamaisen hybridini ja ostin viimeisen päälle maasturin, sellaisen 29", ilman takajoustoa. Parhaalla mahdollisella etuhaarukalla ja parhaimmilla vaihdeosilla + levyjarrut. Tämä ostos rullaa hyvin, on kevyt polkea ja matka taittuu jopa paremmin kuin hybridini. Tuo hyvä joustokeula on aivan ihana ajella. Paksut karkeakuvioiset renkaat. Olen yllättynyt niiden hyvään vierintävastukseen. Testieni mukaan rullaa hieman paremmin kuin Kojakeilla varustettu hybridini, sellaisessa paikassa, jossa nopeus jää maksimissaan 30 km/h.
Tosin, hybridi rullaa liukkaammin kun nopeus nousee sinne 50 tuntumaan (iso jyrkkä alamäki), noin 4 km/h on ero.
Uskomattoman hyvä fiilis tässä fillarissani.

Voisin jopa sanoa, että tässä 29 er on "sähköavustin". Eilen kokeilin sitä Mango Plussaa jossa sähköavustin. Keskimmäisessä asennossa nousi mäkeä ylös 11 - 12 km/h, Strada 6-7 km/h ja toi minun maasturi 11,6 km/h ja melkein helpommalla, kuin Mango sähköavulla! Eli sitä ne puuttuvat lajilihakset teettää.
Tosin, pystypyöräilyä olen tehnyt 60 vuotta, varsin aktiivisesti.

hannu

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Ihmettelin tuota Questiä, eikös niissä ole 26" takakiekko ?

Petri[/quote]

Petri. Anteeksi. Kyllä siinä Questissä varmaankin on se 26" takana. En edes sitä kokeillut.
Sekoitin sen tuohon Mango Plussaan.

hannu

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

jviirret kirjoitti:

Ei todellakaan, ei se käsillä vetäminen ainakaan voimaa jaloille lisää. Penkki pitää olla niin että se antaa riittävästi tukea, silloin siinä ei liu ylöspäin polkiessa. Jos tuntuu että käsillä vetämällä saa polkemiseen voimaa lisää niin silloin penkki on väärän muotoinen tai väärin säädetty. Pakaralihakset saa kunnolla mukaan kun takamusta vähän nostaa ja painaa ristiselkää ja hartioita penkkiä vasten. Tekniikka vaatii paljon harjoittelua ja ensin pitää saaha jalkoihin niitä noja-asennossa polkemiseen tarvittavia lihaksia.

Jukka

Onko tuosta ajotekniikasta enemmänkin puhetta tai ohjeita jostain löydettävissä?
Kyllä noin yritin tehdä, mutta puhti puuttui jaloista, jalat otti kiinni lähes joka paikkaan, kyljet puristivat käsiä.
En pystynyt nauttimaan.
Nyt pitäisi löytää isompi malli ja testata sitä. Mitkä niitä ovat?

hannu

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja PW »

Quest taitaa olla suurin ja tilavin. Vähän kyllä ihme ettei jalkasi mahtuneet polkemaan kunnolla, vaikka ett ole tuon pitempi. Kuitenkin paljon pitempiäkin kuskeja noilla ajelee.
Itte oon ahtautunu tähän mennessä, mangoon,questiin, stradaan, milaniin, wawiin ja leitraan.
Olen 185 pitkä, 88 painoo.
Wawi oli selkeesti ahdas hartioista milan taas positiivinen yllätys vaikka on niin pienen näköinen.
Leitrahan on helposti sisään mentävä ja varmasti näppärä vekotin, poikkee myös ulkonäöltään näistä muista. Yks leitra taitaa suomessa olla, tanskassa valmistetaan.

Viimeksi muokannut PW, 08 Marras 2013, 08:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

hannu619
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Niin ne meinasi Stradan tehtaallakin, että pitäisi nyt tämänkokoinen äijä sisälle mahtua (Pieter soitti valmistajalle).
Polvet ei olisi ottanut kanteen kiinni, jos olisin pitänyt niitä enemmän pystyssä. Mutta se on minulle luonnoton ajoasento.

Questistä ei ollut paikalla kuin XS malli. Siihen en edes yrittänyt sisälle, oli ehdottomasti liian pieni minulle.

hannu

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.leitra.dk/news.php
tuolla Leitrasta tarinaa ja kuvia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Miksi Kinnerillä ajaminen on raskasta?

Viesti Kirjoittaja eemeli »

No joo...Koitin vähän kieli poskessa verrata kinneriä ja läskipyörää. Onhan tuossa puolitotuuttakin mukana... On tuo läskipyörä kuitenkin jonninverran parempi juurakko/kivikko poluilla :D .

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Vastaa Viestiin