PW kirjoitti:mhelander kirjoitti:PW kirjoitti:jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Nojakulma on kohta negatiivinen 
Ja sylikulma 185° 
No mut melkeistä ei oteta, eihän tuo penkin kulma tuosta enää laske jos en sitten laita taakse 406 kiekkoa 
Aika levynä tuolla nyt ajetaan. Epäilen ettet saa häävisti voimaa polkimiin jos tosissaan pyörität... seuraavaksi työlistalle tulee olkapäätuet veikkaisin.
Huvikseen vaan pyörittelen, mutt kun teen seuraavan penkin ni olkatoppaukset pitänee laittaa.
Pyydän jo etukäteen anteeksi saivarteluani.
Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota käsitteen "pyörittäminen" käyttöön. Kilpapyöräilypiireissä sitä käytetään mielestäni usein väärin yleiskäsitteenä tehon siirtämisestä polkimiin. Puhutaan pyörittämisestä, vaikka käytännössä ilmiselvästi runtataan putkelta painovoimalla ja runkoa keikuttamalla. Siinä mielessä sana "polkeminen" olisi laajempi ja osuvampi käsite. Se voi sisältää pyörityksen lisäksi yhtaikaista "tallomista" jalkojen parhaaseen voiman tuoton suuntaan -epäsymmetristä pyörittämistä. Mikan ilmaisu " jos tosissaan pyörität " voidaan tulkita juuri tällaiseksi käsiteristiriidaksi. Puhutaan pyörittämisestä, vaikka tarkoitetaan polkemista runttaamalla -koska tarvitaan olkatoppauksia.
Aivan symmetrinen konkreettinen pyörittäminen ei nimittäin tarvitse tuekseen olkatoppauksia. Siinä jalkojen voimat ovat tasan yhtä suuret koko ajan ja vasen jalka hoitaa koko poljinkierroksen ajan oikean jalan tuottaman tukivoiman tarpeen ja päinvastoin. Olkatoppauksia tarvitaan, kun polkemisvoima ei ole pyörittämistä, vaan epäsymmetristä polkemista, joka aiheuttaa lisää pituussuuntaisen tukivoiman tarvetta.
Jos puhutaan (teoreettisesta) tasaisesta pyörittämisestä, siihen riittää tukivoimaksi hyväkitkainen penkki, joka kumoaa jalkojen voimaparin momentin. Pystypyörässä satula ja ohjaustanko. Voimapari syntyy joka tapauksessa, vaikka jalkojen polkimeen kohdistuvat voimat olisivat tasan samansuuruiset ja sivulta katsoen vastakkaissuuntaiset, koska jalat eivät pyöri samassa tasossa. Q-faktori. Tämä aiheuttaa kuitenkin kovin pienen momentin, joka kompensoituu kropan painon aiheuttamalla kitkalla istuimen ja selän välillä.
Petri on polkenut jo pitkään niin kauniisti pyörittämällä, ettei tunnu välttämättä tarpeelliselta olkatoppausten asentelu. Tästä voi vakuuttua katselemalla Petrin vauhtia ja vertaamalla pyörän yläselän tukeen. Yläselkää ei ole tähänkään saakka tuettu juuri mitenkään, joten pyörityksen täytyy olla melkoisen symmetristä ja "pyöreää", jotta nähtyjä vauhteja kykenee ylläpitämään. Miten kovaa menisikään, jos runttaaminenkin mahdollistuisi. 
Anteeksi Mika. Tämä kohdistui nyt sinun kommenttiisi, vaikka varsinaisesti kyse oli minua pidempään häirinneestä kilpapyöräilyslangin epäloogisuudesta.
Ymmärrän kyllä, että painottamalla sanaa "tosissaan", saadaan tarkoittamasi merkitys. Kirjoitetussa tekstissä ei kuitenkaan ole sanojen painotuksia ja lukijan mielessä päinvastainen painotus aiheuttaa käsitekonfliktin, johon puutuin. ("tosissaan pyörität" ei ole sama, kuin "tosissaan pyörität")
