Esko Meriluoto kirjoitti:jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Komsassa on ohjausakselin kulma vaakaan nähden 58,5 astetta. Voisiko olla tosiaan niin, että jyrkentämällä kulmaa vaikka 70 asteeseen, ohjaus rauhoittuisi?
Jaa, se on kuitenkin noinkin pysty. Jos se ei hommana ole kovin iso niin kokeilisin. Haittapuolena sille että ohjauksen reagointi polkemiseen pienenee, tulee kääntämisen muuttuminen raskaammaksi hittaammassa vauhdissa.
Jukka
Pitipä vihdoin liittyä joukkoon, kun LEV-ryhmässä ei enää kukaan vastaa posteihin. Toinen juttu on, että Sakari / Irakas puhuu palturia Hipparionista. Sakari puhuu tosiasiassa vain Komsasta, koska en tunnista ongelmia, joita Sakari on löytänyt.
Luulen, että erot ajettavuudessa (ohjaus, väpätys yms.) johtuvat materiaalista. Alumiinirakenteisena Hipparion on jäykempi kuin puinen Komsa. Myös ajajien fysiikassa voi olla eroja. 60.000 km ajon jälkeen en ole huomannut, että ohjaus mitenkään rasittaisi lihaksia, päin vastoin: Hipparionin jalkaohjaus on helpoin tietämäni tapa ohjata kolmipyörää (kaksipyöräiset ovat ihan eri juttu). Ohjaus ei vatkaa poljennan mukana ainakaan minun käyttämilläni kierrosluvuilla (alle 90/min). 50 km/h nopeus alamäkeen on vakaa.
Ohjausiskunvaimentaja (Tourmax) ei ole välttämätön, vaikka vuosia sitten niin väitin. Ajelin välillä ilman sitä hyvällä menestyksellä, mutta panin sen takaisin, koska se pitää pysäköidyn pyörän etupään suorassa kaupan kulmalla. Muuten tupää lonksahtaa sivuun. Iskarissa on säätö, jolla sen saa lähes lukkoon. Ajossa säätö on kevyimmässä asennossan ja hidastaa ohjausliikkeitä vain vähän. Alunperin iskari oli turvallisuustekijä estämässä refleksinomaisia väistölikkeitä, jotka olisivat saattaneet nostaa takapyörää. Nyt olen kai oppinut väistämään kuopat rauhallisemmin ja lukkopolkimien ansiosta jalat pysyvät polkimilla. Hipparionin ohjauskulma on 53 astetta (vaakasuunnasta) ja on tuntunut sopivalta. Kulma on ollut sama Protohippus Ykkösessä ja Kakkosessa.
Niin, se valokuva. Valokuvia Hipsuista löytyy kotisivuiltani:
http://www.davinci.pp.fi/fill.html
Proto Kakkosen sivun lopussa on piirros Hipparion Protohippus Kolmosesta, joka on lähes sama kuin Kakkonen, mutta on vielä pelkkä piirustus.
Esko
Hienoa Esko, että tulit viimeinkin tähän foorumiin! 
Olet varmaan oikeassa, että Komsan heilahteluherkkyys johtuu puurakenteesta, niin olen itsekin ruvennut arvelemaan. Yleensähän puurungon joustosta on tärähdysten kannalta etua, mutta ominaisvärähtelyn takia siitä on haittaa. Meinaavathan puurakenteiset pienlentokoneetkin hajota ilmassa, kun resonannssivärähtely alkaa.
Se on hienoa, että edelleenkin pidät yllä luetteloa nojapyöräilijöistä ja -rakentajista Suomessa. Liekö muissa maissa sellaista onkaan.
Kerroit siellä minun kohdalla, että et ole oikein selvillä montako nojakkia olen rakentanut. Se onkin varmaan aika vaikeaa, kun suunnitelmia on aika paljon ja vain osa niistä on toteutunut. Olen ruvennut käyttämään merkintää sh1, sh2, sh3 ...
Tässä luetteloa:
sh1, Ziphy 1, 2001, DELTA, Puu
sh2, Ziphy 3, 2002, DELTA, Puu
sh3, Lulla 1, 2004, SWB, Puu
sh4, Snake 1, 2005, LWB, Puu
sh5, Snake 5, 2006, SWB, Puu
sh6, Komsa, 2007, DELTA, Puu
sh7, Wol, 2008, SWB, Metalli
sh8, 2008, SWB, Metalli, tekeillä
sh9, 2008, DELTA, Metalli, tekeillä
sh10, 2008, SWB, Metalli, tekeillä
Sakari