Voisiko syy rengasrikkoihin olla siinä, että nykyinen tappajasepeli menee läpi renkaan kevlarvyöstä leikiten. Vanhemmissa maastopyörien nastarenkaissa on yleensä kunnon kuviointi, joka nostaa renkaan pinnan irti maasta ja sepelin palaset pureutuvat renkaan kuviointiin pääsemättä itse renkaaseen. Winterit taas ovat suht slikit, jolloin rengas on pelkän kevlarsuojan varassa. Rullaavuudesta maksetaan siis siinä, että rengas puhkeaa helpommin kuin traktorinrengastyyppiset nastarenkaat.
Talvipyöräily
Re: Talvipyöräily
Oma talvimaratoonarini on kestänyt ehkä siksi, että se on 28-tuumainen ja toimii vanhan yleispyörän eturenkaana. Pyörä on pitkärunkoinen eikä eturenkaan päälle siksi tule isoa painoa.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
Kävimpä tuossa clwb:llä talvikelissä töissä. Toiseen suuntaan tie lumipolanteinen ja takaisin tullessa useampi sentii päälle satanutta pakkaslunta. Oikeastaan joka suhteessa parempi kuin LWB tai SWB, paitsi suhteessa käytettyyn voimaan hitaampi(sama homma kesälläkin). Vahvistaa käsityksiä talviajoon soveltuvasta kakspyörä nojakista: Polkimet penkkiä alempana, pystyhkö istuma-asento, lyhyt akseliväli, suuret renkaat, sopivan korkuinen ja jousitettu. Jos tommosen tekee, niin taitaa tulla enneminkin CF kuin nojapyörä Siihen kun jousituksenkin saa helposti penkkiin...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Talvipyöräily
Löysin Pyörätohtorilta mukavan nappulaiset, mutta kevyet ja kapeat renkaat Schwalben CX Pro lightit, jotka eivät taida enää kuulua viralliseen valikoimaan. Tumpelona sain puhkottua kaksi reikää kumpaankin sisäkumiin renkaita vaihtaessa. Mahtuvat mukavasti nykyisten lokasuojien alle, mutta en ole vielä selvittänyt, ovatko nappulat riittävän suuret nastoitusta varten. Kolmen työmatkan perusteella renkaat rullaavat sangen kevyesti, mutta humiseva ääni vaatii pientä totuttelua. Pahimmillaan olen ajanut vain vajaan sentin sohjossa sekä jäätävässä vesisateessa, joten lopullista vertailua on vielä vaikea tehdä, vaikka pito onkin parempi kuin slickseilla. Yksi tiukka paikka tuli tällä viikolla, kun sekä minä että suojatielle kääntyvä autonkuljettaja lukkojarrutimme. Kaaduin tietysti taas ja auto pysähtyi jopa puolen metrin päähän. Vaikka pyörässä on valot, kypärälamppuprojektia lienee syytä kiirehtiä.
Jäätävä vesisade on sangen pisteliäs kokemus. Liekö kivunsietokyky alhainen, kun oli pakko hiljentää vauhtia ja jopa jarrutella alamäissä. Myös näkemisen kanssa oli ongelmia: oli ajettava silmät sirrillään ja välillä pyyhittävä niistä vettä. Mahtaisiko auttaa kypärään asennettava vähintään 10 cm vaakasuora lisälippa, joka tulisi välittömästi silmien yläpuolelle. Onhan niillä pisaroilla/jäätikareilla myös pystysuuntainen nopeuskomponentti suhteessa pyöräilijään.
"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"
Re: Talvipyöräily
Kuten tkarttu totesi, minäkään en uskalla jäätiköllä laskea löisin rantein ja yleensäkin häiritsee tihkun sataminen silmille (ei auta vaikka joudun kokoaikaa pitämään silmälaseja)
Jäätävä vesisade on sangen pisteliäs kokemus. Liekö kivunsietokyky alhainen, kun oli pakko hiljentää vauhtia ja jopa jarrutella alamäissä. Myös näkemisen kanssa oli ongelmia: oli ajettava silmät sirrillään ja välillä pyyhittävä niistä vettä. Mahtaisiko auttaa kypärään asennettava vähintään 10 cm vaakasuora lisälippa, joka tulisi välittömästi silmien yläpuolelle. Onhan niillä pisaroilla/jäätikareilla myös pystysuuntainen nopeuskomponentti suhteessa pyöräilijään.[/quote]
Jiminen
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Talvipyöräily
Jiminen kirjoitti:Kuten tkarttu totesi, minäkään en uskalla jäätiköllä laskea löisin rantein ja yleensäkin häiritsee tihkun sataminen silmille (ei auta vaikka joudun kokoaikaa pitämään silmälaseja)
Jäätävä vesisade on sangen pisteliäs
kokemus. Liekö kivunsietokyky alhainen, kun oli pakko hiljentää vauhtia ja jopa jarrutella alamäissä. Myös näkemisen kanssa oli ongelmia: oli ajettava silmät sirrillään ja välillä pyyhittävä niistä vettä. Mahtaisiko auttaa kypärään asennettava vähintään 10 cm vaakasuora lisälippa, joka tulisi välittömästi silmien yläpuolelle. Onhan niillä pisaroilla/jäätikareilla myös pystysuuntainen nopeuskomponentti suhteessa pyöräilijään.
Jiminen[/quote]
Minäkin joudun ajaessa pitämään laseja ja jo tihkusateessa olisi näkyvyys tosi huono ellei olisi tällaista visiiriä:
Olen leikannut sen 1 mm polykarbonaattilevystä, ja sitä voi kääntää ylös ja alas tilanteen mukaan. Levyyn olen kiinnittänyt Solarplane-aurinkosuojakalvon ja taustapeilin.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Talvipyöräily
tkarttu kirjoitti:Jäätävä vesisade on sangen pisteliäs
kokemus. Liekö kivunsietokyky alhainen, kun oli pakko hiljentää vauhtia ja jopa jarrutella alamäissä. Myös näkemisen kanssa oli ongelmia: oli ajettava silmät sirrillään ja välillä pyyhittävä niistä vettä.
Itsellä silmät vuotavat vettä ja tuntuu pahalta ilman sadettakin. Käytän valoisaan aikaan ajaessa aurinkolaseja, hämärässä ja pimeässä hiihtolaseja.
Kaatosateella pisarat takovat otsaa lasien ja kypärän välissä melko kovaa. Yli 50 km/h nopeuksissa alkaa tulla mieleen jarrutella.
Alaspäin pisarat tulevat 8 m/s, rakeet voivat tulla kai nopeamminkin.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Talvipyöräily
Noniin, valitsinpa sitten kahteen vuoteen kylmimmän päivän avantouintiin. Jää petti Morsianluodon ja Seurasaaren välissä, (pysty)pyörä meni pohjaan. Vähän meinasi kylmä tulla kun oli toista kilometriä takaisin Lehtisaareen ja lähimpään kerrostaloon sisälle, pakkasta oli melkein 15 astetta.
Oli muuten äkillinen reuna, avannon reunassa jää oli todella paksu, ei yhtään notkunut. Pyörällä ei ollut mitään toivoa, jalan olisi voinut huomata ja pysäyttää.
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Talvipyöräily
Teemu Kalvas kirjoitti:Noniin, valitsinpa sitten kahteen vuoteen kylmimmän päivän avantouintiin. Jää petti Morsianluodon ja Seurasaaren välissä, (pysty)pyörä meni pohjaan. Vähän meinasi kylmä tulla kun oli toista kilometriä takaisin Lehtisaareen ja lähimpään kerrostaloon sisälle, pakkasta oli melkein 15 astetta.
Oli muuten äkillinen reuna, avannon reunassa jää oli todella paksu, ei yhtään notkunut. Pyörällä ei ollut mitään toivoa, jalan olisi voinut huomata ja pysäyttää.
jos ei muuta niin ainakin hyvä flaksi kun vielä kirjoitat...
Kerran olen tahtomattani joutunut veden varaan kampeet päällä ja tiedän että se ei ole kivaa, en voi edes kuvitella kuinka karsea kokemus se on talvella ja vielä tuolla tavalla...
kuis onnistuit pääsemään ylös?
ja mitäs ihmettä siellä jäällä ajeleskelit?
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Talvipyöräily
Mustasudenkorento kirjoitti:Teemu Kalvas kirjoitti:Noniin, valitsinpa sitten kahteen vuoteen kylmimmän päivän avantouintiin. Jää petti Morsianluodon ja Seurasaaren välissä, (pysty)pyörä meni pohjaan. Vähän meinasi kylmä tulla kun oli toista kilometriä takaisin Lehtisaareen ja lähimpään kerrostaloon sisälle, pakkasta oli melkein 15 astetta.
Oli muuten äkillinen reuna, avannon reunassa jää oli todella paksu, ei yhtään notkunut. Pyörällä ei ollut mitään toivoa, jalan olisi voinut huomata ja pysäyttää.
jos ei muuta niin ainakin hyvä flaksi kun vielä kirjoitat...
Kerran olen tahtomattani joutunut veden varaan kampeet päällä ja tiedän että se ei ole kivaa, en voi edes kuvitella kuinka karsea kokemus se on talvella ja vielä tuolla tavalla...
kuis onnistuit pääsemään ylös?
ja mitäs ihmettä siellä jäällä ajeleskelit?
Ylös pääsi naskaleilla, ilman olisi jäänyt sinne. Olin ihan suunnitelmallisesti jäällä, olin ajamassa töihin oikoreittiä, jään yli säästää pari kilsaa ja muutaman mäen. Aiempina vuosina olen ollut vähän kärsivällisempi jään paksuuden kanssa niin ei ole ennen tullut kylvettyä. Tosin kyllä sitä jäätä nytkin rannassa oli vaikka kuinka paljon, löysinpä sitten vain epäonnekseni ohuen kohdan.
Re: Talvipyöräily
Hyvä, kun pääsit ylös, styrkkari taisi antaa sulle sen verran järkee, että otit naskalit mukaan
.
T. Jiminen
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
Avantouinti on hauska harrastus, samoin pilkkiminen. Panitko muistiin paikan, jotta voit käydä pilkkimässä sen fillarin sieltä ylös. Pari tarkkaa linjaa mulipaikan yli rannalta toiselle, niin löytyy fillari pohjasta. Tai vaikka Kevyn viiri uppoamispaikan viereen liehumaan, nyt kun vielä on jäljet näkyvissä.
Kiitos muistutuksesta. Olin ajatellut lähteä huomenna luisteluretkelle Näsijärvelle. Rannassa on reilut kymmenen senttiä, mutta jää on muodostunut vasta perjantain jälkeen. Jää paksunee todella nopeasti, kunhan pinta lakkaa lainehtimasta. Jos ei lakkaa - tuulen tai virtapaikan takia - voi sulan reuna tosiaan olla hyvinkin paksu. Täytyypä olla tarkkana ohuiden paikkojen suhteen huomenna.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Talvipyöräily
Ajattelin että huomenna aamulla ennen lumisateen alkua voisi vielä nähdä rannalta jäljet. Tiedän noin sadan metrin tarkkuudella paikan, mutta jos se näkyy hyvin niin voin saada Seurasaaren rannasta noin kolmensadan metrin päästä parista suunnasta suuntimakompassilla sen verran tarkan paikan että sen voi kesällä käydä naaraamassa veneellä. Siinä tosin on tiettävästi niin matalaa, että jos saa jostain märkäpuvun lainaan niin pohjaa voisi haravoida vaikka vapaasukeltamalla. Edelleen siis kesällä.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Talvipyöräily
Joo, avantouinti on meille pohjolassa asuville hauska ja terveellinen harrastus ja kokee olevansa etuoikeutettu, kun on sellaiseen mahdollisuus. Kävelen aamuvarhaisin noin 2 km matkan uimaan Vaajakosken Naissaaren vieressä olevaan uimapaikkaan. Uiminen on sitä maukkaampaa mitä kovempi pakkanen on. Aloitinkin uimisen aikoinaan 25 asteen pakkasella. Pakkasellahan on vesi huomattavasti lämpimämpää kuin ilma.
Itse olen kerran vajonnut luisteluretkellä syysjäihin ja ilman naskaleita. Ei voi arvatakkaan kuinka vaikea on päästä ylös ohuen teräsjään päälle. Sehän taipuu ja muodostaa liukkaan luisun pinnan, josta ei saa minkäänlaista otetta. Onneksi silloin ylsi jalat pohjaan ja pääsin nippa nappa ylös.
Muuten minun isä kauan sitten Rovaniemellä pudotti avannon reijästä silmälasinsa Ounaskoskeen. Kävi hakemassa naaran ja onki sillä lasinsa ylös.
Minun serkkupojat Haukiputaalla talvikalastivat Perämerellä ja erään kerran hukuttivat traktorinsa meren pohjaan monen metrin syvyyteen. Hakivat vinssit ja vempeleet ja nostivat traktorinsa ylös.
Lähden tänään 3-pyöräisellä Ziphy 3:lla
kurvaileen Leppävedelle. Täällä Jyvässeudulla jäät ovat jo yli 10 cm paksuisia, virtapaikkoja lukuunottamatta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Talvipyöräily
Kävin vähän katselemassa paikkoja (maista). Tuuli oli puhaltanut sen koko eilisen sulan nyt ihan avovedeksi. Päättelin, että tämänhetkisen avoveden reunalla jossain oli tapahtumapaikka. Huonosti oli kuitenkaan mitään, mistä olisi saanut pääteltyä. Minulla on arvaus paikasta, ja sitten yritin piirtää mahdollisimman tarkan kartan siitä sulan rajasta. Sanoisin että tarkkuus toiseen suuntaan on 20-30 metrin luokkaa ja toiseen ehkä 100 metriä. Yritin käydä tiiraamassa suoraan kulmaan Kuusisaaresta (lyhentääkseni tuota isompaa epätarkkuutta), mutta sieltä oli niin paljon matkaa, ettei mitään jälkiä jäässä erottanut.
Kysymys: toimiiko metallinpaljastin suolaveden läpi? Tuossa on todella, todella matalaa, luultavasti vähemmän kuin kolme metriä. Jos sitä pystyy jotenkin etsimään pinnalta, niin isompikin alue on etsittävissä. Itämeren näkyvyys on sitä luokkaa että sukeltamalla tuollaista aluetta saa haravoida koko kesän.