Ei kai tuo velomobiili-sana mikään uutuus enää ole?
Onhan täälläkin ollut jo ties kuinka kauan
"Velomobiilit ja polkuautot" - osasto.....
[huono huumori] Toki sana tiedetään, mutta ikävää, kun suomalaiset käyttävät ranskankielistä sanaa, joka on muunnos sanasta velocipede, joka on tarkoittanut alkujaan polkupyörää ja tiukan semanttisesti nopeaa jalankulkijaa. Nykyranskassa merkitys on muuntunut ja velocipede on saanut uusia konnotaatioita. Velocipede kääntyisi nykyisin semanttisesti: "vauhtihintti" Tuosta polkupyörää tarkoittavaksi on karsiutunut (ymmärrettävästä syystä) pelkkä "velo", joka siis viittaa vauhtiin. "Velo"-sanaan on sitten lisätty sana "mobiili", joka tarkoittaa liikkuvaa. Semanttisesti siis: "Vauhtiliikkuja" tai "polku(pyörä)liikkuja". Tuo ei kerro juuri mitään itse laitteesta. Meillä on suomessa yksinomaan tuota kyseistä poljettavaa katettua laitetta varten oma sana: "Kinneri", miksemme käyttäisi suomessa sitä.
[/huono huumori]
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Olipa kertakaikkisen selkeä ja ytimekäs video. Vain tuo "Velomobiili"-sanan käyttö särähti korvaan. Meillä on suomen kielessä oma sana tuolle vehkeelle. Se on KINNERI.
Kyllä tuli taas tunne, että sai Yle-verolle vastinetta tosi hyvä juttu.
Mainittiinhan se kinneri sanakin tekstissä
"Urpo Taskinen on hiljaittain polkenut velomobiilillaan, kinneriksikin kutsutulla ajoneuvolla Ruotsin Lapista Keski-Suomeen. Taskinen haluaa herätellä ihmisiä ajattelemaan maailman ympäristön tilaa."
Itse tykkään myös suomalaisesta versiosta mutta ei se niin nuukaa ole...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Toki sana tiedetään, mutta ikävää, kun suomalaiset käyttävät ranskankielistä sanaa, joka on muunnos sanasta velocipede, joka on tarkoittanut alkujaan polkupyörää ja tiukan semanttisesti nopeaa jalankulkijaa.
Onneksi sentään harvemmein joudumme taistelemaan raskankielisiä lainasanoja vastaan... Sen sijaan painottaisin, että meillä on erinomaisia suomenkielisiä vastineita monille suurten kielien sanoille, jotka yrittävät tunkeutua muihin kieliinkin:
radari on tutka
elektrisiteetti on sähkö
telefooni on puhelin
griini on viheriö
bägi on laukku
file on tiedosto
rekordi on tietue
skriini on näyttö
Kivaa on se, että kun on oma kieli, niin voi keksiä itse omat sanat siihen. Ja niin ranskalaisetkin tekevät, eikös?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Jos ei alla oleva teksti näy, rullaa sivua alaspäin :
Foto's van ligfietsen
Op Flickr staan veel foto's van bijzondere ligfietsen en kano's van Sakuholma.
Jos ei alla oleva teksti näy, rullaa sivua alaspäin :
Foto's van ligfietsen
Op Flickr staan veel foto's van bijzondere ligfietsen en kano's van Sakuholma.
Kiitos! Nyt löytyi!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ilta-sanomissa on juttu "munapyöristä" ja Josef Janningin haastattelu: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... nts-anchor
Ei näköjään kannattaisi kehua kinnerien nopeudella ainakaan kommenteista päätellen. Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin tämäkin kiva kohta kielletään...
Ja tuli siellä esiin se näkymättömyys. Mä en taas millään muotoa ymmärrä, että kirkkain värein varustettuja kippoja ei nähdä tiellä mutta tavan musta pystäri samalla logiikalla näkyy? Mikä asia noista kinnereistä tekee niin vaarallisen muiden mielestä?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Asenne vamma. Joskus minulle on sanottu että minua ei näy nojapyörän kansa liikenteen seasta. Vaikka istun noin 60cm korkeudella maasta. Kun loppujen lopuksi , siinä ei ole suurta korkeus eroa pään kohdalta mitattaessa.
Olen sanonut että täytyyhän teidän nähdä lapsikin kävelemässä tien lairassa . Joka on paljon huomaamatton , minuun nähden . Kyseessä on asenne vamma erillaista liikkumista kohtaan.
Ymmärrän jos ajaisin itse viisi centiä maasta ja täysin mustissa . Että häviäisin varjoihin ja asfaltin lämpö värinöihin.
Mitä tulee näihin värikkäisiin velohin niin , jos niitä ei erota liikenteestä . On joko kyseessä sokeus , tai liian lyhyt turvaväli erellä ajaviin kansa autoilijoihin.