Hienon näköinen. Taitaa olla tuo perän asento aikalailla niin alhaalla kuin arvaa laittaa. Matalammalla on vaara että haarukka menee joustossa ympäri ja naruille tulee aika reilusti rasitusta. Niveltä nostamalla saisi säätövaraa Nokialle
Sopivalla etupäällä tuo viikkautuu tosi nätisti.
Dropoutteihin kannattaa tehdä narusakkelia varten reiät mahdollisimman alas, samoin rungon naruheloille, jotta ei tuhlata narun vipukorkeutta (narun kohtisuora etäisyys nivelestä) ja saateta narua liian suuren jännityksen alaiseksi. Jos kuitenkin kalutaan laskea perä, vaikkapa kilpailun ajaksi tooodella alas, voidaan narujen ja nivelen välille asettaa tukipalikka (kuvassa vihreä), joka pitää narun vipukorkeuden vakiona ja riittävän suurena vaikka perä asetettaisiin miten alas. Tukipalikka tuli kuvaan liian korkea, mutta idea tuostakin varmaan selviää.
Liitteet
Rottaperä.jpg (49.51 KiB) Katsottu 4083 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Dropoutteihin kannattaa tehdä narusakkelia varten reiät mahdollisimman alas, samoin rungon naruheloille, jotta ei tuhlata narun vipukorkeutta (narun kohtisuora etäisyys nivelestä) ja saateta narua liian suuren jännityksen alaiseksi. Jos kuitenkin kalutaan laskea perä, vaikkapa kilpailun ajaksi tooodella alas, voidaan narujen ja nivelen välille asettaa tukipalikka (kuvassa vihreä), joka pitää narun vipukorkeuden vakiona ja riittävän suurena vaikka perä asetettaisiin miten alas. Tukipalikka tuli kuvaan liian korkea, mutta idea tuostakin varmaan selviää.
Jotenkin tämä narujousitus alkaa muakin miellyttää. Ja tuo Jorin tukipalikka-idea pyöri eilen mielessä, sillähän vois saada narun kulkemaan sellaista reittiä että venenarun kuminen vaimennin saadaan penkin "varjoon" piiloon. Ja voihan narun sijaan käyttää vissiin vaikka muovitettua vaijeria jos kestävyys epäilyttää.
Ehkä pitäis pohtia pidemmälle saisko tukipalikalla ja narun kulkureitillä tehtyä tsydeemin jolla perä ei tipahtais jos laitteella hyppää tai sitä nostaa...
Hienon näköinen. Taitaa olla tuo perän asento aikalailla niin alhaalla kuin arvaa laittaa. Matalammalla on vaara että haarukka menee joustossa ympäri ja naruille tulee aika reilusti rasitusta. Niveltä nostamalla saisi säätövaraa Nokialle
Sopivalla etupäällä tuo viikkautuu tosi nätisti.
Dropoutteihin kannattaa tehdä narusakkelia varten reiät mahdollisimman alas, samoin rungon naruheloille, jotta ei tuhlata narun vipukorkeutta (narun kohtisuora etäisyys nivelestä) ja saateta narua liian suuren jännityksen alaiseksi. Jos kuitenkin kalutaan laskea perä, vaikkapa kilpailun ajaksi tooodella alas, voidaan narujen ja nivelen välille asettaa tukipalikka (kuvassa vihreä), joka pitää narun vipukorkeuden vakiona ja riittävän suurena vaikka perä asetettaisiin miten alas. Tukipalikka tuli kuvaan liian korkea, mutta idea tuostakin varmaan selviää.
Heh.
Jus noin mä oli tuuminut.
Takahaarukan dropoutista alaspäin korvake johon sakkelilla kiinni se naru. Ja tuohon rungon kohtaan vastaavasti kiinnityskohta.
Tämä penkin kulma nyt sattui tulemaan tuollaviisiin kun heitin palikat lattialle kuvausta varten. Kuudee sport oli tosin vieressä mallina joten saattoi osua suurinpiirtein samalla viisiin.
Punainen maasturin runkoputki on nyt käytössä jokaiselta milliltään. Siinä nyt olisi saanut olla pari senttiä pelivaraa. Nyt toi poljinkeskiö menee suurinpiirtein tuonne saakka ollen kohtuullisen alhaalla - no, senhän nyt pitäisi vaan auttaa mäkiä noustessa ja muutenkin helpottaa rakkineen käyttöä.
Nyt tulee parin viikon breikki tekemiseen - yksinhuoltajuutta ja opiskelua. Vähän harmittaa kun on niin lähellä, muutaman työtunnin päässä oikeastaa jo eka koeajo. No toisaalta - kerkii saada ton ohjainlaakerin jostain.
Ehkä pitäis pohtia pidemmälle saisko tukipalikalla ja narun kulkureitillä tehtyä tsydeemin jolla perä ei tipahtais jos laitteella hyppää tai sitä nostaa...
Vaihtaa narun vaikka jäykkään kuitutankoon ja siinähän se sitten olis - se joustaisikin sopivasti?
Ja voihan narun sijaan käyttää vissiin vaikka muovitettua vaijeria jos kestävyys epäilyttää.
Naru on liian ohutta tai väärää materiaalia, jos sen kestävyys epäilyttää
Miksi muuten kuorellista vaijeria? Itse välttäisin sitä, koska kuorettoman kunnon toteaminen on paljon helpompaa.
Tuo Jorin lisäpalikkaidea on loistava. Palikka on käynyt kyllä mielessä, mutta olen hylännyt idean, koska mieleen ei ole tullut ettei palikan tarvitse olla aina paikoillaan. Ajatustyö on välillä kummallisen rajoittunutta
Ehkä pitäis pohtia pidemmälle saisko tukipalikalla ja narun kulkureitillä tehtyä tsydeemin jolla perä ei tipahtais jos laitteella hyppää tai sitä nostaa...
Vaihtaa narun vaikka jäykkään kuitutankoon ja siinähän se sitten olis - se joustaisikin sopivasti?
Ehkä pitäis pohtia pidemmälle saisko tukipalikalla ja narun kulkureitillä tehtyä tsydeemin jolla perä ei tipahtais jos laitteella hyppää tai sitä nostaa...
Vaihtaa narun vaikka jäykkään kuitutankoon ja siinähän se sitten olis - se joustaisikin sopivasti?
Tai loivalle mutkalle taivutettuun teräsputkeen
Jukka
Se olis hyvää vaihtelua alumiinitangolle joka Mikan ekassa versiossa jo olikin. Paitti että se ei jousta kun siinä on vahingossa semmoinen kolmiorakenne
Se olis hyvää vaihtelua alumiinitangolle joka Mikan ekassa versiossa jo olikin. Paitti että se ei jousta kun siinä on vahingossa semmoinen kolmiorakenne
Ei jousta ei. Paremminkin sitten murtuu. Joka tapauksessa kova runko toi mun ja vaati sen penkin ylätuen "iskarin" että kehtas 19-millisillä gummeilla ajaa. Nyt kai siihen on tottunu... silti mielessä on tehdä persuksen alta nivelletty takajousitus ja tämä on itse asiassa aika hyvä idea siihen.
Dropoutteihin kannattaa tehdä narusakkelia varten reiät mahdollisimman alas, samoin rungon naruheloille, jotta ei tuhlata narun vipukorkeutta (narun kohtisuora etäisyys nivelestä) ja saateta narua liian suuren jännityksen alaiseksi.
Perhana kun nyt ei toimi kuvankäsittelysoftat tässä lainakoneessa.
No.
Mä olin itseasiassa ajatellut niin että dropoutti voisi olla niin että kiekko kiinnittyy putken päästä tai jopa yläpuolelta = takahaarukka olisi vähän jyrkemmässä kulmassa. Ja narun kiinnitys putoaisi siihen putken alapuolelle.
Dropoutteihin kannattaa tehdä narusakkelia varten reiät mahdollisimman alas, samoin rungon naruheloille, jotta ei tuhlata narun vipukorkeutta (narun kohtisuora etäisyys nivelestä) ja saateta narua liian suuren jännityksen alaiseksi.
Perhana kun nyt ei toimi kuvankäsittelysoftat tässä lainakoneessa.
No.
Mä olin itseasiassa ajatellut niin että dropoutti voisi olla niin että kiekko kiinnittyy putken päästä tai jopa yläpuolelta = takahaarukka olisi vähän jyrkemmässä kulmassa. Ja narun kiinnitys putoaisi siihen putken alapuolelle.
Sitä ajattelinkin ehdottaa, mutta dropparin tekeminen tuossa vähän vaikeutuu. Toisaalta narusakkelin paikan saa helpommin ja alemmas.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hyvältä näyttää - so far. Sopiiko taitettuna tai ilman auton vetokoukkuun kiinnitettävään telineeseen? Mulla on vaatimuksena seuraavalle pyörälle että kuljetus onnistuu sitä yhtään purkamatta.
Hyvältä näyttää - so far. Sopiiko taitettuna tai ilman auton vetokoukkuun kiinnitettävään telineeseen? Mulla on vaatimuksena seuraavalle pyörälle että kuljetus onnistuu sitä yhtään purkamatta.
Itse olen ajatustasolla kans haaveillut tällaisesta pyörästä. Tosin vielä sillä erolla että ei tarvitsisi telinettä vaan voisi nostaa pyörässä olevan kiinnikkeen avulla suoraan koukkuun.
Pitää kokeilla. Mutta perusfiilari on että joo, hyvin mahtuu. Rungon keskiosa on aika sopivan kokoinen telineeseen. Takapyörä putoaa alas ja etupyörä viikkautuu rungon viekkuun.
Poljinkeskiön tukiputki tukee epäsymmetrisesti keskiöstä vasemmalle puolen etuhaarukkaa. Etukiekon pitäisi siis kääntyä rungon viereen oikealle.
Oikeastaan näyttäisi siltä, että viikkautuu näin pieneksi. Toki tuosta puuttuu ohjaustanko, kammet ja ketjut yms. mutta perusmuoto jää tällaiseksi. Rataspakka on tietysti oikeasti tuolla alapuolella takapyörää vasten. Tämä virhe kuvassa johtuu köpelöstä kuvanmuokkauksesta.
Rottaviikattuna.jpg (74.25 KiB) Katsottu 3867 kertaa
Takapyörän kun jättää vähän vähemmän alleviikatuksi, jää pyörätelineen koukuille hyvät paikat emäputken ja rungon taipeessa ja takahaarukan nivelen alla. Mahtuu silti ohi kurkkimatta kapeammankin auton perään. Ei ihan kinnerin sentään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma