Hei!
Toimin osana suurta projektiryhmää, joka suunnittelee nojapyörää (human power vechile) kilpailutarkoitukseen. Minun tehtäväni on suunnitella pyörän penkin asento, jotta saataisiin maksimaalinen voima ja/tai mukavuus/ergonomia ajajalle. Ajajat ovat opiskelijoita, joita treenataan tällä hetkellä ensi kesänä järjestettäviin kisoihin. Ajajia on 12 henkilöä, joista kuusi on tyttöjä ja kuusi poikia. Kilpailumatkojen pituudet vaihtelevat lyhyistä 300 metrin sprinteistä aina kuusi tuntia kestäviin ajoihin.
Minulla on muutamia kysymyksiä asiaan liittyen.
- Mikä olisi hyvä ajoasento lyhyelle matkalle, jotta voima ja nopeus olisi maksimaalinen?
- Mikä taas pidemmälle matkalle, jotta ajajaa jaksaa polkea koko matkan ajan?
- Myös millainen tuki tulisi alaselälle olla?
- Miten polkimien korkeus vaikuttaa tehoon?
- Kuinka kaukana polkimien tulisi olla penkistä ajettaessa?
- Minkä penkin osien tulisi olla liikutettavia, jotta pyörää saadaan säädettyä eri kokoisille ihmisille?
- Miten selkänojan kulman vaihtaminen vaikuttaa ajamiseen?
Paljon on varmasti henkilökohtaisia eroja, että mikä tuntuu kenestäkin parhaalta ajoasennolta, mutta tarvitsisin mahdollisimman paljon tietoa nojapyöristä ja penkin säätöjen vaikutuksesta ajamiseen, vauhtiin, jaksamiseen, ergonomisuuteen ym ja millaisia yleisiä neuvoja on liittyen penkin säätöihin ja ajoasentoon?
Projektin aihe on minulle vieras, eikä minulla ole aikaisempaa tietoa nojapyöristä tai niillä ajamisesta. Ajattelin siis kysyä teiltä, ammattilaisilta, jotta pääsisi asioissa eteenpäin. Kiitos paljon jo etukäteen vastauksista ja avusta.