Tämä haarukkahomma on taas mielessä ajankohtaisena.
Mietin juuri tätä samaa että riittäiskö tohon taakse yksi putki = se haarukan oma kaulaputki.
takahaarukka.jpg (89.47 KiB) Katsottu 2211 kertaa
Vai pitääk tukevuuden nimissä olla kaksi kuten Jorilla?
Tekisi siis näin kuten aiemmin pohdin.
Olisko siis mahdollista niin että:
Ton valmiin haarukan kaulaan liimaa eli hitsaa suoraan semmoisen vaakaputken kappaleen, esim vaikka penkin levyisen. Rälläköidään putken yläosa veke. Saadaan semmoiseen TEEn mallinen kappale jossa on yläosa avattu.
Hitsataan runkoputken päähän samanmittainen vaakaputki joka on TEEn mallisen kappaleen vaakaputkea soveliaasti pienempi = avonainen putki siis ympäröi kivasti sen.
Niin, Mikallahan on tuontapanen PikaMBB:sään. Takahaarukan kappaleet meni vaan suoraan tuohon halkastuun putkeen.
Tartteeko sitä kaulaa siinä, liität ne haarukan olkapäät siihen niveleen. Kestää varmemmin ja on kevyempi.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Niin, Mikallahan on tuontapanen PikaMBB:sään. Takahaarukan kappaleet meni vaan suoraan tuohon halkastuun putkeen.
Tartteeko sitä kaulaa siinä, liität ne haarukan olkapäät siihen niveleen. Kestää varmemmin ja on kevyempi.
Petri
Joo. Mutta tarvii vähän pituutta kun aatelin tehdä minimipituisen runkoputken.
Tämä haarukkahomma on taas mielessä ajankohtaisena.
Mietin juuri tätä samaa että riittäiskö tohon taakse yksi putki = se haarukan oma kaulaputki.
Liitetiedosto takahaarukka.jpg ei ole enää saatavilla
Vai pitääk tukevuuden nimissä olla kaksi kuten Jorilla?
Yksikaulainen haarukka asettaa halkaistulle putkelle ylimääräisiä vaatimuksia. Halkaistun putken pitää olla halkaistunakin riittävän jäykkä, jotta haarukka pysyisi napakasti suorassa. Laakeroinnin kannalta on parempi, että laakerointipinnat ovat niin kauakana toisistaan, kuin mahdollista. Tuollainen koko matkalta tuettu alkaa helposti keinua, kun vähänkin taipuu. Keskikohdan haarukan kaulan kohdalta tuota haarukkaa ei voi taivuttaa kovin jyrkkään kulmaan viikatessa pyörää kuljetusasentoon, sillä kaulaputki törmää runkoputkeen, koska sekin on runkoutken kanssa keskilinjalla, kuten kuvassa.
Jos välttämättä haluat yksikaulaisen rakenteen, tee poikkiputki ehjänä ja hitsaa sen päihin ylimääräiset, vaikka kapeatkin haarukat. Jotenkin näin.
Liitteet
T-haarukka.jpg (82.27 KiB) Katsottu 2143 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Yllättävää on että mulla ei olekaan sorjaa ja kevyttä 622 haarukkaa - hirveitä murikoita on pari.
Pitää varmaankin askarrella sitten 559 kiekkoinen kone - no sitten voisi jättää QDS:n ehjäksi ja voisi verrata kahta pyörää keskenään. 559 kiekoissa olisi sitten jo valinnanvaraa. Esim. ne hienot kuudeen kiekot on tossa jemmassa = 7 vaihteiset, mutta sitten aika kivat 8 ja 9 napaisetkin. Hui. Valinnanvaraa. 559 kiekolla tulisi pari milliä pelivaraa tohon eteenkin.
Nou hätä. Mä just aattelin tota Jukan juttuu. Laitan sitten kisoihin tarvittaessa isommat kiekot. Etuhaarukka mulla on Sport mallissa aika hieno.
Kuinkahan isona se ero sitten oikeesti näyttäytyisi 559 > 622 kiekoilla. Jos olis vaikka noi vähän kireemmat paineet kestävät kumit alla - tai no - jos mulle noi Kojakin paineet riittäis vielä kuiteskin.
Kuinkahan isona se ero sitten oikeesti näyttäytyisi 559 > 622 kiekoilla. Jos olis vaikka noi vähän kireemmat paineet kestävät kumit alla - tai no - jos mulle noi Kojakin paineet riittäis vielä kuiteskin.
Luulen että se ero tulee esille vasta jos haluat kojakkia nopeammat kumit. 559 koossa ei ole juuri tarjolla 17-23millisiä 10-12bar kumeja, mutta 622:ssa on pilvin pimein kun se on maailamam yleisin kilpakumikoko 700c.
Etkös sinä joka tapauksessa joudu vielä sitä 559 etuhaarukkaa oikaisemaan, joka tuottaa vielä lisää tilaa 622 kilpakiekolle. Takahaarukan nyt ei tarvitsekaan olla kovin sorja, eikä senkään oikaisemisesta ole ainakaan haittaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Etkös sinä joka tapauksessa joudu vielä sitä 559 etuhaarukkaa oikaisemaan, joka tuottaa vielä lisää tilaa 622 kilpakiekolle. Takahaarukan nyt ei tarvitsekaan olla kovin sorja, eikä senkään oikaisemisesta ole ainakaan haittaa.
Kyllä sen takusenkin pitää olla sorja. Suunnitelma on tehdä niin kevyt kuin roskalavalta löytyvistä matskuista saa.