Jarrupulma

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mistä nyt joku tämänsorttinen jarru saadaan. Ettei etuvetoisen jarru syö polvea. Maantie/tt jarru olis kätevä kun ei ole jarrutappeja.

Joku tämännäköinen siis:

http://www.tektro.com/_english/01_produ ... rt=1&fid=2

Kuva

Tai tämä:

http://www.tektro.com/_english/01_produ ... rt=1&fid=2

Kuva

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Joko katsoit pyörätohtorin tarjonnan? Näytti olevan tarjolla erilaisia vaihtoehtoja...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Soitin jo. Ei ollut tommoista. Pitää mennä Jorin pajalla ja pohtia mitä tekisi.

Perkele kun ei ole kotosalla. Voisi harkita romukasan äärellä mitä tekee :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun olen hajoittanut pyöriä, olen tallentanut aika kasan osia. Kelpaisiko sinulle tämän tyyppiset:

jarru.jpg
jarru.jpg (240.54 KiB) Katsottu 3882 kertaa

Jarrutapithan kätevä mies hitsaa paikalleen.

Saisit ilmaiseksi! :D

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:

Maantie/tt jarru olis kätevä kun ei ole jarrutappeja.

Ja jäljelle jäävä sortti ei kait kauheasti innosta kun hinkaa polveen jos ymmärsin oikein.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Campagnolo-kopio: http://www.wiggle.co.uk/campagnolo-late ... -u-brakes/

Kuva

Etunen on tarkoitettu asennettavaksi haarukan taakse. Jos haluaa laittaa jarrun haarukan etupuolelle, pitää valita takajarru (ja pultti jää tietenkin liian lyhyeksi).

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Kun olen hajoittanut pyöriä, olen tallentanut aika kasan osia. Kelpaisiko sinulle tämän tyyppiset:

Jarrutapithan kätevä mies hitsaa paikalleen.

Saisit ilmaiseksi! :D

Toi maantiejarrutyyppinen voisi olla okei. Saattaisi olla juuri sopivasti kapeampi kuin toi mikä mulla nyt on.
Tämä: Kuva

Pitänee poiketa ohikulkeissa. Huomenna tosin tarttisin, mutta ei nyt ton takia viiti lähteä Jyväskylään vaikka siellä kivaa onkin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Tämähän on aivan täydellinen jarrumekanismi. Vipujen vetosuhteet vaijerin liikkeeseen nähden muuttuvat progressiivisesti niin, että liike on aluksi nopea ja pienivoimainen ja suurenee myöhemmin liikenopeuden vastaavasti pienetessä vipuvarren pystyetäisyyden nivelpisteestä kasvaessa. Vipujen nivelpisteet ovat sellaisessa paikassa, että jarrupalan liike vanteen kohdalla on vanteen muodon kannalta parempi. H-muotoisille jarruillehan tuo sama liike on alaviistoon sivulle, jolloin vanteen jarrupinnan pitäisi olikeastaan olla ulkoreunalta kapeampi, kuin sisempää. Luonnostaan vanteet taas ovat sisempää kapeampia, kuin ulkoreunalta. Tuolla kiinnityksellä nuo jarrut käyvät kaikkiin haarukoihin. Mikään ei kuitenkaan estä käyttämästä haarukassa jarrutappeja tuolla olkapäissä, jolloin yksi osa vähenee. Lisäksi minä siirtäisin nivelpisteet alemmas ja kauemmas toisistaan, laittaisin vaijerin kiinnityksen noihin vipuihin H-muotoisesta v-jarruista tutulla tavalla vipujen väliin, jolloin vaijerin lähtö on keskemmällä ja kaari loivempi ja paksummankin renkaan saisi pois välistä muljauttamalla vivut nivelpisteiden välistä alas. :roll:
Kuva
Paksurenkaiselle nuo jarrut eivät kuitenkaan sellaisenaan ulotu ja vipujen kaarevuus voisi olla suurempikin, tuon vetosuhteen muuttumisen (progressiivisuuden) lisäämiseksi. Tämä progressiivisuus on eduksi siksi, että sillä saadaan jarrupalat kauaksi vähän vippaavastakin vanteesta, eikä jarrut heti hankaa, kun vanne vähän saa osumaa. Siitä huolimatta puristusvoima varsinaisessa jarrutuksessa on riittävä. Mikähän rengas noihin länkiin sopii. Toisaalta ovat aika kalliitkin. Pitääkö sitä jarrutkin vielä tehdä itse. :evil:

Viimeksi muokannut jori, 12 Kesä 2014, 09:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Noita tavallisia "maantiejarruja" voisi löytyä Hämeenlinnastakin jos tarttet. Mulla ei ole noille mitään käyttöä. Ei varmaan kyllä nekään huomiseksi kerkeä...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Kuva
Tämähän on aivan täydellinen jarrumekanismi. Vipujen vetosuhteet vaijerin liikkeeseen nähden muuttuvat progressiivisesti niin, että liike on aluksi nopea ja pienivoimainen ja suurenee myöhemmin liikenopeuden vastaavasti pienetessä vipuvarren pystyetäisyyden nivelpisteestä kasvaessa. Vipujen nivelpisteet ovat sellaisessa paikassa, että jarrupalan liike vanteen kohdalla on vanteen muodon kannalta parempi. H-muotoisille jarruillehan tuo sama liike on alaviistoon sivulle, jolloin vanteen jarrupinnan pitäisi olikeastaan olla ulkoreunalta kapeampi, kuin sisempää. Luonnostaan vanteet taas ovat sisempää kapeampia, kuin ulkoreunalta. Tuolla kiinnityksellä nuo jarrut käyvät kaikkiin haarukoihin.

Näitä käyttävät aika monissa kalliimmissa maantiekisanojakeissa. Ja vastaavia. Yleensä on joko pakko kun muun malliset ei mahdu tai yritetään saada aerodynaamista (kuten myös paino-) etua.

Mitä tulee nykyaikaisiin dual pivot jarruihin niin ei niistäkään tarvitse itseään kipeäksi maksaa, kuten mun Campagnolo Centaur maantievannejarrupari josta maksoin 36 €. On ihan yhtä hyvä kuin SRAM Force jarrut hintaan 138 €.

Kuva

Liikeradat näissä dual-pivot jarruissa on sellaiset että aika tarkkaan pitää ensin jarru keskittää kiinnityspulttinsa suhteen että sitten palat liikkuvat samalla kaarella vannetta kohti. Sen jälkeen hienosäätö on helppoa sekä Centaur että Force -jarrujen keskitysruuvilla. Molemmissa on palloprikoilla jarrupalat kiinni jolloin ne saa täydellisesti säädettyä jotta teho on paras mahdollinen ilman vinkumisia.

Dual-pivot jarrua löytyy Tektro:lta myös niin sanottua pitkälänkistä mallia joka sopii cyclo-cross tyyppisiin pyöriin ja niiden 35-42 millisille renkaille. Eivät olleet pahan hintaisiakaan.

jori kirjoitti:

Pitääkö sitä jarrutkin vielä tehdä itse. :evil:

Vaikeisiin tapauksiin ja ihan yleensä on hyvä vastaus että levyjarrut. Jos vielä on havainnut että jarruja joutuu oikeasti käyttämään ja niiden toimintavarmuus ja kahvatuntuma on tärkeää niin hydrauliset sellaiset.

Mahdollistaa helposti eri kokoisten kiekkojen käytön tai kokeilun, vanteet voi valita vapaammin kun ei tarvita jarrupintoja jne. Jos nyt olisin tilaamassa MetaPhysic:ä niin runkokitin mukana tulisi maantiehiilikuituhaarukka jolle myös levyjarrusatula kiinnittyy. Kohta enemmän sillä ajetaan tuo 29er haarukka ja levyjarrut paikallaan kuin maantiekunnossa vannejarruin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

eemeli kirjoitti:

Noita tavallisia "maantiejarruja" voisi löytyä Hämeenlinnastakin jos tarttet. Mulla ei ole noille mitään käyttöä. Ei varmaan kyllä nekään huomiseksi kerkeä...

Mä olen Iittalassa - la-su. Ei olis enää pitkä matka siitä. Jaksaisitko räpätä kuvan mimmoisia olis tarjolla - niin voidaan tuumia.

mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kuva
Tämähän on aivan täydellinen jarrumekanismi. Vipujen vetosuhteet vaijerin liikkeeseen nähden muuttuvat progressiivisesti niin, että liike on aluksi nopea ja pienivoimainen ja suurenee myöhemmin liikenopeuden vastaavasti pienetessä vipuvarren pystyetäisyyden nivelpisteestä kasvaessa. Vipujen nivelpisteet ovat sellaisessa paikassa, että jarrupalan liike vanteen kohdalla on vanteen muodon kannalta parempi. H-muotoisille jarruillehan tuo sama liike on alaviistoon sivulle, jolloin vanteen jarrupinnan pitäisi olikeastaan olla ulkoreunalta kapeampi, kuin sisempää. Luonnostaan vanteet taas ovat sisempää kapeampia, kuin ulkoreunalta. Tuolla kiinnityksellä nuo jarrut käyvät kaikkiin haarukoihin.

Joo. Tää tuntuis hyvältä ratkaisulta.

mhelander kirjoitti:

Mitä tulee nykyaikaisiin dual pivot jarruihin niin ei niistäkään tarvitse itseään kipeäksi maksaa.. 138 €.

Kuva

Jep. Mutta nämä eivät ratkaise tätä ongelmaa = liian leveä ja polvi ei mahdu liikkumaan tai napsii rasittavasti kiinni kun väsyy. Ja toisekseen - vaijerin pitää tulla toiselta puolelta = ketjunkin pitää kulkea sinne etukiekkoon.

jori kirjoitti:

Pitääkö sitä jarrutkin vielä tehdä itse. :evil:

Ehkä sitten pitää. Toikin firma on varmaan ensin lähtenyt siitä että piti tehdä itelle joku. http://www.paulcomp.com/brakes.html

mhelander kirjoitti:

Vaikeisiin tapauksiin ja ihan yleensä on hyvä vastaus että levyjarrut.

Levyjarrut painaa ja juurikin tämän pohdinnan yhteydessä mullekin valkeni se että siitä tulee kiekkoon monensorttista extrarasitusta kun se jarrutusvoimien sijainti onkin siellä navan tienoilla eikä vanteessa. Plus. noi on raskaampia = maastossa ehkä loistokkaimmillaan.

Ja sitten tommoiseen retekilykäyttöön voisi ihan tommoinen rullajarru olla hyvä. Melkein pitäis olla "testikiekot" joissa olis rullajarrut = saisi helposti protopyörän liikkeelle niin että olis jarrutkin muuten kuin kengänpohjassa.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Laitoin kuvat spostiin...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vaihdoin tommoisen kapeamman jarrun. muuten toimii hyvin, mutta rajoittaa kääntämistä kun ottaa se jarrun yläosa runkoon. Ei haittaa ajossa, mutta parkkeerauksessa.

Mietin tuossa reissussa, kun Bromptonilla ajeln - että tässähän olis hyvä jarru kuudeehen:

Kuva

en halusi maksaa tosta Brompton sanasta extraa. muistaako joku oliko noita muita joissa vaijerin saa tulemaan alhaalta ylös?

Edit. pitää noita Tektroja että kans jahka kerkii.

Oli mulla pyöräkasassa näköjään kone jossa jarrutapeilla varustettu haarukka. Mutta mutta - kun on jo levitetty ja suoristettu sekä dropoutit hyvin paikallaan oleva haarukka, niin vähän kehtuuttaa purkaa uutta työn alle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei tartte tehdä uutta haarukka. Siirrä tapit nykyiseen ;)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jarrupulma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Ei tartte tehdä uutta haarukka. Siirrä tapit nykyiseen ;)

Tokihan toi on käynyt mielessä. Kivalla jarrulla toi vaan hoituisi helpoiten. Laiskottaa ja tekis vaan mieli ajella.

Vastaa Viestiin