Sain viritettyä Fujiniin neste-levy-takajarrun, Shimano LX. Vaijerikäyttöinen Avidin bb5 ei oikein toiminut, vaijeri oli kai liian pitkä, sitä piti painaa hampaat irvessä ja silti ei meinannut saada takapyörää lukkoon. Nyt takapyörä menee lukkoon kevyellä painalluksella. Ongelmaksi jäi se että Fujin on niin etupainoinen että takajarru ei kovin paljon vauhtia hidasta vaikka olisi lukossa.
Fujinin takajarrun viritys
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Fujinin takajarrun viritys
Saahan noita etuhaarukoita joissa on levyjarruille kiinnikkeet myös 20" pyörille eli ei pitäis olla iso ongelma.
Ongelmat BB5sten kanssa kuulostaa säätöongelmilta eikä niinkään jarrujen ongelmalta, vaikka kyseinen malli ei ole kyllä mitenkään kehuttava.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Fujinin takajarrun viritys
Wacky kirjoitti:Ongelmat BB5sten kanssa kuulostaa säätöongelmilta eikä niinkään jarrujen ongelmalta
Tai vaijeriongelmalta. Jossakin vanhassa viestiketjussa optimistix teki kokeen jolla todisti että yksi U-mutka(ei ollut edes kovin tiukka) hukkaa 50% puristusvoimasta. Takajarrun ollessa kyseessä tulee mutkia helposti monta, liian tiukkoja ja vaijerin voitelukin voi olla puutteellista. Pitkä vaijeri ei itseasiassa ole se ongelma, vaan pitkä vaijerin kuori. Kuoreton vaijeri ei voimaa hukkaa. Nestejarru ei hukkaa juurikaan tehoaan välille jos ei letku ole pahasti litussa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Fujinin takajarrun viritys
jviirret kirjoitti:Wacky kirjoitti:Ongelmat BB5sten kanssa kuulostaa säätöongelmilta eikä niinkään jarrujen ongelmalta
Tai vaijeriongelmalta. Jossakin vanhassa viestiketjussa optimistix teki kokeen jolla todisti että yksi U-mutka(ei ollut edes kovin tiukka) hukkaa 50% puristusvoimasta. Takajarrun ollessa kyseessä tulee mutkia helposti monta, liian tiukkoja ja vaijerin voitelukin voi olla puutteellista. Pitkä vaijeri ei itseasiassa ole se ongelma, vaan pitkä vaijerin kuori. Kuoreton vaijeri ei voimaa hukkaa. Nestejarru ei hukkaa juurikaan tehoaan välille jos ei letku ole pahasti litussa.
Jukka
Teoretisoidaan vähän vielä. Vaijerikuorenkaan pituus ei aiheuta ongelmaa voiman hukkaamisen mielessä, vaan vaijerikuoren mutkat. Kyse on ilmiöstä, jota nimitetään hihnakitkaksi, eli paljonko hinan vetovoimasta siirtyy rummulle tai hihnapyörälle kesken matkan.
Vaijerivoima pienenee jokaisessa mutkassa kaavan e potenssiin myy alfa mukaisesti. Kaavassa e on Neperin luku (2,718) myy vaijerin ja kuoren välinen kitkakerroin ja alfa vaijerikuoren kulmanmuutos. Vaijerikuoren sisällä vaijeri käyttäytyy aivan samoin, kuin kiinteän rummun ympäri vedettäessä. Olennaista on vaijerikuoren tekemä kulmamuutos yhteensä ja kitkakerroin vaijerin ja kuoren välillä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Fujinin takajarrun viritys
jori kirjoitti:Vaijerikuorenkaan pituus ei aiheuta ongelmaa voiman hukkaamisen mielessä, vaan vaijerikuoren mutkat.
Juuri näin, käytännössä useimmiten kuori on aina mutkalla johonkin suuntaan niin yritin yksinkertaistaa
Mutta: Suosikaa suorilla osuuksilla avovaijereita, ovat kevyempiä, siistimpiä, ne ei hukkaa tehoa, niitä ei tarvi voidella eikä ne jäädy. Laiskan rakentajan tunnistaa pitkistä vaijerinkuorista
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Fujinin takajarrun viritys
Tosiaan Fujinissa on "teräsmiestanko", jossa vaijeri tekee 180 asteen käännöksen, sen takia varmaan tuo vaijerijarrun toiminta oli aika nihkeätä. Mutta neste toimii.