Menikös sen nyt niin että brittikierteinen keskiö menee paikalleen kummin päin vaan?
Suomennos. Mä voisin jättää sinisen rungon emäputken paikalleen ja laittaa sen siis kuten tossa kuvassa:
Maalaisjärki sanoi ensin että se pitäis rälläköidä irti että saa keskiöputken oikein päin, mutta sitten tuli tää ajatus että brittikierre - mites se nyt menikään - sehän voi olla miten päin vaan kun se kiristetetään molemmilta puolilta eteenpäin. Muistanko mä nyt oksennustautipotilaan hoitajana (väsyneenä) oikein. Pitää kohta tarkistaa, tosin joku muistanee sen lennosta.
EDIT:
Mikäli näin on, onhan tää etuvetoisen tekemisen kannalta hienoa. Kaikki olennaiset palikat olisi valmiina suorassa. Kyllä se muu osa sieltä perässä laahautuu.
Menikös sen nyt niin että brittikierteinen keskiö menee paikalleen kummin päin vaan?
Suomennos. Mä voisin jättää sinisen rungon emäputken paikalleen ja laittaa sen siis kuten tossa kuvassa:
Maalaisjärki sanoi ensin että se pitäis rälläköidä irti että saa keskiöputken oikein päin, mutta sitten tuli tää ajatus että brittikierre - mites se nyt menikään - sehän voi olla miten päin vaan kun se kiristetetään molemmilta puolilta eteenpäin. Muistanko mä nyt oksennustautipotilaan hoitajana (väsyneenä) oikein. Pitää kohta tarkistaa, tosin joku muistanee sen lennosta.
EDIT:
Mikäli näin on, onhan tää etuvetoisen tekemisen kannalta hienoa. Kaikki olennaiset palikat olisi valmiina suorassa. Kyllä se muu osa sieltä perässä laahautuu.
Britti/ISO kampikeskiössä on valitettavasti vasenkätinen kierre vetävällä puolella. Ranskalaisessa olisi molemmat oikeakätiset. Sellainen seikka kannattaa kuitenkin muistaa, että sinun täytynee varautua säätämään puomin pituus sopivaksi. Se ei onnistu, jos molemmat päät ovat jo valmiiksi kiinni. -Paitsi tietysti säkällä. http://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bracket
Kierretiedot eri standardeista löytyy rullaamalla tekstiä riittävästi alas.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Sellainen seikka kannattaa kuitenkin muistaa, että sinun täytynee varautua säätämään puomin pituus sopivaksi.
Jos löytyisi kaksi sisäkkäin menevillä putkilla varustettua runkoa, voisi tehdä kätevästi säädettävän puomin.
jooseha:lle > tää ei ole pyöreetä putkeä joten ei siis toivoa tuosta sisään menemisestä.
jori:lle > tää ideahan perustuu siihen huomioon että toi sininen viistoputki on identtisen mittainen kuudee sportin kanssa Jos mä siis tekisin nyt rungon tolla rottaperiaatteella ja siirtäisin siihen kuudee sportin voimansiirron ja etukiekon - se menisi suoraan kohdilleen. MUTTA - mullahan on idiksenä siirtyä lyhempiin kampiin - sen passauksen ajattelin hoitaa siirtämällä vastaavan verran penkkiä taaksepäin. Siitä toki seuraa tässä tiukassa mitoituksessa se että:
Polvet hipoo taas ohjaustankoa = se täytyy ratkaista esim. pidemmälle taaksepäin tulevalla stemmillä.
Mun reisilihas kiertää juuri nyt noin millin päästä sen taittopyörän = pari kertaa on kivasti ihokarva huljahtanut sinne välii ja se tuntuu kivan repäisevältä. Mutta tällä penkin siirrolla vaikka sen 17-25 milliä taaksepäin saavutetaan taas tuossa ketjun kulkualueella tilansäästöä.
EDIT: Kuudee Sportissa oli muuten painoa etukiekolla 60% ja takakiekolla 40% - penkin siirto tuon n. 2 senttiä ei vielä romuta tätä saavutusta kokonaan.
Hyvä ettei ole mahdollisuutta sisäkkäisille putkille, niin säästät sen säädön painon Tarkan etäisyydenhän saat kds:stä, niin tarvetta säädölle ei todellakaan ole. Voisko muuten siinä kokeilla lyhyempiä kampia ja hienosäätää etäisyyden niille? Vai onko oikea etäisyysero sama kuin kampien pituusero?
Voisko muuten siinä kokeilla lyhyempiä kampia ja hienosäätää etäisyyden niille? Vai onko oikea etäisyysero sama kuin kampien pituusero?
Joo kyllä se laskettavissa on. Kuudee sportin alkueperäisistä idiksistä oli tuottaa mittalaite - joten kyllä siihen itseasiassa kantsii laittaa lyhemmät kammet. Nyt siinä on 152 milliset. Pitää askarrella noita lyhempiä - 130-135 milliset vois olla seuraavat vuorossa.
Lasikuitupenkki kestää uskomattoman alhaalta tuennan mutt jonkinverran saattaa antaa periks, jos tuon ylempää ei tueta. Helsinkinojakissa kovaa polkiessa vähän notkuu, toki tässä on loivempi penkinkulma.
Hieno pyörä tulossa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ja täähän olikin hyvä idis jos pitää viedä tuke ristiselästä tonne hartioille saakka. Tehdä se tolleen hennosta takahaarukasta.
Sen verran toppuuttelen että mulla lahos toi penkin takatuki tässä kesällä... viime syksyn ja talven ajot suolatuilla teillä ruostutti ja kai se väsyikin tuolta "nivusista" ja petti. Heti perään rapsahti penkin kylkiluut, nehän on pettäneet kaikkiaan kolme kertaa tähän mennessä.
Seuraavaan runkoon teen ihan tuonne ylös asti yltävät tukevat putket ja taidan myös laittaa ristiselän kohdalle tuen. Eipä tarvi sitten korjailla tukia tai penkkiä jatkossa, tuskin tulee painoa yhtään enempää kuin tässä nykyisessä kötöstyksessä on kaikkiaan.
Peräosaan vielä pari pikkujutskaa kuten dropoutit. Istuimen kiinnitys vasta hepattu.
Etuosa hahmollaan.
Penkin kiinnitys on tuolla entisen poljinkeskiön yläpuolella - teräslatuska hepattuna entisiin takahaarukan alaputkien tynkiin kiinni.
Kiinnityskohta on hitusen matala - siellä on nyt 5 milliä koroketta tässä mallissa - että sain teille kuvan katseltavaksi.
Mietin josko sen vaihtaisi tanakkaan 4 milliseen alumiinilattaan joka siis jatkaisi tukea hiukan tonne ylöspäin. Tai, äkkiäkös siihen nyt jotain hitsata suhauttaa - mutta jos tutkisi asian ensin sillä latalla.
Hienon näköinen. Taitaa olla tuo perän asento aikalailla niin alhaalla kuin arvaa laittaa. Matalammalla on vaara että haarukka menee joustossa ympäri ja naruille tulee aika reilusti rasitusta. Niveltä nostamalla saisi säätövaraa Nokialle