Lähinnä Jorille suunnattu kysymys: Jos oletetaan että vakio polkemisteholla P ja nollatuulessa pyörä kulkee 30 km/h, niin miltä näyttää nopeus tuulennopeuden funktiona samalla teholla ajettuna? Joutuuko ottamaan mukaan lisää muuttujia?
Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?
Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?
Tuolla voi experimentoida:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?
Nuo kaavat ottaa huomioon kuun ja auringon asematkin... liian paljon muuttujia...
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?
ukram2 kirjoitti:Nuo kaavat ottaa huomioon kuun ja auringon asematkin... liian paljon muuttujia...
Jätät vain muuttamatta kaikki muut muuttujat ja muutat vain tuulen nopeutta. Sillä saat tehtyä itsellesi kaaren pisteet jotka sitten yhdistät. Ei se niin vaikeaa ole.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?
Wacky kirjoitti:ukram2 kirjoitti:Nuo kaavat ottaa huomioon kuun ja auringon asematkin... liian paljon muuttujia...
Jätät vain muuttamatta kaikki muut muuttujat ja muutat vain tuulen nopeutta. Sillä saat tehtyä itsellesi kaaren pisteet jotka sitten yhdistät. Ei se niin vaikeaa ole.
Juuri noin. Nuo muut kyseltävät parametrit ovat vain vastustietojen tarkentamiseksi, vuoristossa on ohuempi ilma ja pienempi ilmanvastus ym.
Laskuri laskee myös nopeuden ja kuluneen ajan ja energian, kun määräät polkematehon ja matkan. Laittamalla laskurin alalohkoon matkan laskee se energian- ja ajan kulutuksen kyseiselle matkalle. Kun nyt varioi tuuliruudun sisällön arvoa (+ vastatuulta ja - myötätuulta) voi esim. päätellä, että tuulessa edestakaisin ajettaessa menee samalla teholla enemmän aikaa kuin tyynessä.
Kuvassa lasketaan kilometrin matka-aikaa ja energiankulutusta 20 m/s myötätuulessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?
Tuo laskuri toimii jos puhutaan teoreettisesta tuulesta. Käytännössä ympäristötekijät vaikuttavat tuulen nopeuksiin eri korkeuksilla. Matalemmalla kulkevan pyörän nopeus vähenee vähemmän kuin korkealla kulkevan vaikka näiden otsapinta-ala ja ilmanvastuskerroin olisivat tismalleen samat. Kuvaajan muoto säilynee samana, jos ei huomioida esim. tietä vierustavan heinikon taipumaa joka mataloittaa sen korkeutta kovalla tuulella
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?
Siis tuon voi laskea ilmanvastusvoiman ja työ/voima/matka kaavan perusteella, asettamalla voima1 = voima2, tosin sain kolmannen asteen yhtälön, joka wolframiin syötettynä antaa tosi monimutkaisen kaavan. http://www.wolframalpha.com/input/?i=so ... 3D+p+for+v
Mutta ehkä tuota voisi vielä jotenkin yksinkertaistaa? (Merkitsin ilmanopeudeksi v+x, ja ilmanvastus kaavaan vakion a). Kolmannen asteen kaava antaa tietysti kolme vastausta, mikä lienee oikea?
Ja siis a:n arvon voi laskea koska v = 30 km/h kun x=0 eli ei tuule.